Piensijoittajille puuhataan valituslautakuntaa
Sijoitusalan viranomaiset ja järjestöt pohtivat piensijoittajien turvaksi väliportaan riitojenratkaisijaa. Uusi arvopaperimarkkinalautakunta ratkoisi ei-ammattimaisten sijoittajien valituksia ja määräisi korvauksia markkinoilla koetuista vääryyksistä.
Osakesäästäjät, sijoituspalveluita myyvät yritykset ja kuluttajaviranomaiset ovat aloittaneet Rahoitustarkastuksen (Rata) aloitteesta piensijoittajille luotavan valituslautakunnan suunnittelun.
Uuden riitojenratkaisuelimen perustamisella pyritään parantamaan piensijoittajan suojaa, sillä tätä nykyä arvopaperikaupassa koetusta epäkohdasta voi valittaa ainoastaan tuomioistuimeen.
- Sijoittaja voi käytännössä perätä oikeuksiaan vain alioikeudessa, mutta muutaman tuhannen tai muutaman kymmenen tuhannen markan takia ei aikaa vievää ja usein kallista oikeusjuttua kannata nostaa. Kun ei-ammattimainen sijoittajakunta on viime aikoina laajentunut, on lisäksi valitusten määrä kasvanut, sanoo Ratan apulaisjohtaja Anneli Tuominen.
Suomessa ollaan sijoittajan valitusteiden suhteen myös muuhun Eurooppaan verrattuna lapsenkengissä. Valtaosassa EU-maista piensijoittajan valituksia ratkoo sijoittaja-asiamies tai muu tuomioistuinta kevyempi elin.
Ratkaisut olisivat sitovia
Arvopaperimarkkinalautakuntaa pohtiva ryhmä on asettanut tulevalle riitojenratkaisijalle kolme keskeistä kriteeriä. Lautakunnasta tavoitellaan puolueetonta, asiantuntevaa ja nopeaa.
- Olennaista olisi myös se, että lautakunnan ratkaisut olisivat alaa sitovia niin, että toimijat noudattaisivat myös korvauspäätöksiä. Lautakunnan päätökset eivät kuitenkaan estäisi sijoittajaa nostamasta oikeusjuttua, Tuominen sanoo.
Täyttä yksimielisyyttä lautakuntaan kohdistetuista odotuksista ja niiden painotuksista ei vallitse. Osakesäästäjien Keskusliiton puheenjohtaja Jarmo Leppiniemi pitää riitojenratkaisijan tärkeimpänä piirteenä tasapuolisuutta.
- Lautakuntaan pitäisi saada sekä sijoittajien että myyjien edustus, muuten se voi asiantuntijaelimenä jopa pahentaa piensijoittajan asemaa markkinoilla, Leppiniemi sanoo.
Ratan Tuomisen mukaan lautakunnan kokoonpanossa sopisi olla mukana myös viranomaisten edustus. Rata toivoisi lisäksi, että perustettava elimellä riittäisi rahkeita myös jakaa neuvoja yleisissä sijoittajan suoja-asioissa.
Aikaisintaan ensi vuonna
Auki suunnitelmassa on lisäksi muun muassa se, pitäisikö riitojenratkaisijan toimia viranomaisena kuluttajapuolen Kuluttajavalituslautakunnan tapaan vai alan vapaaehtoisena elimenä niin kuin Kuluttajien vakuutuslautakunta.
Esimerkiksi työryhmässä mukana oleva Kuluttajavirasto toivoisi lautakunnan perustettavan Kuluttajavalituslautakunnan yhteyteen, mutta arvopaperialalla taas ei täysin luoteta kuluttaja-alan asiantuntemuksen kääntyvän sijoitustoimintaan.
- Se on selvää, että jos lautakunta saadaan pystyyn vapaaehtoisesti, se aloittaa toimintansa nopeammin kuin lain säätämistä edellyttävä viranomaiselin, Ratan Tuominen sanoo.
Varsinaista aikataulua lautakunnan toiminnan aloittamiselle ei ole vielä asetettu. Sijoitusrahastojen ja arvopaperivälittäjien yhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Savikko kuitenkin arvelee, että vapaaehtoisuuteen perustuva elin voitaisiin saada toimintaan aikaisintaan ensi vuonna.
- Tavoitteena on, että mahdollisimman nopeasti. Aikatauluun vaikuttaa tietysti se, mihin uusi elin sijoitetaan, Savikko jatkaa.
Eniten kiistellään
toimeksiannoista
Valtaosa alan viranomaisten ja
sijoittajajärjestöjen tietoon tulevista
piensijoittajien markkinoilla kohtaamista
epäkohdista ja niiden epäilyksistä liittyy
arvopaperivälittäjille tehtyihin toimeksiantoihin.
Lisäksi esimerkiksi Ratan tilastoissa
arvopaperikauppoihin liittyvien yhteydenottojen ja
valitusten viimeaikainen kasvu alkoi näkyä
keväällä, kun ei-ammattimaiset sijoittajat
kimpaantuivat useammankin annin järjestelyistä.
- Eniten kuulee sellaisia valituksia, että
toimeksianto on toteutettu väärään hintaan,
väärään aikaan tai jäänyt kokonaan toteutumatta.
Varainhoidossa taas tuntuu vaivaavan epäilyt
turhista kaupoista, joista nähdään syntyneen
sijoittajalle lähinnä vain kuluja, kuvailevat
Arvopaperivälittäjien yhdistyksen toimitusjohtaja
Markku Savikko ja Osakesäästäjien keskusliiton
Jarmo Leppiniemi kuin yhdestä suusta.
Kuluttajavirastoon taas on otettu yhteyttä myös
perustavanlaatuisempien sijoituspettymysten
takia.
- Sijoittaja ei ole esimerkiksi aina ymmärtänyt
sijoitusta tehdessään sitä, että sen arvo voi myös
laskea. Annetut tiedot ovat voineet olla
puutteellisia tai liian vaikeita ymmärtää,
ylitarkastaja Outi Haunio-Rudanko
Kuluttajavirastosta sanoo.
STT-IA
17.11.2000
Talous -sivulle
|