Tietoteollisuuden koulutus resurssipulassa
Tietoteollisuusalan koulutuksesta ovat loppumassa sekä opettajat, tilat että rahat, kertoo Korkeakoulujen arviointineuvoston tuore arviointiraportti.
Myös opetusmenetelmät olisivat uudistamisen tarpeessa, mutta liika
kiire estää opettajia kehittämästä opetustaan ja
hyödyntämästä esimerkiksi uuden teknologian antamia
mahdollisuuksia.
Lisäksi opiskelun ja työnteon yhteensovittaminen takeltelee,
eivätkä opiskelijat alan kansainvälisyydestä huolimatta osallistu
kovin runsaasti vaihto-ohjelmiin. Kansainvälisen arviointiryhmän
mielestä myös opintojen seurantajärjestelmiä pitäisi kehittää ja
korkeakoulujen yhteistyötä lisätä.
Ryhmä piti kuitenkin koulutusta yhä tasokkaana.
- Tietoteollisuuden koulutusohjelmista on yleensä muodostunut
motivoituneita ja työtä pelkäämättömiä yhteisöjä, joilla on
laadukkaat opiskelijat ja opettajat, ja joihin kohdistuu voimakas
elinkeinoelämän mielenkiinto, katsoo arviointihankkeen
johtoryhmän puheenjohtaja professori Toivo Katila.
Vaje voi heijastua teollisuuteen
- Yritystä on, työkuorma vain on liian kova, summaa arviointia
käytännössä johtanut tutkimusjohtaja Veikko Hara.
Hänen mielestään opetusministeriön olisi löydettävä lisää voimavaroja kansantalouden kannalta keskeiselle koulutusalalle, sillä etenkin yliopistoissa tilanne aletaan kokea kestämättömänä.
- Tällainen keskustelu täytyy ottaa vakavasti. Se tulee
heijastumaan suoraan teollisuuteen, Hara tähdensi
raportin julkistamistilaisuudessa.
Arvioinnin yhteydessä haastatellut yritysten edustajat olivat kuitenkin toistaiseksi tyytyväisiä valmistuneiden osaamiseen. Taitajia tosin tarvittaisiin aina vain enemmän. Etenkin naisten toivotaan kiinnostuvan alan opinnoista.
Koska uudet ylioppilaat
eivät riitä täyttämään opiskelija- ja työvoimatarvetta, myös
lähialoilta valmistuneiden ns. muuntokoulutusta haluttaisiin
lisää. Yhtenä vaihtoehtona on ulkomaalaisten
muuntokouluttaminen, mutta tällöin pitäisi pystyä turvaamaan
heidän pysymisensä Suomessa.
Arvioijat tutustuivat alustavasti 44:ään ja itse paikalla 15:een
tietoteollisuuden koulutusohjelmaan yliopistoissa ja
ammattikorkeakouluissa. Yliopisto-opetuksen vahvuutena
pidettiin hyvää yhteyttä tutkimukseen, ammattikorkeakouluja
taas kiitettiin hyvien perustaitojen opettamisesta.
STT-IKK
14.4.2000
Talous -sivulle
|