Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kunnat kehittävät verkkopalvelujaan



Valtaosalla Suomen kunnista on jo kotisivut, joilla esitellään kunnan toimintaa ja palveluja. Kuntahallinnossa pidetään verkkopalvelujen kehittämisen ongelmina muun muassa taloudellisten resurssien niukkuutta, yhteisen verkkopalvelustrategian ja -vision sekä selkeän vastuujaon puuttumista.


Sisäministeriö selvitti Taloustutkimus Oy:n avulla kuntien verkkopalvelujen kehittämistä ja hyödyntämistä sekä kehittämisen esteitä ja verkon käyttöä rajoittavia tekijöitä.

Lisäksi selvitettiin julkishallinnon näkemyksiä verkkopalvelujen kehittymisestä pitkällä aikavälillä. Kyselyyn vastasi lähes 500 kuntahallinnon johtavaa virkamiestä.

Selvityksen mukaan kunnan toimintaa esittelevän ja tiedottavan aineiston lisäksi 70 prosenttia kunnista tarjoaa kotisivuillaan asiakkailleen kysely- ja palautemahdollisuuden sähköpostilla.

Kunnan omia tietojärjestelmiä, tietokantoja ja rekistereitä, hyödynnetään jo nyt 53 prosentissa tapauksista ja 15 prosenttia suunnittelee niiden käyttöönottoa. Kuntien verkkopalvelut ovat varsin usein (43 % vastaajista) osa laajempaa seudullista portaalia, josta on linkit myös muihin julkisiin ja yksityisiin palveluihin.


Taloudelliset resurssit niukat

Kunnallishallinnon vastaajat pitivät omassa organisaatiossaan yhtenä keskeisimpänä verkkopalvelujen kehittämistä vaikeuttavana ongelmana tietohallinnon taloudellisten resurssien niukkuutta.

Ongelmaksi koetaan myös yhteisen verkkopalvelustrategian ja -vision puuttuminen sekä verkkopalvelujen ja asioinnin irrallisuutta muusta toiminnan suunnittelusta. Selvää vastuujakoa verkkopalvelujen kehittämiselle ei vastaajien mielestä myöskään ole.

Omassa organisaatiossaan uuden tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen keskeisimpinä esteinä vastaajat pitivät sähköisen asioinnin yhdistämistä muihin tietojärjestelmiin. Teknologian hallinnassa on myös puutteita.

Vastaajilta kysyttiin myös arvioita verkkopalvelujen tarjontaa rajoittavista tekijöistä. Sellaisiksi kuntajohtajat arvioivat asiakkaiden arkuuden ja tottumattomuuden tietotekniikan hyödyntämiseen, halun henkilökohtaiseen palvelukontaktiin, verkkopalveluihin liittyvän opastuksen puutteen ja vähäisen tietämyksen palvelutarjonnasta.

Sen sijaan teknologiaan liittyvien ongelmien, kuten asiakkaiden hitaiden internet-yhteyksien, yhteyksistä syntyvien kustannusten, henkilön sähköiseen tunnistamiseen liittyvän älykortin käytön vaikeuden tai atk-laitteistojen korkean hinnan ei uskota lähitulevaisuudessa rajoittavan merkittävästi verkkopalvelujen kysyntää.


Verkkopalvelut tärkeitä

Kuntahallinnon johtavista virkamiehistä 87 prosenttia piti vähintäänkin melko tärkeänä sitä, että asiakas löytää julkisen viranomaisen ja palvelun verkosta helposti myös tulevaisuudessa.

Laajakaistaverkon käyttöönoton tärkeyttä painotti 68 prosenttia vastaajista. Samoin 71 prosenttia piti tärkeänä sitä, että suurimmalla osalla virkamiehistä on oma sähköinen virkakortti.

Samassa yhteydessä kysyttiin, mitä kunnallishallinnon vastaajat pitävät verkkopalvelujen todennäköisinä kehityssuuntina.

Vastaajista 81 prosenttia piti todennäköisenä sitä, että suurimmalla osalla virkamiehistä on tuolloin oma sähköinen virkakortti verkkoasiointia varten.

Samaan tapaan 71 prosenttia uskoi siihen, että vuoteen 2005 mennessä jokainen kansalainen saa syntyessään sähköisen henkilöllisyyden. Vastaajista 62 prosenttia uskoi, että laajakaistaverkko on tuolloin käytössä.

Kunnallishallinnossa on käynnissä kattava kotisivujen uudistamistyö, johon liittyy koko verkkopalveluiden sisällön ja siellä olevien palvelujen uudistaminen käyttäjiä paremmin palveleviksi.

Kunnallishallinnon johtavat virkamiehet nimesivät informaatiopalvelujen sekä yhä useampien valmistelussa olevien asioiden ja päätösten julkistamisen verkossa kuntiensa seuraaviksi verkkopalvelujen kehittämishankkeiksi.

IKK
12.5.2000


Politiikka -sivulle