Helikopterikoulutuksen päätukikohdaksi esitetään Uttia
Puolustusvoimissa annettavan helikopterikoulutuksen päätukikohdaksi esitetään Uttia. Helikoptereiden huolto säilyisi jatkossakin Kuoreveden Hallissa.
Päätukikohdan sijoittamisesta Uttiin, Kuorevedelle ja Tikkakoskelle tehtiin pääesikunnassa laaja varuskuntakohtainen selvitys, johon otettiin mukaan niin hyödyt kuin kopteritoiminnan aiheuttamat haitatkin.
Päätöksen tukikohdan sijoittamisesta tekee puolustusministeriö. Pääesikunnan on tarkoitus jättää virallinen esityksensä asiasta puolustusministeriölle joulukuun puoleen väliin mennessä.
Työryhmän puheenjohtaja, everstiluutnantti Pertti Jokinen luovutti pääesikunnan asettaman työryhmän selvityksen maavoimapäällikölle, kenraalimajuri Kari Rimpille torstaina Helsingissä.
Selvityksen mukaan Utissa on parhaat edellytykset helikoptereiden lentokoulutukselle. Utti on myös kustannuksiltaan edullisin vaihtoehto, sillä uudisrakentamisen tarpeet ja niistä aiheutuvat toimitilojen kustannukset ovat hankittavien kuljetushelikoptereiden elinjakson aikana pienimmät.
Varuskunnalla on työryhmän mukaan hyvät valmiudet jatkaa ja kehittää Utissa jo käynnissä olevaa helikopteritoimintaa.
Työryhmä arvioi Hallin toiseksi parhaaksi ja Tikkakosken kolmanneksi parhaaksi vaihtoehdoksi. Tukikohdan siirtäminen Utista aiheuttaisi kuitenkin useiden vuosien siirtymäkaudella ongelmia. Halli ja Tikkakoski ovat suuremman uudisrakentamisen tarpeen takia myös kalliimpia vaihtoehtoja.
Tukikohtien selkeät erot
Utissa on työryhmän mukaan parhaat olosuhteet lentokoulutukselle ja joukkojen kouluttamiselle. Myös toimintojen sijoittaminen varuskunnan maankäytön kannalta oli toimivin vaihtoehto.
Utin vahvuuksia ovat lisäksi johtosuhteet sekä halvimmat rakentamis- ja toimitilakustannukset. Utin heikkouksia ovat etäisyys teollisuuden huollosta ja varuskunnan sijainti pohjavesialueella.
Hallin vahvuuksina työryhmä piti hyvää operatiivista sijaintia ja lähellä olevaa huoltoa. Heikkouksia ovat lentokoulutusalueiden puutteet, uuden nousutien rakentamisen ja ampumaradan siirron aiheuttamat kustannukset sekä varuskunnan sijainti pohjavesialueella.
Tikkakosken hyviä puolia ovat suuren varuskunnan tuomat edut sekä ympärivuorokautinen lennonvarmennus. Heikkoutena työryhmä pitää sitä, että kaikki koulutuksessa tarvittavat leijunta- ja autorotaatioalueet eivät kuitenkaan sovi lentokenttäalueelle.
Tikkakosken varuskunnan rakenne on lisäksi hajanainen, toiminnasta aiheutuu meluhaittoja asutukselle ja rakennuskustannukset olisivat alueella suurimmat.
Huolto säilyy Hallissa
Helikopteritoiminnan teknisen henkilöstön koulutus sekä teollisuuden tuottama huolto keskitetään nykytilanteen mukaisesti Halliin. Koulutustukikohdan ja huollon tukikohdan sijoittaminen eri paikkakunnille lisää kriisiajan huoltovarmuutta.
Työryhmä sanoo ottaneensa ratkaisussa huomioon myös yhteiskunnalliset tekijät sijoituspaikkakuntien ja henkilöstön kannalta parhaiten vaikuttavalla tavalla.
Joukkojen koulutus- ja harjoitustoimintaa varten esitetään rakennettavaksi kuljetushelikoptereille ilmailumääräysten vaatimukset täyttävät lentopaikat Säkylään, Kajaaniin ja Dragsvikiin.
Esitettyjen paikkojen sijoituksella on tarkoitus minimoida siirtolentojen määrät päätukikohdan ja joukko-osastojen välillä. Lopulliset ratkaisut vaativat vielä tarkempaa jatkosuunnittelua sekä ympäristöselvityksiä.
Helikoptereiden koulutus- ja tukeutumisjärjestelmiä on valmisteltu neljä vuotta. Suunnittelu aloitettiin eduskunnan hyväksyttyä kuljetushelikoptereiden hankinnan valtioneuvoston selonteon mukaisesti maaliskuussa 1997.
Jo selonteossa esitettiin, että helikopteritoiminnan ja erikoisjoukkotoiminnan valtakunnallinen koulutuskeskus muodostetaan Uttiin. Ilmavoimien Utissa olevat helikopterit oli jo siirretty saman vuoden alusta maavoimille ja Utin Jääkärirykmenttiin.
Kuljetuskopterihankintaa
selvitelty
NH-Industriesin ja
Sikorskyn kanssa
Yhteispohjoismaisen helikopterihankinnan
jatkoneuvotteluissa ovat tähän mennessä olleet
mukana NH-Industries ja Sikorsky.
Hankinta
etenee edelleen yhteispohjoismaisena, jossa
kaikki neljä pohjoismaata eli Suomi, Ruotsi, Norja
ja Tanska ovat toistaiseksi ainakin virallisesti
mukana.
Marraskuun puolivälissä pohjoismaiset
puolustusministerit keskustelivat hankkeesta
kokouksessaan Kööpenhaminassa. Suomi ja
Ruotsi esittivät silloin kantanaan, että
kopterihankinnasta pitää tehdä päätös
viimeistään kevään kuluessa. Muut Pohjoismaat
yhtyivät tähän kantaan.
Koptereita olivat viimevaiheessa tarjoamassa
EH-Industries (EH-101), NH-Industries (NH-90),
Eurocopter (Gougar MK2+) ja Sikorsky (S-92).
Alustavia selvityksiä on nyt tehty
eurooppalaisesta Saksan, Hollannin, Ranskan ja
Italian yhteishankkeesta NH90-kuljetuskopterista
sekä amerikkalaisesta Sikorskyn
S-92-kuljetuskopterista.
Norjalaiset ovat viestittäneet NH-90-kopterin
olevan ainoan, heitä täysin tyydyttävän
vaihtoehdon. Se on myös ainoa, joka mahtuu
fregatin suojaan.
Tanska puolestaan on esittänyt
vaatimuksia meripelastuskäyttöön tarvitsemansa
kopterin ovesta, mikä ei sovi taas NH90:n
raamiin.
STT-IA
1.12.2000
Kotimaa -sivulle
|