Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Bensiinin hinnannousu ja autoverotus hämmentävät autoilijoita

Autoliiton toimitusjohtaja Nieminen: Suomen sopeuduttava autoveron alennuksiin



Bensiinin raju hinnannousu ei ainakaan vielä ole näkynyt yksityisautoilun vähenemisenä. Samaan aikaan, kun käydään keskustelua bensiinin mahdollisista veronalennuksista, puidaan myös monien mielestä kohtuuttoman korkeaa autoveroa.


Autoliiton toimitusjohtajan, Pasi Niemisen, mielestä Suomen pitäisi vähin erin alkaa laskea autoveroaan yleiseurooppalaiselle tasolle.

Suomen autokanta on tällä hetkellä jatkuvassa kasvussa ja viime vuosi oli uusien autojen myynnin osalta verraten hyvä. Vuosien 1997-2005 aikana henkilöautokannan Suomessa on arvioitu kasvavan n. 16 prosenttia.

Samalla ajanjaksolla Euroopan suurissa automaissa kasvu on ollut vain muutaman prosentin luokkaa. Niissä autokannan kasvu on kuitenkin ollut tasaisempaa kuin Suomessa.


Autokaupan näkymät tällä hetkellä hyvät

Viime vuosi oli autokaupassa kuudes perättäinen kasvun vuosi. Vuonna 1999 Suomessa ensirekisteröitiin henkilöautoja 136 324 kappaletta. Edellisen vuoden lukema oli 125 751.

Kasvun merkit ovat selvät, koska edellisen kerran 130 000 rekisteröidyn henkilöauton raja ylittyi vuonna 1990. Kaikkien aikojen rekisteröintiennätys on kymmenen vuoden takaa, jolloin uusia henkilöautoja rekisteröitiin 177 600.

Kaikki ajoneuvot mukaanlukien ensirekisteröintejä tehtiin 209 170, kun vuonna 1998 vastaava luku oli 194 840.

Autokauppiaiden kasvuennusteet ovat positiivisia, ja automyynnin uskotaan tänä vuonna yltävän ainakin 140 000 myytyyn henkilöautoon. Vaikka kuluva vuosi on alkanut automyyjien kannalta lupaavasti on huomioitavaa, että viime vuoden lopulla myynnissä tapahtui selvä notkahdus.

Joulukuussa automyynti oli neljänneksen heikompaa kuin edellisvuonna. Yksinkertainen selitys ilmiölle voi olla vuosituhannen vaihtuminen, joka on saanut osan ostajista siirtämään rekisteröinnin vuoteen 2000.

Suomalaisten suosikkimerkit ovat autokaupassa erottuneet selvästi jo vuosikausia. Viime vuoden eniten rekisteröidyt automerkit olivat Opel, Ford, Volkswagen, Toyota ja Nissan, joiden yhteinen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli 52 prosenttia.

Myös tavara-autokauppa on talouskasvun myötä piristynyt, mutta kasvu on henkilöautopuoleen verrattuna huomattavasti maltillisempaa. Yleinen kustannustason kohoaminen on viime aikoina vaikeuttanut kannattavaa liiketoimintaa kuljetusalalla.

Viime vuoden 14 212 rekisteröityä pakettiautoa on vain 1,4 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun henkilöautomyynnin prosentuaalinen kasvu oli 7,4. Kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat vuoteen 1998 verrattuna 3,7 prosentilla.

Yleinen kasvavaan autokauppaan liittyvä ilmiö on liikenteessä olevan autokannan keski-iän kääntyminen laskuun. Kuitenkin Suomessa ajettiin viime vuonna maanosan vanhimmilla autoilla ajoneuvojen keski-iän ollessa 11,5 vuotta.


Ongelmallinen autovero

Suomalaisessa autokaupassa väliin kiivaanakin käynyt autoverokeskustelu on nyt saanut uutta pontta EU:n vaikuttaessa myös autokaupan kuvioihin.

Suomen sitoutuessa EU:n yhteismarkkinoihin autokaupankin pelisääntöjä olisi yhdenmukaistettava. Autokaupalle on EU:n sisällä laadittu omat asetuksensa, mutta nykytilanne on Suomen kannalta ongelmallinen, koska EU:n autokauppaa koskevia ohjeita ei meillä pystytä noudattamaan

Suomen nykyinen autoverotuskäytäntö on kiusallinen etenkin Kilpailuvirastolle, jolla on ohjeistus EU-integroitumisesta koskien autokauppaa.

Kilpailuvirasto on joutunut vastaanottamaan useita valituksia liittyen kuluttajan oikeuteen hankkia auto haluamastaan EU:n jäsenvaltiosta.

Virastossa tiedetään, ettei EU:n asetusta moottoriajoneuvojen myynnistä voida nykykäytännössä noudattaa. Kilpailuvirasto jättikin lokakuun puolivälissä valtiovarainministeriölle esityksen autoveron muuttamisesta arvonlisäveron tapaan laskettavaksi suureeksi.

