Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Verheugen: EU laajenee viimeistään 2005



Laajentumisesta vastaavan EU-komissaari Günter Verheugenin mukaan ensimmäiset uudet maat liittyvät Euroopan unioniin viimeistään vuonna 2005. Verheugenin mukaan kyseessä on myöhäisin mahdollinen ajankohta, jolloin uusia jäseniä odotetaan unioniin.


Komissaari Verheugen otti asiaan kantaa julkistaessaan mittavan tiedotuskampanjan laajentumisesta. Verheugen oli haluton puhumaan tarkemmin aikatauluista.

Verheugen kuitenkin totesi vuoden 2005 sisältyvän komission puheenjohtajan Romano Prodin toiveeseen siitä, että ensimmäiset uudet maat voisivat liittyä EU:hun ennen nykykomission toimikauden päättymistä.

- Haluan silti yhä sanoa, että laajentuminen riippuu jäsenmaiden edistymisestä. Meillä ei ole vielä riittävästi tietoa asiasta, Verheugen sanoi torstaina Brysselissä.

EU:n komissio ilmoitti laajentumista koskevaan tiedottamiseen käytettävän 150 miljoonaa euroa eli 890 miljoonaa markkaa vuosina 2000-2006. Kampanja rahoitetaan useista EU:n eri ohjelmista.

Kampanjalla halutaan levittää tietoa EU:n laajentumisesta ja lisätä kansalaiskeskustelua. Samalla pyritään myös lieventämään pelkoja, joita Keski- ja Itä-Euroopan liittyminen unioniin monissa jäsenmaissa aiheuttaa.

Kampanja järjestetään EU:n ohella myös jäsenyydestä neuvottelevissa 12 maassa sekä Turkissa, joka hyväksyttiin jäsenehdokkaaksi Helsingin huippukokouksessa.

Tiedotusstrategian pääpaino keskittyy vuosille 2003-2004 eli ajalle, jolloin jäsenmaissa järjestetään mahdollisia kansanäänestyksiä ja parlamenteissa muodostetaan lopullinen kanta liittymisestä.

Sekä EU-maissa että jäsenehdokasmaissa tiedottamiseen käytetään vajaat 60 miljoonaa euroa. Turkin osuus on lähes 6 miljoonaa euroa.

- Turkki on jäsenehdokasmaa, ja siellä tiedottaminen on ehkä jopa tärkeämpää kuin muualla, Verheugen sanoi keskiviikkona.


Kampanjan tarpeet erilaiset eri maissa

Tiedottaminen on räätälöity erikseen jokaisessa maassa. Verheugenin mukaan esimerkiksi Suomessa tiedon tarpeet ovat hyvin erilaiset kuin vaikkapa Itävallassa tai Saksassa.

EU:ssa halutaan perustella laajentumisen tarpeellisuutta, lisätä kansalaiskeskustelua ja kertoa tietoja hakijamaista. Verheugenin mukaan tavoitteena on myös lisätä itälaajentumisen kannatusta.

Jäsenehdokasmaissa tavoitteet ovat osin yhtenevät, mutta lisäksi EU:n komissio haluaa selittää yhteyttä jäsenyysneuvottelujen ja maakohtaisen valmistautumisen välillä.

Verheugen arvioi, että yli puolet neuvottelukappaleista on päätetty kuuden ns. ensimmäisen aallon ehdokasmaan osalta Portugalin puheenjohtajuuden päättyessä kesäkuun lopussa. Ensimmäisen aallon maita ovat Viro, Puola, Unkari, Slovenia, Tshekki ja Kypros.

Tämä vuosi on ratkaiseva jäljellä olevien kysymysten avaamisessa, Verheugen muistuttaa. Edessä ovat vaikeimmat neuvotteluasiat kuten maatalous, työvoiman liikkuvuus ja budjettiasiat.

STT-IKK
12.5.2000


Politiikka -sivulle