Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuvat mustista keuhkoista pysäyttävät

Nuorten tupakkavalistuksessa ei nössöily auta



Nuorille suunnatuissa tupakoinninvalistuskampanjoissa ei nössöily auta. Raa'at kuvat mustuneista keuhkoista ja huulisyövästä pysäyttävät nuoret parhaiten pohtimaan, kannattaako tupakointi.


Tuoreen tutkimuksen mukaan parhaiten tehoaa kylmä fakta ja suoraan asiaan meneminen. Vihjailu ja kiiltokuvamainen valistus sen sijaan menevät ohi nuorten korvien.

Syöpäjärjestöjen teettämässä selvityksessä 90 12-14-vuotiasta tupakoivaa ja tupakoimatonta nuorta kertoivat näkemyksiään hyvästä tupakkavalistuksesta.

Pääkaupunkiseudulla syksyllä tehty selvitys perustui ryhmäkeskusteluihin tyttö- ja poikaryhmissä, joissa käytiin läpi nuorten syitä polttaa tai olla polttamatta. Nuoret saivat lisäksi esittää ideoita tupakoinnin ehkäisemiseksi.


"Ei joku viis vuotta hirveesti paina"

Tupakoinnin haitalliset vaikutukset terveydelle ovat nuorille tuttuja. Aivan kuten aikuisetkin, nuoret tietävät tupakoinnin vaarat, mutta polttavat silti.

Moni tupakoiva nuori haluaisi päästä eroon tavastaan, mutta sosiaalinen paine kaveripiirissä estää irrottautumisen.

- Tupakointi on nuorelle "cool"-juttu, jossa kysymys on kuulumisesta tärkeänä koettuun viiteryhmään. Kun kaikki hyvät tyypit painuvat välitunnilla röökille, itsekin on mentävä. Muuten nökötät yksinäsi pihalla, viestintätutkija Anne Leppänen tutkimuksen tehneestä BNL Information Oy:stä huomauttaa.

Leppänen toteaakin, ettei koulu ole paras mahdollinen paikka tupakoinninvalistukselle.

- Ensinnäkään paasaus ei toimi ja toiseksi kouluympäristössä valistusmateriaalille usein vain naureskellaan. Syöpäkin koetaan kymmeniä vuosia polttaneiden asiana, joka ei koske nuoria, hän sanoo.


"Sitten ne keuhkot kehittyy ... niinku epämuodostuneena"

Selvitykseen osallistuneet nuoret pitivät parhaimpina tupakoinninehkäisykeinoina tunteisiin vetoavaa, kaunistelematonta valistusta. Internet, tekstiviestit ja nuortenlehdet ovat kanavia, joiden parissa nuori voi yksin ja rauhassa paneutua aiheeseen.

Myös elokuvamainonta ja bussipysäkkien julisteet kiinnittävät nuoren huomion.

- 12-14-vuotiaiden maailmankuvassa on jo eroja. 12-vuotiaan käsitykset ovat usein mustavalkoisia, mutta 14-vuotiaana ollaan jo aikuisuuden kynnyksellä. Silloin nuori alkaa tehdä valintoja, kuten polttaako vai eikö, Leppänen esittää.

Yläasteelle siirtyessään nuorilla on suurin riski aloittaa tupakanpoltto. Tutkimuksen perusteella valistuskampanjat tulisi tähdätä juuri tähän ikävaiheeseen.

Valistustyylejä voi olla monia, sillä poikiin vetoavat useimmin urheilullisuus ja fyysinen kestävyys, tyttöihin taas sosiaaliset suhteet ja kanssaihmisten hyväksyntä. Yhteen voi vedota julkkiksen naama, toiseen raikkaan teinitytön kasvot.

- Terveyden menetys, hengästyminen ja paha haju toimivat monelle kuitenkin parhaana pelotteena. "Keuhkot menee" oli yksi useimmin toistuneista lauseista nuorten keskusteluissa, Leppänen kertoo.

STT-MH
14.1.2000


Ajassa -sivulle