Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Hyökätkää Veronaan, komensi Thaimaan poliisi

Rahtilaivojen kaappaus isoa bisnestä



Laivojen varastelusta on kehkeytynyt rahakas bisnes Thaimaan vesillä. Arvokkaassa lastissa satamasta lähtenyt Juliana muuttui avomerellä Marianaksi, ja saapui määräsatamaansa Verona-nimisenä. Samalla lähes 200 tonnin lasti terästä, jonka arvo on noin 50 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria siirtyi hämärämiesten omaisuudeksi.


Turistien rantaelämää rahtilaivojen katoaminen ei juuri hätkäytä, mutta hiljattain näyttävä viranomaisten isku koettiin rantaleijonien silmänkantaman päässä. Helikopterit pörräsivät taivaalla ja pikaveneet kiisivät kohti rahtialusta, joka oli saanut uuden värin ja nimen kylkiinsä avomerellä.

San Lorenzoon liputettu Verona osoittautuikin rahtialus Julianaksi, joka oli lähtenyt elokuun neljäntenä päivänä Indonesiasta. Sen oli määrä luovuttaa teräslastinsa elokuun 10. päivänä Filippiineillä.

Pari päivää lähdön jälkeen filippiiniläiset satamaviranomaiset saivat viestin Julianan kapteenilta konerikosta. Saapumispäivä myöhennettiin 17. päiväksi korjaustöiden takia. Sekin päivämäärä kuitenkin tuli ja meni eikä laivasta kuulunut viikkoon mitään.

Filippiinien satamaviranomaisten epäilykset heräsivät ja he olettivat Julianan suuntaavaan aivan toisaalle. He lähettivät tiedusteluja virkaveljilleen Singaporeen, Malesiaan, Japaniin, Koreaan, Vietnamiin ja Thaimaahan. Juliana pysyi vesillä tietämättömillä.

Jonkun ajan kuluttua Bankokin kautta saatiin vihje, että Juliana olisikin M.V. Mariana ankkurissa Thaimaan rannikolla. Ja sieltäpä teräslaiva löytyikin odottamassa tulliselvityksiä.

Varustamon edustaja oli täysin varma havainnosta, mutta viranomaiset kääntelivät ihmeissään laivan aidontuntuisia papereita. Niiden mukaan Mariana on Mariana.

Kuinka ollakaan, laiva lähti satamasta ilman tulliselvityksiä heti, kun viranomaiset käänsivät selkänsä.


Itäiset salakuljetusreitit hallinnassa

Thaimaan poliisi selvitti sittemmin, että Juliana oli vuosia aikaisemmin ollut Thaimaan lipun alla seilaava Suwanmanee. Thai-mafia salakuljetti sillä elektroniikkaa, viskiä, viiniä, tupakkaa ja muuta korkeasti verotettua, mutta haluttua tavaraa.

Operaatioiden takaa löytyi tunnettu thaimaalainen rikosliiga, jonka uskottiin kontrolloivan itäisiä salakuljetusreittejä. Niitä pitkin saapui Bankokin mustan pörssin tavara.

Koska kadonneen laivan taustoista löytyi vaikka mitä, ja viranomaiset ihmettelivätkin, onko nyt kyse salakuljetuksesta, varkaudesta vai merirosvouksesta. Laivan lasti kuitenkin kummastutti. Teräksen myynti on vaikeampaa kuin tupakan.


Burmalaisen kipparin kootut selitykset

Tällä välin laivaa ei näkynyt horisontissa. Vasta kuukauden kuluttua poliisin odotus palkittiin. Juliana oli yhä Thaimaan rannikolla, mutta sepäs olikin nyt Verona. Varustamon edustajat ja viranomaiset kiirehtivät paikalle. Alus oli kuin olikin sama kuin Juliana ja M.V. Mariana.

Alukseen päätettiin nousta rytinällä, ja sen seurauksena burmalainen miehistö siirrettiin pienveneillä maihin. Kaikilla oli käsiraudat.

Kapteeni Moo Zo Yee selitteli, että Indonesian aluevesiltä laiva suuntasi Thaimaata kohti. Hän ei kuitenkaan kertonut, oliko hänen käsketty menetellä näin.

Burmalaiskapteeni komensi miehistönsä maalamaan laivan uudestaan reissun puolivälissä. Edelleenkään hän ei kertonut, oliko päätös hänen omansa. Kapteenin käskystä kylkeen ilmestyi uudeksi nimeksi M.V. Mariana ja viranomaisten tarkastuksen ja karkuun pääsyn jälkeen maalia tarvittiin taas. Uudeksi nimeksi pantiin Verona.

Kapteenia uhkaa nyt Thaimaan lakien mukaan enintään kahdeksan vuoden vankeusrangaistus. Teräslevylasti palautettiin Singaporeen.

Bankok Postin mukaan monta kysymystä on vielä vailla vastausta. Miten on mahdollista, että isonpuoleinen laiva on viikkokausia kadoksissa, ja kuinka sattuikaan, että filippiiniläiset satamaviranomaiset olivat varmoja, että laivan aikataulun pettäminen maistui keksityltä.

Se jo on huomattu, että miehistön Thaimaassa ensimmäiseksi tapaamat satamaviranomaiset olivat tunnetun salakuljetusliigan pomon serkkuja. Keitäs muita.

MARGIT HARA
Phuket, Thaimaa
1.12.2000


Ulkomaat -sivulle