Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: SWAT 3 - Close Quarters Battle



Rainbow Six aloitti uuden toimintastrategiapelien genren, jossa tarkoituksena ei ollut edellisistä peleistä tuttu päätön räiskintä, vaan huolella suunnitellun taktiikan pikkutarkka toteutus. Myös muut pelitalot muuttivat toimintapeliensä luonnetta Rainbowia vastaavaksi.


Sierran uusin, samaan genreen sijoittuva toimintastrategia on SWAT 3 - Close Quarters Battle.

Siinä Los Angelesin poliisin Special Weapon And Tactics, eli SWAT-ryhmä suorittaa erilaisia tehtäviä aina kotikäynneistä pomminpurkuun.

SWAT-ryhmän kärkimiehenä toimii pelaaja, joka jakelee käskyjä neljälle muulle ryhmän jäsenelle. Nämä neljä on jaettu vielä kahteen eri ryhmään, siniseen ja punaiseen.

Pelaaja voi tehtäviä suoritettaessa pysytellä taka-alalla ja jakaa käskyjä kummallekin ryhmälle, tai toimia etumiehenä. Kummassakin tapauksessa pelaaja jakaa sekä käskyt, että hoitaa radioliikenteen päämajaan.

Tehtävä voidaan suorittaa joko hiiviskelynä (STEALTH), tai suorana toimintana (DYNAMIC). Stealth-moodissa koko ryhmä kiertää nurkkia, kurkkii, tiirikoi ovia, ym. Dynamic-moodissa mennään rynnäköllä sisään, räjäytetään ovet ja tehdään kaikki Amerikan malliin.

Joka tapauksessa pelaaja on poliisi, eikä Rambona pelaava kauaa käskytä ryhmää. Tehtävien onnistuminen mitataan johtajuuspisteinä (LEADERSHIP). Jos pelaaja ampuu kaiken mikä liikkuu, johtajuuspisteet putoavat ja muut ryhmän jäsenet eivät enää tottele pelaajan käskyjä.

Pelissä on tarkoitus riisua vihulaiset aseista, laittaa rautoihin ja pyytää päämajasta kuljetus konnille. Jos aseistariisunta ei onnistu puhumalla, voidaan ampua varoituslaukaus. Tämä yleensä laittaa konnan polvilleen ja hänet saadaan rautoihin.

Kaikkein hankalampia tapauksia joudutaan haavoittamaan, mutta päiviltä päästäminen on kaikkein viimeisin mahdollisuus. On vihollinen sitten raudoissa, henkitoreissaan, tai kuollut, päämajaan ilmoitetaan kaikesta kentällä tapahtuneesta. Kohteen tila ilmoitetaan, sekä poistetaan aseet, jonka jälkeen tilataan kohteelle kuljetus.

Panttivankitilanteessa myös panttivangit laitetaan rautoihin, jonka jälkeen heidät kuljetetaan turvaan. Päämajaan joudutaan myös ilmoittamaan, kun panttivanki on löydetty ja raudoissa. Vasta sitten voidaan ilmoitta tehtävä suoritetuksi.

Demossa on yksi tehtävä, jossa pitää vapauttaa Turkin suurlähettiläs Jemil Kemal. Kurdit ovat ottaneet hänet panttivangiksi ja pitävät häntä vankinaan vienti- ja tuontiliikkeessä, nimeltä The River Tigris. Paikka tunnetaan myös Kurdish People`s Party-liikkeen (KPP) jäsenten kohtauspaikkana.

Kun tehtävän on suorittanut loppuun saadaan tehtävästä yhteenveto, josta selviää myös pelaajan johtajuuspisteet.

Demon alussa voidaan säätää asetuksia ympyrästä jossa on kotka keskellä. Asetuksista löytyy grafiikan resoluutio väliltä 640X480-1280X1024, 3D-kiihdytys 3D-kortilla tai ohjelmalla, yksityiskohtien taso alhainen/normaali/korkea, äänen-, puheen-, ja musiikintaso, vaikeustaso helppo/normaali/vaikea, hiiren näppäinten kääntö sekä käytetäänkö pelissä veriefektiä.

Näppäimiä pelissä on yhteensä yli kolmekymmentä, joista parikymmentä voidaan valita uudelleen. Muita vaihtoehtoja alkuvalikossa on MISSION, josta päästään tutustumaan demon tehtävään sekä OVER & OUT, josta palataan takaisin Windowsiin. Muut valinnat (NEW CAREER ja RESTORE CAREER) eivät toimi demossa.

Klikkaamalla MISSION-painiketta päästään METRO-moodiin, jossa esitellään tuleva tehtävä. Oikealla yläkulmassa nähdään kuva kohteesta, ja kuvan alla on selitetty itse tehtävä ja taustoja. Oikealla sijaitsevista nuolista saadaan selitystä vieritettyä. Näiden alla on tuttu valikko, josta päästään alkuvalikkoon tai asetuksiin. EDUCATION-painike ei toimi demossa. Vasemalla nähdään tehtävän suorituspaikka kartalta.

