Poliisijohtaja Kari Rantama: Poliisitoimea uhkaa vakava resurssipula
Näillä näkymin Suomen poliisivoimia uhkaa nopeasti paheneva resurssipula. Poliisijohtaja Kari Rantama sisäasianministeriön poliisiosastolta toivoisi poliisitoimelle lisärahoitusta, jotta edes perustoiminnot voidaan turvata. Tähänastiset toimet ovat kuin "uppoavan paatin tilkitsemistä", hän kuvailee.
Juuri julkaistussa poliisiylijohtajan katsauksessa todetaan, että poliisin
resurssit on entistä tiiviimmin sidottu hälytystehtävien hoitamiseen ja
rikostutkintaan.
Hälytystehtävien määrät ovat viimeisten vuosien aikana
kasvaneet tasaisesti, vuonna 1999 oli 8,2 prosentin kasvu edellisvuoteen
verrattuna. Resursseja tehtävien hoitamiseen on otettu mm.
liikennevalvonnasta ja poliisiylijohtaja Reijo Naulapää toteaa
katsauksessaan valvonnan puutteen näkyvän jo liikennekäyttäytymisessä.
Rikostutkinnassa juttujen määrän kasvu on pidentänyt tutkinta-aikoja
yleisesti. Kansalaiset toivoisivat poliisilta näkyvämpää partiointia ja
lähipoliisitoimintaa, mutta monimutkaistuva ja verkostoituva rikollisuus
sitoo entistä enemmän poliisin muutenkin niukkoja voimavaroja
rikostutkintaan.
- Juuri kentällä työtä tekevistä on pulaa, poliisijohtaja Rantama sanoo.
- Henkilöstömenot muodostavat 80 prosenttia poliisin menoista. Kun
taloudelliset näkymät ovat huonontumassa, ja toimintoja joudutaan ajamaan
alas, täytyy miettiä tarkkaan, mihin rahaa käytetään, hän jatkaa.
Lisärahoitus ei riittävä
- Poliisin resurssien lisääminen aiheuttaa määrärahojen korotuspaineita.
Rahaa on tullut lisää tämän vuoden budjetissa, mutta sillä ei kuitenkaan
pärjätä. Tilanne voi huonontua dramaattisesti, Rantama sanoo.
Vuonna 1999 poliisin käytettävissä oleva reaalimääräraha oli muutaman vuoden
laskun jälkeen ensimmäisen kerran suurempi kuin edellisenä. Vaikka poliisin
rahoitustasoa on lisätty, korotuksilla on tosiasiassa vain kurottu umpeen
lamavuosien määrärahavähennyksien aiheuttamaa vajetta. Vuonna 2000 poliisin
rahoitustaso saavuttaa vuoden 1992 tason.
Poliisiylijohtajan katsauksessa todetaan, että jatkuva lisäresurssien
odottelussa eläminen on lopetettava, sillä hallitusohjelmassa todettu
poliisin voimavarojen lisääminen ei kehyspäätösten valossa toteudu ainakaan
vuoteen 2004 mennessä.
Katsauksen mukaan toiminnan sopeuttaminen lähivuosien kehyksiin vaatii
menotason jäädyttämistä ja pienentämistä, ja myös henkilöstömenoihin
joudutaan puuttumaan kohdentamalla henkilöstöä alueellisesti uudelleen.
Naulapää toteaa tämän vaikeuttavan entisestään panostamista ennalta estävään
toimintaan.
Hänen mukaansa toinen vaihtoehto on tinkiä toimintavalmiusajasta
ja rikostutkinnan tasosta eli yrittää kerätä keskeisiltä tulosalueilta
tarvittavat resurssit painopisteen kääntämiseen.
- Taustalla on hallituksen yleisesti tiukka talouspolitiikka. Esimerkiksi
julkisen sektorin kolmen prosentin kaavaillut palkankorotukset eivät ole
toteutuneet.
