Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Toisen kierroksen kohderyhminä orvoiksi jääneet äänestäjät

Aholla ja Halosella paljon yhteisesiintymisiä



Presidentinvaalien toiselle kierrokselle selvinneet Esko Aho (kesk.) ja Tarja Halonen (sd.) aikovat keskittyä täysipainoiseen vaalityöhön ennen kolmen viikon kuluttua tapahtuvaa ratkaisua.


Kärkiehdokkaiden kampanjatoimistot ovat olleet lähtökuopissa jo pitkään. Täysipainoista ohjelmaa ei polkaista käyntiin ilman etukäteisvalmisteluja.

Toista vaihetta leimaa suuri määrä ehdokkaiden yhteisesiintymisiä muuallakin kuin tiedotusvälineissä ja pääkaupungissa. Omilla tilaisuuksilla voidaan täyttää kokonaan vain muutama päivä kallisarvoisesta ajasta.

Ehdokkaita pääsevät kuulemaan yhteistilaisuuksissa mm. maa- ja kotitalousnaiset, politiikan toimittajat, Euroopan turvallisuutta käsittelevä seminaari, tasa-arvoseminaari, Paasikivi-seura sekä sanomalehden 100-vuotisjuhlayleisö.

Tv-kuvaruudussa tuttu kaksikko näkyy heti maanantaiaamuna. Keskusteluja ja tenttejä on sittemmin runsaasti.

Halosella ei ole näiden rajoitusten vuoksi kovinkaan monta sellaista matkaa, joiden aikana olisi yövyttävä. Kampanjapäällikkö Markku J. Jääskeläisen mukaan tarkoituksena on silti käydä melkein koko Suomi läpi.


Halosen toimistossa ei uskota kahtiajakoon

Halosen ensimmäiset suuret yleisötilaisuudet pidetään lauantaina Jämsässä ja sunnuntaina pääkaupunkiseudulla. Suurin tapahtuma on 30. tammikuuta Hämeenlinnan jäähallissa.

SDP:n ministerit ovat urakassa mukana ja kampanjoivat siellä, minne ehdokas ei itse ehdi. Tv-mainonnassa on odotettavissa jonkinlainen jatko-osa ensimmäisellä kierroksella pyörineelle "työhönottotilanteelle".

Jääskeläisen mukaan Halosen kampanjassa pitää kohderyhmät miettiä uudestaan.
- Ensi kierros pelattiin niin varman päälle kuin vain voi. Siinä keskityttiin perinteisiin kohderyhmiin, mikä jälkeenpäin ajateltuna olikin kohtuullisen oikea valinta, Jääskeläinen pohdiskeli.

Nyt kampanjatiimissä mietitään, miten mukaan saadaan ilman "omaa" ehdokasta jääneitä ihmisiä. Katseet on käännetty erityisesti RKP:n ja kokoomuksen suuntaan.

Jääskeläinen ei usko poliittisen kentän jakautuvan tässä vaalissa keskeltä kahtia. Puoluerajat eivät merkitse paljon, kun kuvassa on mukana monia ristikkäisiä vaikuttajia. Joillekin on tärkeä mies-nainen-asetelma, joillekin toisille puolestaan maaseutu-kaupunki-akseli.


Ahon rynnäköt tehdään tuloksen perusteella

Esko Ahon kampanja muuttaa sekin luonnettaan. Takana ovat suuret maakunnalliset juhlat ja satoja puhetilaisuuksia.

Toisella kierroksella järjestetään 5-6 isoa tilaisuutta paikkakunnilla, jotka valitaan ensimmäisen vaalin tulosta tarkkaan tutkimalla. Tarkoitus on mennä sinne, missä tulos oli suhteellisen huono ja missä tarvitaan lisää puhtia.

Juhlien ympärille kasataan käyntejä erilaisissa paikoissa, kuten kauppakeskuksissa ja työpaikoilla. Alue, johon päätetään mennä, kolutaan nurkkia myöten.

Kampanjapäällikkö Tapani Yli-Saunamäen mukaan toiselle kierrokselle pääsy on välietappi, jota ei juhlita millään tavoin. Työ jatkuu toimistossa klo 8.30 maanantaiaamuna.

Ennen uuden ennakkoäänestyksen alkua Ahoa mainostetaan toistamiseen maakuntalehtien väliin sijoitettavilla teemanumeroilla. Tv-mainonnan jatkaminen on todennäköistä, mutta sisältö määritellään uudelleen vastustajan mukaan.

Kaikkea lehti- ja paikallisradiomainontaa leimaa lisäksi sen suuntaaminen tietyille kohderyhmille, jotka löytyvät ensimmäisen vaalin tuloksesta.


Kuninkaantekijöillä on nyt kysyntää

Myös Ahon leirissä tähyillään orvoiksi jääneiden äänestäjien suuntaan. Yli-Saunamäki lupaa häviäjien joukoille "kuninkaantekijöiden paikkoja" Ahon tilaisuuksissa. Portit ovat auki yhteistyölle.

Kampanjaa rahoitetaan mm. ottamalla jälleen uusi lisäpainos Antti Tuurin Aho-kirjasta, jota myydään vaalitilaisuuksissa. Tuottoa on kertynyt tähän mennessä jo pari miljoonaa markkaa.

Yli-Saunamäen mukaan kampanja on saanut ensimmäisellä kierroksella tukea 269 yritykseltä tai yhteisöltä yhteensä 2,1 miljoonan markan verran. Keskimääräinen satsaus on siten ollut 7 500 markkaa.

Ahon toimisto ei julkista tukijoiden nimiä, vaan jättää sen rahoittajien omaan harkintaan. Yli-Saunamäki paljastaa kuitenkin, ettei keskustan puheenjohtaja ole saanut MTK:lta penniäkään. SAK oli avokätisempi, koska se on ostanut yhden kampanjakirjan hintaan 200 markkaa.

STT-MH
16.1.2000


Politiikka -sivulle