VR:n Kuitunen suhtautuu varauksellisesti kilpailuun

LM:n työryhmä: Rataverkko auki kilpailulle



Suomen rautateiden rataverkko tulisi avata kilpailulle tavaraliikenteessä ja henkilöliikenteessä, ehdotti torstaina mietintönsä jättänyt liikenneministeriön työryhmä.


Rataverkon käyttöoikeuden voisivat työryhmän esityksen mukaan saada kaikki jossakin EU-maassa toimiluvan saaneet rautatieyritykset.

Työryhmän raportti sisältää ehdotukset tarvittaviksi lakimuutoksiksi. Lainvalmistelu aloitettiin vuosi sitten kilpailua selvittäneen työryhmän esityksestä.

Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2000 aikana. Uusi hallitus saa esityksen käsiteltäväkseen lähikuukausina.

- Työryhmä katsoo, että rautatiekuljetusten hinnat voivat laskea kilpailun ansiosta. Palvelujen ja kuljetusten laatu voi myös parantua, sanoi työryhmän puheenjohtaja, hallitusneuvos Jaakko Pohjola.

Kaukoliikenne jäisi VR:lle

Työryhmän esityksen mukaan rataverkon käyttöoikeuden voisivat saada kaikki rautatieyritykset kotimaassa ja EU-maihin suuntautuvassa tavaraliikenteessä. Venäjän liikenne jäisi kilpailun ulkopuolelle.

VR Osakeyhtiölle annettaisiin mahdollisuus sopeutua kilpailuun myöntämällä sille kahden vuoden ajan etuoikeus sen käytössä olevaan ratakapasiteettiin.

Henkilöliikenteessä kilpailu olisi työryhmän ehdotuksen mukaan mahdollista vain alueellisessa liikenteessä. Kaukoliikenteen työryhmä jättäisi edelleen VR:n hoidettavaksi, koska se katsoo kuluttajien etujen muuten heikkenevän.

Kilpailevat liikennöitsijät olisivat todennäköisesti kiinnostuneita vain kaikkein vilkkaimmista reiteistä ja vuoroista. Aikataulujen yhteen sovittamisesta ja tiedonsaannista saattaisi myös koitua ongelmia.

VR:n Kuitunen suhtautuu varauksellisesti kilpailuun

VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen suhtautuu varauksellisesti rataverkon avaamiseen kilpailulle. Hallitsematon kilpailu voisi hänen mukaansa johtaa pahimmillaan palvelujen vähenemiseen ja hintojen nousuun.

Kuitunen korostikin torstaina, että kilpailua mahdollisesti avattaessa yksikään operaattori ei saa saada kannettavakseen ylimääräisiä rasitteita.

- Kaikkien operaattoreiden pitää olla sekä hinnoittelun että kustannusten suhteen tasavertaisessa asemassa, sanoi Kuitunen. Hän piti tärkeänä kansainvälisten ristisubventioiden estämistä mahdollisessa kilpailutilanteessa.

Polkuhinnoittelun ohella hallitsemattoman kilpailun vaara liittyy Kuitusen mielestä siihen, että "kilpailu esitetään Suomessa avattavaksi erittäin laajana, vaikka muissa EU-maissa halutaan edetä vaiheittain ja varovasti."

Kuitusen mielestä voi myös kysyä, miksi Suomen pitää kiirehtiä muun Euroopan edelle, kun EU:n direktiivit ja Suomen lainsäädäntö jo nyt ovat sopusoinnussa eikä hyväksi koettua kansainvälistä esimerkkiä kilpailkun avaamisesta ole.

STT-IA
9.4.1999


TALOUS -SIVULLE