Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mittareista ei kuitenkaan yksimielisyyttä

Pohjoismaiset pankit Internet-osaamisen etujoukkoa



Pohjoismaiset pankit ovat verkkopankkitoiminnan kärkijoukkoa. Niiden erojen mittaaminen on kuitenkin hankalaa, koska asiakkaiden määrä lisääntyy koko ajan eikä yhteisesti sovittuja mittareita ole käytössä.


Vielä mutkikkaampi tilanne on, jos niitä halutaan verrata eurooppalaisiin tai amerikkalaisiin pankkeihin.

Suomalaisten pankkien edustajat myöntävät ongelmat, mutta ovat yhtä mieltä siitä, että kärjessä komeilevat kiistatta suomalaiset ja ruotsalaiset pankit. Etumatkan korostetaan olevan vielä selkeämpi, jos vertaillaan palvelujen laatua.

Pohjolan etumatkaa on helpottanut yleisen tekniikkainnostuksen lisäksi mm. se, että tilisiirrot ovat olleet perinteisesti shekkejä suositumpia.

Pohjolan selvään johtoasemaan päätyi myös yritysten luottokelpoisuutta arvioiva Moody's helmikuun alussa julkistamassaan selvityksessä.

Sen mukaan suomalaisilla pankeilla oli selvästi eniten verkkoasiakkaita, kun heidän määränsä suhteutetaan kokonaisasiakasmäärään. Kakkosena oli Ruotsi ja sen perässä Yhdysvallat ja Tanska.


MNB kuningas asiakasmäärillä

Eurooppalaisessa vertailussa tuorein julkisuuteen annettava tieto on elokuulta, jolloin European Banker julkisti listan Euroopan johtavista verkkopankeista.

Vertailu perustuu siihen, miten monen asiakkaan kanssa pankki on tehnyt Internet-sopimuksen. Suomen Pankkiyhdistys on lisännyt suomalaispankkien lukuihin tiedot syyskuun loppuun saakka.

Ruotsalais-suomalainen Merita-Nordbanken MNB oli aivan omaa luokkaansa 850 000 asiakkaalla. Näistä valtaosa oli suomalaisia, sillä Ruotsissa Internet-buumi vahvistui vasta vuoden jälkipuoliskolla.

Kärkikolmikossa olivat myös osuuspankit 420 000:lla ja Leonia 300 000 asiakkaalla. Neljäntenä oli brittipankki Barclays 300 000 asiakkaalla.


Ruotsalaiset parantaneet

Luvut ovat jo historiaa. MNB:llä miljoonan raja meni rikki ennen vuodenvaihdetta, ja helmikuun lopussa oltiin jo lähes 1,2 miljoonassa. Tanskalainen Unidanmark lisää joukkoa 200 000:lla 1,4 miljoonaan.

Jo ennen liiton julkistamista MNB on arvioinut, että kahteen miljoonaan asiakkaaseen päästään tänä vuonna.

Kovaa vauhtia asiakkaiden määrä on lisääntynyt myös osuuspankkiryhmässä ja Leoniassa. Helmikuun lopussa osuuspankit olivat noin 460 000:ssa. Leonia oli vuoden vaihteessa 325 000 ja lisää on tullut.

Eri arvioiden mukaan nyt kärkikolmikossa kisailevat MNB:n selkeän etumatkan jälkeen ruotsalaiset Föreningsbanken ja Svenska Enskilda Banken sekä Barclays.

Jos vertailu laajennetaan koko maailmaan, Merita-Nordbankenin edelle menevät amerikkalaiset Wells Fargon ja Bank of America.


Asiakasmäärään suhteutettuna Leonia kärkeen

Vaikka sopimusten määrä on ainoa yleisemmin käytössä oleva mittari, silläkin on arvostelijansa. Erityisesti pienempien suomalaisten pankkien mielestä todellisuudesta saa oikeamman kuvan, kun Internet-asiakkaiden määrää verrataan asiakkaiden kokonaismäärään.

Asiakasmäärään suhteutettuna Leonia laskee olevansa vähintäänkin Suomen ykkönen: sen asiakkaista 25 prosenttia on Internet-asiakkaita.

Pohjoismaisessa - samalla myös eurooppalaisessa - vertailussa edelle kiilaisi ruotsalainen Svenska Enskilda Banken 29 prosentilla, vaikka Suomessa sen laskelmia ei aivan täysin nielaista. Kolmas olisi osuuspankkiryhmä 20 prosentilla. Unidanmarkin kanssa yhdistyvä MNB jäisi näin laskettuna 15 prosenttiin.

Leoniassa myönnetään, että tämäkään vertailu ei ole ongelmaton. Mikä on oikea tapa määritellä kokonaisasiakasmäärä? Otetaanko mukaan kaikki vai pankkia tai Internetiä aktiivisesti käyttävät asiakkaat? Ja millainen asiakas on aktiivinen?


Löytyisikö totuus kuukausikäynneistä?

Vertailun helpottamiseksi yhdeksi vaihtoehdoksi on tarjottu verkkopalveluihin sisäänkirjoittautuneiden määrää kuukauden aikana. Sekään ei kelpaa kaikille ilman tarkkaa määrittelyä siitä, mitä lasketaan mukaan.

Innokkain tämän mittarin kannattaja tuntuu olevan Merita-Nordbanken. Sillä onkin lyödä pöytään luku, jota voi olla vähään aikaan vaikea ylittää edes kansainvälisessä vertailussa.

Helmikuussa pankki tilastoi 3,2 miljoonaa sisäänkirjoittautumista. Osuuspankeissa kuukausisaldo on 1,6 miljoonaa ja Leoniassa 1,5 miljoonaa.

STT-MH
10.3.2000


Talous -sivulle