Lipponen: Yksimielisyysvaatimus lamaannuttaa EU:ta
Pääministeri Paavo Lipponen (sd.) perustelee Suomen kantaa määräenemmistöpäätösten lisäämiseksi EU:ssa sillä, että yksimielisyysvaatimus lamaannuttaa unionin päätöksentekoa.
Lipponen esitteli keskiviikkona eduskunnassa hallituksen viime
viikolla hyväksymän selonteon Suomen kannasta EU:n uudessa
hallitustenvälisessä konferenssissa. Unionin päätöksentekoa
uudistava konferenssi on tarkoitus saada päätökseen vuoden
loppuun mennessä.
Lipposen mielestä keskeisin kysymys unionin
päätöksentekokyvyn kannalta on määräenemmistöpäätösten
teon käyttöalan laajentaminen.
Hän huomautti, että Suomi ja
eräät muut jäsenvaltiot olisivat olleet valmiita laajentamaan
määräenemmistöjen soveltamisalaa enemmän kuin mitä vuonna
1997 Amsterdamin sopimukseen kirjattiin.
- Yksimielisyysvaatimus, vaikka se joissakin kysymyksissä on
edelleen perusteltu, lamaannuttaa unionin päätöksentekoa,
Lipponen sanoi.
Laajentuneessa unionissa yksimielinen päätöksenteko on
Lipposen mielestä entistä vaikeampaa.
- Määräenemmistöpäätöksenteon käyttöalan laajentaminen on
ehdoton edellytys tehokkaalle päätöksenteolle laajentuvassa
unionissa.<>P
- Jäsenvaltioilla on tästä erilaisia näkemyksiä,
erityisesti siitä, mihin kysymyksiin määräenemmistöpäätökset
tulisi ulottaa. Yhteisymmärryksen löytäminen ei välttämättä
tule olemaan helppoa, Lipponen arvioi.
Suomi käyttäisi mm. kauppapolitiikassa.
Selonteossa esitetään Suomen näkemys, jonka mukaan
määräenemmistöpäätökset voivat tulla kysymykseen mm.
sellaisissa läheisesti sisämarkkinoiden toimintaan liittyvissä
asioissa, kuten unionin kansalaisuus, henkilöiden vapaa
liikkuvuus, lainsäädäntöjen lähentäminen sekä yhteisöbudjettia
koskevat kysymykset.
- Erityisen tärkeänä hallitus pitää sitä, että
määräenemmistöpäätöksenteko voidaan ulottaa
kauppapolitiikassa palveluihin ja aineettomiin oikeuksiin.
Nykyinen vaatimus yksimielisyydestä heikentää unionin asemaa
kansainvälisissä kauppaneuvotteluissa eikä palvele Suomen
etua, Lipponen perusteli.
Yksimielisyys on Lipposen mielestä säilytettävä jatkossakin
kysymyksissä, jotka liittyvät unionin perusluonteeseen eivätkä
päätöksenteon tehostamiseen. Siihen kuuluvat esimerkiksi
jäsenvaltioiden ja unionin välisessä toimivallassa.
Yksimielisyys
halutaan säilyttää myös kun päätetään mm.
puolustuspolitiikasta tai sisämarkkinoiden keskeisistä
periaatteista poikkeamisesta.
Peruskirjan on erillinen prosessi
Toisena rinnakkaisena prosessina hallitustenvälisen
konferenssin kanssa käsitellään Lipposen mukaan ehdotusta
unionin perusoikeuskirjaksi. Kyseessä olisi poliittinen
julistus, ja
erikseen päätetään, onko se sisällytettävä perussopimuksiin.
Hallitustenvälisessä konferenssissa käsitellään nk.
joustavuusmääräyksiä eli sitä, miten osa EU-maista voi
keskenään syventää yhteistyötään.
- Suomi ei pidä tarpeellisena Amsterdamin
joustavuusmääräysten perusteellista muuttamista. Olemme
kuitenkin valmiit käsittelemään joustavuuden käyttökynnystä
osana määräenemmistöpäätöskysymystä. Joustavuuden
lisääminen asialistalle erillisenä asiakohtana saattaisi vaarantaa
myös konferenssille asetetun aikataulun, Lipponen sanoi.
Lipponen lupasi, että hallitus tiedottaa eduskunnalle
säännöllisesti ja kuulee sitä asianmukaisesti hallituskonferenssin
etenemisestä ja siellä tehtävistä päätöksistä. Samoin
informoidaan kansalaisia ja järjestöjä.
STT-MH
11.2.2000
Politiikka -sivulle
|