Tällä hetkellä tilanne on sekava, kun autoalalla odotetaan myös KHO:n ennakkopäätöstä liittyen käytettyjen autojen tuonnista aiheutuneisiin valituksiin. Verotuskuvioiden aiheuttaman kuluttajien epävarmuuden on pelätty heijastuvan autokauppaan.

- Verotusta joudutaan joka tapauksessa muuttamaan. Mielestäni meillä pitäisi olla selkeä linja, jolla autoveroa alennetaan asteittain kohti eurooppalaista tasoa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

- Uuteen tilanteeseen autokaupassa joudutaan kuitenkin sopeutumaan ja helpottamaan verotusta. Suomi on valtiona sitoutunut EU-ratkaisuihin koskien myös autokauppaa, Nieminen toteaa.

- Kyse on siitä, että toisesta EU-maasta tuotaessa autossa ei saisi olla yhtään ylimääräistä veroa. Jos auton hinta on 100 000 markkaa, josta puolet on veroa ja sen arvo laskee käytön myötä 50 000 markkaan, veroa on silloin 25 000 markkaa. Mitään ylimääräisiä veroja ei autoa tuotaessa saisi periä, Nieminen selventää.

Niemisen mielestä käytettyjen autojen verotusta pohdittaessa siihen olisi yhdistettävä myös autoverotuksen kokonaisuudistus, joka edellyttää poliittista päätöstä.


Autoliitto huolissaan myös korkeasta polttoaineverosta

Autoveron ohella jatkuva bensiinin hintojen korotus on kytketty ensisijaisesti korkeaan polttoaineveroon. Bensan hinnan nousu on suututtanut autoilijoita, joiden etuja ajava Autoliitto on ottanut asiaan vahvasti kantaa.

Autoliitto vaatii polttoaineveron alentamista muistuttaen bensiinin litrahinnan nousseen lähes kaksi markkaa runsaan vuoden aikana.

- Näistä korotuksista aiheutuu autoilevalle kotitaloudelle vuositasolla 2500 - 3000 markan suuruinen lisälasku, Nieminen toteaa.

Syiksi polttoaineveron jatkuvalle nostolle on esitetty raakaöljyn hinnankorotuksia, jalostamoiden katteiden nousua ja kilpailun kevenemistä vähittäiskaupassa.

Tosiasia on, että viimeisen kymmenen vuoden aikana verojen osuus on noussut 1,50 markasta yli 4,50 markkaan.

- Nyt valtio kerää veropolitiikallaan ahneesti tuloja, kiihdyttää inflaatiota ja syö palkankorotuksilla ja veronalennuksilla saadut lisätulot. Avoimessa taloudessa hinnat määräytyvät markkinoilla. Valtio voi kuitenkin vaikuttaa tilanteeseen muuttamalla verotusta. Enemmistö Autoliiton kyselyyn vastanneista kansanedustajista kannattaa verojen alentamista, Nieminen sanoo.

- Tieliikenteestä ja liikkumisesta kerättävät verot eivät kohdistu oikeudenmukaisesti. Autoa päivittäiseen työssäkäyntiin tarvitsevien joukko on kasvanut. Tutkimusten mukaan työmatkat ovat pidentyneet ja merkittävä osa suomalaisista asuu julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Omassa sarjassaan painii autolla työtään tekevien joukko.

- Eri kansalaisryhmät kantavat epäoikeudenmukaisella tavalla yhteisvastuuta. Suomalaiset olosuhteet, joissa ilman autoa ei tule toimeen rankaisevat kansalaisia Euroopan korkeimpiin kuuluvalla verotuksella, mikä ei ole oikein, Nieminen jatkaa.


Autokauppa saa uusia muotoja

Verkkokaupan kasvu tulee lähivuosina muuttamaan myös autokauppaa, kun www-sivuista muodostuu yhä tärkeämpi osa automyynnin kokonaisuutta.

Autokaupassa tapahtuu myös voimakasta keskittymistä. Samoin kuin autojen valmistajien määrä on 35 vuodessa pudonnut 65:stä kahteentoista, jälleenmyyjienkin määrä on jatkuvasti vähentynyt. Euroopan noin sadastatuhannesta valtuutetusta jälleenmyyjästä on arveltu jäävän jäljelle noin puolet.

Suomessakin autokaupan rakenteet ovat muovautuneet ja myynti keskittynyt. Suomessa 30 suurinta jälleenmyyjää myy yli puolet kaikista Suomessa myydyistä autoista.

Vaikka kilpailu autokaupassa on kovaa, löytyy myös tuoreita esimerkkejä kotimaisen tuotteen pärjäämisestä markkinoilla. Oy Sisu Ab voitti hiljattain Tielaitoksen järjestämän, EU-käytännön mukaisen tarjouskilpailun, jonka perusteella yhtiö toimittaa Tielaitokselle 34 raskasta Sisu E-monitoimiautoa tienhoitoon.

MIKKO LAITINEN
10.3.2000


Kotimaa -sivulle