Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Greenbelt, amerikkalaiskaupunki, jossa pärjää ilman autoa



Marylandissa, Washingtonin pohjoispuolella sijaitseva Greenbelt on amerikkalaiseksi kaupungiksi kummajainen, sillä siellä tulee toimeen ilman autoa.


Kaupunki on yksi kolmesta Yhdysvaltoihin kokeilumielessä 1930-luvulla rakennetusta ns. puutarhakaupungista ja ainoa, jossa on jäljellä paljon alkuperäistä puutarhakaupungin henkeä.

Kaupunkien rakentaminen oli presidentti Franklin D. Rooseveltin ajan sosiaalinen kokeilu: asunnot oli suunnattu vähätuloisille, ja nimenomaan sellaisille, jotka halusivat osallistua yhteisön toimintaan ja kehittämiseen.

Greenbelt ja muut puutarhakaupungit tekivät historiaa, sillä ne olivat aikoinaan Yhdysvaltain liittovaltion ensimmäinen yritys asutuspolitiikassa.

Greenbelt sekä muut kaupungit olivat Rooseveltin uskotun neuvonantajan Rexford Guy Tugwellin käsialaa. Hän matki suunnitelmissaan brittiläisten puutarhakaupunkien perinteitä.

Talot ryhmiteltiin siten, että asukkaiden ei tarvinnut ylittää teitä matkallaan alueen keskustaan, ja autoliikenne ja kävelytiet olivat selkeästi erillään. Kävelykatujen päässä sijaitsivat kaikki palvelut: koulut, kirjastot, kaupat ja ravintolat. Greenbeltissä olikin yksi Yhdysvaltojen ensimmäisiä varsinaisia kauppakeskuksia.


Asukkaat koekaniineja

Greenbeltin sisarkaupungit Greendale Wisconsinissa ja Greenhills Ohiossa rakennettiin samoihin aikoihin, mutta New Jerseyhin kaavailtu neljäs kaupunki jäi rakentamatta.

Greenbeltin ensimmäiset asukkaat olivat kaikki nuoria, alle 30-vuotiaita, ja he muuttivat alueelle vuonna 1937. Heitä oli noin 900, mutta halukkaita muuttajia oli moninkertainen määrä.

Asuinyhteisöä johdettiin yhteisesti valitun hallituksen johdolla, ja asukkaat perustivat mm. Prince Georgen kunnan ensimmäisen esikoulun. Kaupunkiin perustettiin myös Yhdysvalloissa harvinaisia osuustoimintaperiaatteella toimivia kauppoja ja muita osuustoimintaliikkeitä, kuten elokuvateattereita ja partureita.

Nyt Greenbeltissä asuu sekä ikäihmisiä että nuoria perheitä.
- Täältä ei tarvinnut lähteä minnekään, muistelee alueella 21 vuotta asunut Virra Mahar.

- Täällä oli kaikki ja kävellen pääsi joka paikkaan. Nyt tarvitsee kyllä mennä autolla vähän pidemmälle lääkäriin, sillä yli 70-vuotias tarvitsee erikoislääkäreitä, hän nauraa.

- Kyllä tämä on muuttunut alkuperäisestä Greenbeltistä, uusia taloja on rakennettu, mutta alue on yhä samanlainen tiivis, vihreä ja turvallinen yhteisö, vakuuttaa Virra Mahar.

Hänen mukaansa alueen kävelyreitit rakennetaan edelleen siten, että lapset pääsevät kulkemaan alikulkukäytävien kautta eikä autoteitä tarvitse ylittää.


Yhä lapsiystävällinen kaupunki

Yhdysvaltain hallitus menetti mielenkiintonsa perustamiinsa kaupunkeihin vuonna 1952, ja ne päätettiin myydä.

Greenbelt muodosti tuolloin asunto-osuuskunnan, joka osti talot. Asukkaat jatkoivat osuustoimintaperinnettä muullakin tavoin, he perustivat mm. lastenhoitorenkaan, lastentarhan ja osuuspankin.

Muut puutarhakaupungit ovat jo jotakuinkin kadonneet, mutta Greenbelt on yhä olemassa. Tosin se vaikuttaa enemmän Washingtonin yhä laajenevan lähialueen osalta kuin omalta kaupungiltaan.

Greenbeltin keskustassa on yhä edelleen toimiva osuuskauppa ja palveluja joka lähtöön kiinalaisesta ravintolasta pankkiin, kiinteistövälitystoimistosta jalkinekorjaamoon. Nuorille on uimahalli, nuorisotilat ja tenniskentät. Yhteistoiminta kaupungissa on yhä hämmästyttävän tarmokasta, sillä erilaisia kerhoja ja muuta toimintaa on erittäin paljon.

- Täällä uskaltaa päästää lapset omin nokin asioille kauppaan tai ulos pyöräilemään, tietää alueella asuva Kristiina Boushehri.

Suomalainen Kristiina tietää, mistä puhuu, sillä on asunut eri puolilla Yhdysvaltoja perheineen.
- Lapset voivat nyt liikkua leikkipuistoissa ja nuorisotiloissa ilman, että pelkään heidän puolestaan ja sitä ei voi sanoa monestakaan paikasta Yhdysvalloissa, sanoo Kristiina.

Hän pitää suomalaisena siitä, että asioiden hoitaminen hoituu ilman autoa.
- En aio muuttaa tältä minnekään, sanoo puolestaan Virra Mahar.

Ainoa asia, mistä hän kaupunkia moittii, on alueen alkuperäisten Art Deco -tyylisuuntaa edustavien talojen korjaaminen.

- Uusista ikkunoista ja ovista ei ehkä nyt vedä, mutta ne pilasivat talojen hienon tyylin, hän murehtii. Greenbelt on remonteista huolimatta yksi Yhdysvaltojen parhaiten säilyneitä Art Deco -suuntaa edustavia kaupunkeja.

STT-IKK
1.9.2000


Ulkomaat -sivulle