Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Pelkkä markkinointi ei riitä nettikaupassakaan



Helsingin kauppakorkeakoulun Elektronisen kaupan instituutin johtaja Jukka Kallio ei ole yllättynyt ruotsalaisten nettikauppojen vaikeuksista.


- Muutama aika sitten puhuttiin, että ruotsalaiset ovat reippaasti meitä edellä Internet-bisneksessä, mutta edellehän pääsee myös oikaisemalla, Kallio huomauttaa.

Oikaisemisella hän tarkoittaa sitä, että yritys on satsannut näyttävään markkinointiin ja isojen asiakasmassojen houkutteluun, mutta unohtanut hoitaa kuntoon myös logistiikan ja taloushallinnon.

- Monilla on sellaisia kokemuksia, että esimerkiksi Boxmanista tilatun levyn tulo on voinut kestää parikin kuukautta, eikä sähköpostikyselyihin ole saanut sitä ennen vastausta. Tämä kuvastaa sitä, että jakelu-, hankinta- ja asiakaspalvelujärjestelmissä on jotain pielessä.

Suomessa isoja "nettiruumiita" ei Kallion mukaan toivottavasti ole tulossa, sillä liikkeelle on lähdetty varovaisemmin.

- Meillä on hirveän vähän puhtaasti vain netissä toimivia yrityksiä. Yleensä niillä on vähintään toinen jalka ns. reaalimaailmassa tai perinteisessä kaupassa.

- Tai sitten ne myyvät suoraan verkossa välitettäviä palveluita, kuten kännykän logokuvia, mikä ei ole läheskään yhtä riskialtista, Kallio sanoo.

- Olennaista on pitää taloushallinto kurissa niin, ettei pääse tapahtumaan sellaista, että on sadan miljoonan tulot, mutta kolmensadan miljoonan kulut.


Sijoittajat hakoteillä ?

Perinteisillä isoilla kauppiailla kuten Anttilalla, Ikealla tai Hobby Hallilla on tukevat lähtökohdat myös Internet-kauppaan, koska niillä ovat valmiina yritystoiminnan osaaminen, kokemusta postimyynnistä ja asiakkaiden luottamus. Niiden rynniminen alalle saattaa ajaa "puhtaita" Internet-kauppiaita entistä ahtaammalle.

Elektronisen kaupan instituutin näkemys on jo pitemmän aikaa ollut, että Internetissä käytävä kuluttajakauppa yleistyy ensin digitaalisessa muodossa välittyvien tuotteiden ja palvelujen alueella. Laajempi merkkitavaroiden kauppa yleistyy myöhemmin.

Päivittäistavarat tulevat kaikkein viimeisenä, vasta sitten kun riittävän iso joukko kuluttajia on muuten oppinut ostamaan Internetistä. Yritysten välisessä bisnes-to-bisnes -kaupassa verkkokauppa on jo paljon pitemmällä.

- Yllätys on ollut, että sellaiset nettikauppiaat kuin Boo.com, Boxman tai Amazonkin ovat saaneet niin paljon rahoitusta ja julkisuutta, vaikka ovat olleet pahasti tappiollisia. Nyt tapahtuneet nurinmenot kertovat siitä, että osin on ollut kyseessä kupla, Kallio sanoo.

Esimerkiksi Boxman on Financial Timesin mukaan kerännyt vuoden 1997 jälkeen sijoittajilta rahaa noin 50 miljoonaa puntaa eli noin puoli miljardia markkaa.

Sijoittajien toiminta taas pistää miettimään, missä määrin rahoitusmarkkinat yleensä pystyvät ennakoimaan tulevaa kehitystä.

- Vielä viime talven ja kevään aikana Internet-yhtiöihin suorastaan syydettiin rahaa. Nyt niitä vedetään pois kaikista yhtiöistä, vaikka monen kohdalla näkymät eivät ole mitenkään muuttuneet, Kallio hämmästelee.

STT-MH
13.10.2000


Talous -sivulle