- Ministeri tietää kyllä tilanteen, ja hänen kauttaan yritetään ajaa
rahoitusasiaa, Rantama kertoo.
Vuonna 1999 poliisitoimen kokonaiskustannukset olivat 3 017 miljoonaa
markkaa ja edellisvuonna 2 843 miljoonaa.
Kansainvälistyminen muuttaa toimenkuvaa
Samaan aikaan, kun poliisin toimintaedellytykset uhkaavat heiketä,
vastaavasti tehtäväkenttä laajenee. Suomen EU-puheenjohtajuuskauden aikana
eurooppalainen poliisiyhteistyö eteni suurin harppauksin. Europol aloitti
toimintansa täysimääräisesti juuri Suomen puheenjohtajakauden ensimmäisenä
päivänä.
Suomen tavoitteena oli myös entisestään tehostaa EU:n huumausaineiden
vastaista torjuntatyötä. Horisontaalisessa huumausainetyöryhmässä
valmisteltiin Euroopan unionin huumausainestrategia vuosille 2000-2004, joka
vahvistettiin Helsingin Eurooppa-neuvostossa.
Tampereen Eurooppa-neuvostossa tehtiin myös lukuisia EU-maiden
rikostorjuntayhteistyötä koskevia päätöksiä. Suomen tavoitteena oli lisätä
EU:n ja Venäjän välistä yhteistyötä, ja kahdenvälisiin
rikostorjuntasopimuksiin perustuvaa yhteistyötä Baltian maiden ja Venäjän
kanssa jatkettiin tiiviisti.
Viron poliisia on tuettu mm. tekniseen rikostutkintaan, rahanpesun
torjuntaan ja huumerikostorjuntaan liittyvillä hankkeilla, ja joulukuussa
Suomen ja Venäjän sisäasiainministerit vahvistivat Raja 2000-asiakirjan
toimenpiteistä järjestäytyneen rikollisuuden torjunnan tehostamiseksi
raja-alueella.
Edelleen Suomen ja Puolan välinen rikostorjuntasopimus allekirjoitettiin
marraskuussa ja Suomen poliisin Tallinnaan sijoitetut yhdysmiehet alkoivat
hoitaa yhteyksiä myös Latvian ja Liettuan poliisiviranomaisiin. Lisäksi
suomalaiset poliisit ovat osallistuneet entisen Jugoslavian alueen
siviilipoliisitoimintaan.
- Nykytilanne on verrattuna aikaan ennen Neuvostoliiton sortumista täysin toinen. Nyt rajat ja toiminta on avoimia. EU:n poliisiyhteistyö on hyvä asia, mutta sekin syö voimavaroja, kertoo Rantama.
- Ennen oli vain Interpol. Nyt mm. Schengen-sopimuksen valvonta vaatii paljon uusia resursseja. Ratkaisut ovat kuitenkin kansallisia, ja tarkoittavat valtiolle lisääntyviä menoja. Ruotsissakin on paha poliisivaje ja budjetissa
nostopaineita. Mutta täytyy sanoa, että muihin pohjoismaihinkin verrattuna olemme Suomessa tarjonneet poliisin palvelut todella halvalla, Rantama toteaa.
Rikollisuus kasvussa, huumeongelma paha
Poliisin tietoon tulleiden rikoslakirikosten määrä lisääntyi viime vuonna
edellisvuodesta n. 3 prosenttia. Erityisesti lisääntyivät
huumausainerikokset, joissa kasvua edellisvuoteen oli 19 prosenttia.
Henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset ja omaisuusrikokset lisääntyivät myös muutaman prosentin verran. Näistä kasvua oli erityisesti varkauksissa, näpistyksissä, vahingonteoissa ja moottoriajoneuvoihin kohdistuneissa
rikoksissa.
Poliisi selvitti kaikista rikoslakirikoksista liikennerikokset poislukien
44,9 prosenttia ja törkeissä yksilöön kohdistuneissa rikoksissa
selvitysprosentti oli 81,6.
