Suomi mukana kehittämässä pakokaasupäästöjen mittauslaitetta
Pakokaasupäästöjen mittaamiseksi ollaan kehittämässä laitetta, jolla on tarkoitus saada nykyistä tarkempia tietoja ajoneuvojen todellisista päästöistä.
Suomesta Euroopan unionin
kehittämishankkeeseen osallistuu Valtion teknillisen
tutkimuskeskuksen VTT Elektroniikka.
Kehitteillä olevalla infrapunamittauslaitteella eli optisella
spektrometrillä saadaan nykyistä selvästi yksityiskohtaisempaa
tietoa ajoneuvojen päästöistä ja niiden muutoksista eri
ajotilanteissa ja ajoneuvon elinkaaren vaiheissa.
Näitä tietoja tarvitaan muun muassa tutkittaessa
lainsäädäntöön tehtävien päästömääräysten muutosten
vaikutuksia.
Enemmistö päästöistä aiheutuu liikenteestä
Vuonna 1998 Suomen kokonaispäästöistä peräti puolet aiheutui
liikenteestä. Moottorista pääsee ympäristöön sitä enemmän
pakokaasupäästöjä, mitä vanhempi ajoneuvo on.
Henkilöautojen keski-ikä onkin Suomessa Euroopan korkein, ja
vain kolmasosa Suomen autokannasta on varustettu
katalysaattorilla.
VTT:stä huomautetaan, että myös ajotapa ja auton kunto
vaikuttavat päästöjen määrään. Päästöjä aletaan kuitenkin
mitata säännöllisesti vasta vuosia ajoneuvon käyttöönoton
jälkeen.
Tällöinkin päästöjä mitataan yleensä vain katsastusten
ja huoltojen yhteydessä ja auton moottorin ollessa
tyhjäkäynnillä.
Uuden mittauslaitteen kehittämisprojekti on osa EU:n
Kilpailukykyinen ja kestävä kasvu -ohjelmaa, johon osallistuu
yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja korkeakouluja kaikkiaan kuudesta
maasta.
Projektin budjetti on 2,6 miljoonaa euroa, josta suomalaisen
VTT Elektroniikan osuus on lähes 500 000 euroa.
STT-MH
11.8.2000
Ajassa -sivulle
|