Kymenlaakson kalliomaalaukset tutkittu
Neljännesvuosisadan kestäneen tutkimustyön tuloksena on julkaistu kirja Kymenlaakson kalliomaalaukset. Amanuenssi Timo Miettisen teos on ensimmäinen ammattitutkijan tekemä kirja maamme kalliomaalauksista.
Hänen mukaansa kirjan alkuosa on suunnattu asiaan jo perehtyneille. Maalauksista kertovan teoksen loppuosan hän sanoo tehneensä helpommin tajuttavaksi.
Pääosa Suomen kalliomaalauksista kytkeytyy tyypillisen
kampakeramiikan aikaan, ja ne ovat keskimäärin 6 000 vuotta
vanhoja.
Iitin Konniveden maalaus on vanhin ajoitettavissa
oleva kalliomaalauksemme. Se on voitu tehdä ainoastaan
Kymijoen synnyn aikaan noin 7 000 vuotta sitten tai jopa sitä
ennen.
Miettisen mukaan Kymenlaakson kalliomaalausten esittely
omana julkaisunaan on monessakin suhteessa perusteltua.
- Pääosin maakunnan pohjoisosan järvialueelle sijoittuva
maalausesiintymä on Suomen tihein. Alueella sijaitsee 18
maamme 83 maalauksesta. Kymenlaakson kalliomaalausten
kuvastoa voidaan pitää keskimääräistä monipuolisempana.
- Siihen sisältyy myös muutama maassamme ainutlaatuinen
erityispiirre ja tietyn kuva-aiheen paras ilmaus, Miettinen
luettelee.
Tieteiden välistä tutkimusta tarvitaan
Kymenlaakson suurin kalliomaalaus sijaitsee Valkealan Verlassa.
Se kuuluu maamme merkittävimpiin maalauksiin. Verlan
epätavallisen naturalistiset, yhtenäisen jonon muodostavat
hirvenkuvat on varustettu sydänmerkein, ja yksi sen
ihmiskuvista on ehkä Suomen kalliotaiteen yksilöidyin.
Epätavallisen moni Kymenlaakson kalliomaalauksista sijaitsee
ruhjeisissa kallioissa, joissa on nähtävissä sivulta katsoen
jättiläismäinen kasvoprofiili.
Miettisen mukaan kyseessä on
meille ainutlaatuinen luonnonmuotojen hyväksikäyttö, joka on
ollut ominaista etenkin paleoliittiselle luolataiteelle.
Kymenlaaksosta Miettinen arvelee löytyvän vielä pari uutta
kalliomaalausta. Maalausten tutkiminen ja uusien hakeminen
ovat aikaa vievää työtä. Tutkimukseen hän kaipaisikin rahaa,
mutta Suomessa ei kulttuurirahastoista sitä tahdo herua.
- Tavoitteena olisi vielä saada aikaan isompi opus, jossa
esitellään Suomen kalliomaalaukset ja luodaan samalla niille
kehys Pohjois-Euroopan kalliotaiteessa. Kirjaa varten pitäisi
saada aikaan eri tieteiden (antropologia, uskontotiede, semantiikka) välistä tutkimusta, jonka avulla pyrkisimme
avaamaan maalausten sanoman, Miettinen suunnittelee.
Mistä rahat humanistiseen tutkimukseen
Miettinen on huolissaan humanistisen
tutkimuksen tilasta Suomessa. Tieteen rahoitus on hänen
mielestään kieroutunut.
Meillä jaetaan avokätisesti
kulttuuritukea eri taidemuodoille ja viihteelle. Myös
luonnontieteitä tuetaan, jos tutkimusten tuloksista voidaan
tehdä taloudellisesti tuottavia, hän luettelee.
- Ymmärrän asian niin, että nyt elämme ylikansallista aikaa, ja
sen takia kansallinen kulttuuri on siirretty syrjään. Tietyt
muotitutkimukset ja trenditieteet tuntuvat kyllä saavan tukea.
On erittäin vaarallista, jos tieteen rahoituksessa lähdetään
ajamaan ajankohtaisia ilmiöitä takaa, Miettinen muistuttaa.
Neljännesvuosisadan kalliomaalauksia tutkinut Miettinen pelkää,
että maalausten tutkimus loppuu kokonaan.
- Kalliomaalaus on suomalaista kulttuuria arvokkaimmillaan ja
tyypillisimmillään. Niissä ovat suomalaisen kulttuurin juuret. Jos
ei mistään tule rahaa, on tilanne maalausten tutkimuksessa
toivoton.
Paitsi rahan puute myös kalliomaalausten tuhoutumisen nopeutuminen saa Miettisen mietteliääksi.
- Onko syynä ilmaston epätasapaino? Ovatko happosateet lisääntyneet? Sitä en osaa sanoa. Jo tämänkin takia rahoituksella olisi kiire.
STT-IA
13.10.2000
Ajassa -sivulle
|