Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Grand Prix 3



Kun Microprosen ja Geoff Crammondin Grand Prix 2 ilmestyi vuonna 1996, se oli realistisin koskaan nähty formulasimulaattori. GP2:sta pidettiin vertailukohtana kaikille formulapeleille näihin päiviin asti. Pelin seuraajaa Grand Prix 3:sta onkin kehitelty lähes neljä vuotta.


GP3 perustuu vuoden 1998 autoihin ja ratoihin. Ohjelmointi on aikaa vaativaa työtä, eikä kaikkea ole päivitetty jokaista kautta silmällä pitäen. Peliin on kuitenkin tulossa ilmainen päivitys sisältäen kauden 2000 autot, kuljettajat ja radat.

Täydellinen peli sisältää laajat ominaisuudet ja auton säädöt. Lähes kaikkea voidaan autossa säätää parhaimman suorituksen saavuttamiseksi.

Pelissä on viisi vaikeusastetta aloittelijasta ässään. Pelimoodeja ovat pikakilpailu, osakilpailu ja mestaruuskausi. Uutta pelissä on erilaiset sään vaihtelut, jotka tuovat jännitystä peliin sekä sallivat hieman taktikointia oikeiden kilpailujen tapaan.

Ajoa helpottavia toimintoja on kahdeksan, jarrut, vaihteet, spinnauksen esto, rikkoutumaton auto, ajolinjat, käytettävän vaihteen ehdotus ja ohjausapu.

Moninpeliä voi ajaa joko kahdella pelaajalla vuoron perään tai neljällä pelaajalla lähiverkossa. Peli tukee 3D-näytönohjaimia ja -äänikortteja sekä Force Feedback-ohjaimia.

GP3:n Demossa ajotuntumaa voidaan kokeilla yhdellä radalla kolmen kilpailijan kanssa. Rataa ajetaan kaksi kierrosta, joten kärkiauton vauhdissa on pysyttävä, jos mielii ensimmäisenä ylittää maaliviivan.

Rikkoutumatonta autoa lukuunottamatta kaikki täydellisen pelin ajoa helpottavat toiminnot ovat käytössä ja niitä kannattaakin käyttää. Ratilla ei demoa voida ohjastaa, näppäimistön voi kuitenkin ohjelmoida oman mieltymyksen mukaan.

Auton säätöihin ei demossa päästä käsiksi, mutta grafiikka-asetukset ovat identtiset täysversion kanssa. Asetuksista löytyy oman mikron tehoa vastaavat säädöt ja niitä voidaan testata ennen kilpailua. Painamalla "O" näppäintä saadaan näkyviin prosessorin kuormitusta ilmoittava prosenttimäärä.

Säätilat eivät demossa muutu, vain pelaajan ohjastama auto saattaa muuttua eri kilpailuissa. Pelaaja lähtee kisaan viimeiseltä paikalta ja tyhjiä lähtöruutuja on pelaajan ja kilpailijoiden välissä runsaasti.

Aputoiminnot päällä ajettaessa lähdön on onnistuttava täydellisesti, muuten ei kilpailijoita saavuteta. Kun taitoa on kertynyt, voidaan ainakin automaattijarrutus kytkeä pois toiminnasta.

Grafiikaltaan peli on huippuluokkaa ja tämä näkyy laitteistovaatimuksissa. Resoluutiota voidaan nostaa aina 1280x1024 tarkkuuteen asti.

Äänet sopivat peliin ja moottorin kimeä ujellus täydentää ajonautintoa, mutta reunakosketuksissa saisi olla toden tuntuisempi ääni onton kumahduksen sijaan. Myös yleisö saisi pitää taustalla jonkinlaista meteliä.

Laitteisto: Minimi P2 266 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX, 2 Mb näytönohjain. Suositellaan P3 450 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98, DirectX, 16 Mb 3D-näytönohjain, 3D-äänikortti.

GP3 on formulasimulaattoreiden tien näyttäjä, mutta jouluksi on kuulemma tulossa kovan luokan haastajia. Saapa nähdä, mikä peli saa genren standardikunniamaininnan.

MIKA KULMALA
13.10.2000


Ajassa -sivulle