Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomi-poppia viedään osin talkoovoimin



Bomfunk MC'sin Freestyler-single on yksi Suomen popviennin harvoista menestystuotteista. Levymyyntiä vauhdittaneen Freestyler-videon tekemiseen käytettiin vain murto-osa rahaa verrattuna sen kansainvälisiin kilpailijoihin. Menestystä siivittivät käteisen sijaan suomalaistekijöiden nokkelat ideat.


Miikka Lommi, 27, käsikirjoitti ja ohjasi Freestylerin "metrotarinan" 100 000 markan budjetilla. Musiikkikanavilla pyörivät kilpailijavideot ovat kustannuksiltaan arviolta jopa 30-60 kertaa hintavampia.

- Me tehdään kuin talkootöitä, pohdiskeli ohjaaja Lommi koulutustilaisuudessa videotuottaja Hannu Koron kanssa Oulun Musiikkivideofestivaalilla.

Vuoden sisällä siunaantuneeseen kansainväliseen popmenestykseen totutellaan levy-yhtiössäkin.

Freestyler-videosta pyydettiin tekemään "amerikkalaisen näköinen", mutta sen tuotantoon ei pyyntöön nähden panostettu rahaa. Tekijöiden mukaan heille ei myöskään osattu antaa suuntaviittoja kuvatoteutuksen tyylistä ja sisällöstä.


Rahanteon apuvälineitä

Musiikkivideot ovat kaupallisia tuotteita, joiden tarkoitus on myydä videon ääniraidan musiikkia. Tämän joutuu ohjaajakin pitämään mielessään.

- Ihanaa olisi tehdä vain tarinoita, kauniita kuvia, mutta video pitää tehdä artistiin ja hänen imagoonsa sopivaksi, Lommi sanoo.

Hän kertoo inhoavansa teinipoppari Britney Spearsin videoita, mutta samalla ihailee niitä, koska ne on tehty kuin tilauksesta kohderyhmälleen. Freestyler-videon yleisö voi puolestaan löytää samastumiskohteensa muun muassa teini-ikäisestä päähenkilöstä.

Freestylerin valmistuminen kesti yhteensä kaksi kuukautta, jonka aikana se härmistyi käsikirjoitusvaiheesta valmiiksi videoksi. Kantava idea syntyi 10-20 käsikirjoitusvaiheen jälkeen, kun Lommi katseli Bomfunkin breaktanssiryhmää Savage Feetiä lavalla.

- Breikkareilla oli esityksessään sellainen pysähdysliike kuin freeze. Videon päähenkilöstä Marlosta tuli sitten kaveri, joka pysäyttelee ihmisiä.

Lopputulos on yksinkertaisen tehokas. Jopa kuvatarinan kulisseiksi valittu Helsingin metro saa tylsään arkiolemukseensa ekstrahohdetta.


Mainoksista päätienesti

Lommi valmistui Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitoksesta vuonna 1997. Nyt työnantajana on helsinkiläinen tuotantoyhtiö Film Magica.

Miehen näppituntuman mukaan Suomesta ei löydy henkilöitä, jotka eläisivät pelkästään ohjaamalla musiikkivideoita.

Lommin tienesti koostuu kahdesta lähteestä: videoista ja mainoksista. Musiikkivideoiden ohjaaminen ja käsikirjoittaminen on haasteellista, mutta toimeentulo on kivuttomampaa tv-mainosohjaajana.

STT-IKK
1.9.2000

Kuva: sonymusic.com


Ajassa -sivulle