Kilpailuvirasto: Tielaitoksen työt avattava kilpailulle



Liikenneministeriölle jättämässään aloitteessa virasto pitää kilpailuttamista erittäin tärkeänä koko maa- ja vesirakennusalan kannalta, sillä nykytilanteessa ulkopuoliset yritykset eivät voi kilpailla tasapuolisesti Tielaitoksen oman tietuotannon kanssa.


Virasto kiirehtii myös Tielaitoksen tuotannon uudelleen organisointia. Sen tulisi viraston mielestä toimia osakeyhtiömuodossa vuonna 2002.

Virasto huomauttaa, että Tielaitos kilpailutti viime vuonna vain kolme prosenttia hankinnoistaan ja on siten jäämässä selvästi jälkeen laitoksen uudelleen organisointia pohtineen työryhmän esittämistä tavoitteista.

Työryhmä esitti kilpailun lisäämistä asteittain siten, että avoimeen kilpailuun saataisiin jo kaikki vuonna 2000 alkavat uudet suunnittelu- ja rakennushankkeet. Kunnossapidon hankkeiden piti työryhmän esityksen mukaan tulla kilpailutuksen piiriin vuoden 2001 loppuun mennessä.

Tielaitos valmis kilpailuttamaan

Tielaitoksessa olisi apulaisjohtaja Jussi Ala-Fossin mukaan valmiutta edetä kilpailuttamisen avauksessa nopeamminkin kuin nyt on käymässä.

Kilpailutuksen avausta on hidastanut lähinnä Tielaitoksen uudistamisesta käyty poliittinen kädenvääntö. Liikenneministeriö ajaa sen liikelaitostamista, mutta hankkeella on myös vastustajia. Myös osa Tielaitoksen henkilöstöstä on sitä vastaan.

Tielaitos on jo nyt sisäisesti jaettu kahtia niin, että tuotanto- ja tilaajapuoli toimivat erillään. Viime vuonna laitos kilpailutti viime vuonna ensi kertaa kokeilumielessä viisi tienhoitourakkaa. Lisäksi kilpailutettiin liuta tavanomaisempia päällyste- ja rakennusurakoita.

- Tänä vuonna oli tarkoitus kilpailuttaa yhdeksän hoitourakkaa lisää, mutta määrä on nyt pudotettu viiteen, Ala-Fossi sanoo.

Karsittu ratkaisu on poliittisen kompromissin tulos. Budjetin käsittelyn yhteydessä käydyssä eduskuntakeskustelussa osa edustajista oli sitä mieltä, että kun kilpailutus on vasta harjoittelua tulevaan, niin viime vuonna kilpailutetut kohteet riittäisivät jo kokemusten keräämiseen.

Viime vuonna kilpailutetuista viidestä urakasta Tielaitos voitti neljä. Ala-Fossi uskoo laitoksen oman tuotannon pärjäävän jatkossakin, mutta myös ulkopuolisten yrittäjien kiinnostus on ollut kasvussa.

Kilpailuvirasto selvittää vielä

Kilpailuvirasto on selvittänyt Tielaitoksen toimintaa osana Julkinen valta markkinoilla -hankettaan. Lisäksi ajoratamerkintää tekevät yritykset, Maarakentajien keskusliitto ja Asfalttiliitto ovat jättäneet virastolle asiasta toimenpidepyyntöjä.

Niiden mukaan ulkopuolisten yritysten osuudet Tielaitoksen töistä ovat vähentyneet huomattavasti. Laitoksen oma tietuotanto on edelleen saanut neuvottelu-urakoina suuren määrän töistä, ja Tielaitosta on epäilty myös ristiinsubventioista ja alihinnoittelusta.

Kilpailuviraston selvitykset näistä kysymyksistä ovat vielä osittain kesken, mutta tähänastisten tutkimusten perusteella se pitää Tielaitoksen töiden avaamista kilpailulle välttämättömänä.

Tielaitos on 90-luvulla pyrkinyt lisäämään omaa tuotantoaan ja parantamaan kilpailukykyään. Asfalttitöissä laitoksen oman työn osuus on noussut Kilpailuviraston mukaan vajaasta 30:stä 45 prosenttiin ja ajoratamerkinnöissä 50:stä yli 85 prosenttiin.

STT-IA
9.4.1999


TALOUS -SIVULLE