Rikosten tutkinta-ajat pidentyivät keskimäärin omaisuusrikoksissa 14 päivää,
henkeen ja terveyteen kohdistuneissa rikoksissa 18 ja huumausainerikoksissa
neljä päivää keskimääräisen tutkinta-ajan ollessa omaisuusrikoksissa 93
päivää ja henkeen ja terveyteen kohdistuneissa rikoksissa 119 päivää.
EU:n määritelmän mukaisia järjestäytyneitä rikollisryhmiä toimii Suomessa jo
useita kymmeniä. Ryhmiin kuuluu muutama sata henkilöä ja ne keskittyvät
pääasiassa huumeiden, alkoholin ja tupakan salakuljetukseen.
Huumausainerikollisuuden kasvu onkin selittävä tekijä myös monissa muissa
rikollisuuden lajeissa. Huumeongelma on paha kaikissa suurissa kaupungeissa,
joista erityisesti Turun alueella. Huumeet ovat levittäytyneet myös
haja-asutusalueille ja pieniin taajamiin.
- Huumeet ovat koko yhteiskunnan ongelma. Kenttävalvonnassa poliisilla on
avainpaikka, mutta väkeä ei ole tarpeeksi kentälle. Huumeet ovat kyllä
painopistealue poliisin toiminnassa, Rantama toteaa.
- Viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen yhteistyö on tällä alueella kiitettävästi lisääntynyt. Huumeisiin liittyvällä järjestäytyneellä rikollisuudella on paljon heijastusvaikutuksia, hän jatkaa.
Kansalaiset toivovat näkyvyyttä
Suomalaiset arvostavat edelleen poliisin työtä suuresti ja poliisin työn
laatuun ollaan erittäin tyytyväisiä. Poliisin turvallisuusbarometri vuodelta
1999 osoittaa, että poliisitoimintaan luottaa erittäin tai melko paljon 91
prosenttia ja sama määrä arvioi poliisin onnistuneen toiminnassaa erittäin
tai melko hyvin.
Tyytyväisyys poliisipalveluihin vaihtelee lääneittäin niin, että
tyytyväisimpiä poliisin toimintaan ollaan Oulun läänissä ja tyytymättömimpiä
Lapin läänissä.
Yleisesti kansalaiset toivoisivat poliisilta lisää näkyvyyttä ja haluaisivat
poliisin kehittävän asiointipalveluiden muotoa niin, että poliisin kanssa
voisi asioida puhelimella, sähköpostitse tai vastaavalla tavalla esimerkiksi
neuvonta-asioissa.
- Päätökset toimintamuotojen painotuksista tehdään viime kädessä
poliisilaitostasolla. Lähipoliisitoimintaan ja näkyvään partiointiin
haluttaisiin panostaa, mutta hälytysluontoiset asiat ovat etusijalla,
Rantama sanoo.
- Kunnat ovat tulleet viime aikoina enemmän mukaan
turvallisuussuunnitteluun. Toisaalta turvallisuuspalvelut ovat siirtymässä
yhä enemmän ostopalveluiksi. Näen kehityksen jonkin verran huolestuttavana,
koska puhutaan palveluista, jotka yhteiskunnan pitäisi turvata.
- Toiminnanmäärittelyä esimerkiksi vartiointi- ja poliisitoiminnan rajoista
on ollut käynnissä jo pidemmän aikaa.
Kansalaiset eivät tilastojen mukaan suojaudu aktiivisesti rikoksilta, joten
esimerkiksi omaisuusrikosten kasvua voitaisiin omaehtoisesti ehkäistä.
Väkivaltarikoksilta suojautuminen on vaikeampaa.
- Raaka väkivaltarikollisuus on valitettavasti joskus äärimmäisen
sattumanvaraista, Rantama huokaa.
MIKKO LAITINEN
12.5.2000
Kotimaa -sivulle
|