Vasemmassa alakulmassa on neljä ruutua, MISSION, ELEMENT, GEAR ja ACTIVEDUTY. ELEMENT painikkeesta siirrytään valitsemaan pelaajalle ja muulle tiimille identiteetti. Valituista miehistä saadaan kuvaus sekä saadut kunniamerkit.

GEAR-ruudussa valitaa aseet sekä varusteet. Rynnäkköaseina on Heckler & Koch MP5 konekivääri, Benelli M1 Super 90 haulikko, Heckler & Koch MP5 konekivääri äänenvaimentimella sekä M4A1 rynnäkkökivääri. Käsiaseena toimii Springfield Armory 1911-A1 pistooli.

Tehtävän alussa jaetaan ammuksia runsaskätisesti ja demon tehtävässä tästä määrästä tulee käytettyä ehkä yksi prosentti. Myös kranaatteja sekä räjähteitä saadaan taskut täyteen.

Muita varusteita on monitoimipihdit, käsiraudat, kyynelkaasu- ja valokranaatit, C2-räjähteet, valotikut sekä Opti-Wand -tähystyslaite. Myös erilaisia suojaliivejä sekä jalkineita löytyy, kuten GSG9 maihinnoususaappaat, kypärä visiirillä, pistoolikotelo, varusteliivit sekä huppu ja käsineet.

Kun kaikki tiimin jäsenet on varustettu asian mukaisesti, päästään tositoimiin ACTIVEDUTY-ruudun kautta.

Pelissä grafiikka on ainakin suurimmalla tarkkuudella erittäin pikkutarkkaa. Valoilla ja varjoilla on saatu peliin toden tuntuinen ympäristö.

Ampumalla tai räjäyttämällä ei ympäristöä saa tuhottua. Ampumalla lasiin siihen tule kyllä reikiä ja säröjä, mutta Rainbowin tapaan lasit eivät mene täysin pirstaleiksi. Lasin läpi voidaan ampua niin vihulaisia, kuin SWAT-ryhmääkin. Myöskään muuta tuhoa ei ampuminen saa aikaan, vain pienen luodinreiän.

Kranaateista jää jäljet lattiaan ja seiniin, sekä haavoitetut vihulaiset vuotavat verta. Kaikki tiimin jäsenet ja muut eläväiset liikkuvat toden tuntuisesti. Tutkiessaan tiimi on kumarassa ja polvia koukistamalla liikkuvat luonnollisesti. Viholliset menevät polvilleen, laittavat kädet pään päälle ja tiimiläiset laittavat hilut ranteisiin.

Myöskään ensimmäisestä Rainbowista tuttua sekamelskaa ei pelaajan ja muiden tiimiläisten välile synny. Ryhmän komentajalle annetaan hövelisti tilaa ja jopa aseet lasketaan johtajan mennessä ohitse.

Pieniä yksityiskohtia on myös käytetty runsaasti kuten kellarissa juoksevat rotat (voi ampua), sekä erilaiset pikku tavarat pöydillä ja lattialla.

Musiikki soi koko ajan taustalla, mutta se ei häiritse edes tehtävää suoritettaessa, vaan päin vastoin tiivistää tunnelmaa. Radiokeskustelut ja käskyt tiimiläisille ovat pääasiallisina äänilähteinä.

Myös huudot vihollisille ja näiden uhkailut ovat peliin sopivia. Vihulaiset eivät vain kiljahda, vaan huutelevat kunnon lauseita. Haavoittuessaan he vaikeroivat sydäntä särkevästi. Myös aseiden äänet ovat kelpo kuunneltavaa. Äänet ovat kaikin puolin tasapainossa ja asetuksista niitä voidaan vielä hienosäätää.

README.TXT-tiedostossa on paljon luettavaa (n. 22 liuskaa), josta selviää mm. näppäimet. Sen verran vinkkiä, että vihulaisten aseet poistetaan "U":lla ja valot aseisiin, niin kivääreihin kuin pistooliinkin saa "F":llä. Funktionäppäimillä, F1-F8 saadaan käyttöön aseet sekä muut varusteet. SPACE:lla saadaan esiin inventaario.

Tiedostossa on selitetty taustaa itse SWAT-ryhmästä, että pelistä. Kannattaa lukea ennen pelaamista. Näin pääsee peliin sisälle hieman helpommin.

Laitteistovaatimukset: Minimi P233 Mhz, 32 Mb RAM, Win95/98/2000, DirectX 6.1, 4 Mb SVGA-näytönohjain. Suosittellaan kuitenkin P2, 64 Mb RAM, 8 Mb näytönohjainta.

SWAT 3 on erittäin tiivistunnelmainen toimintastrategia. Vertailukohtana käytettäköön Rainbow Six: Rogue Spearia.

Vaikka nämä kaksi ovatkin saman tyylisiä pelejä, niin kummastakin löytyy omat hyvät ja huonot puolet. Vain kokeilemalla (kumpaakin) voi saada jonkinlaisen käsityksen pelien yhteneväisyyksistä ja eroista. Jos pitää toimintastrategioista, SWAT 3:sta ei kannata ohittaa kokeilematta.

MIKA KULMALA
14.1.2000


Ajassa -sivulle