Seksi-ilmoituksista miljoonatulot lehdille
Seksiteollisuus hyödyntää tiedotusvälineitä tehostaakseen toimintaansa. 1990-luvulla se astui markkinointiviesteineen ja -kuvineen osaksi ihmisten arkitodellisuutta. Median kautta välittyvä informaatio hahmottaa aikuisten ohella myös lasten ja nuorten maailmankuvia, käsitystä ihmisyydestä ja seksuaalisuudesta.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin Naisiin kohdistuvan
väkivallan ja prostituution ehkäisyhankkeen osana tehdyn tutkimuksen
mukaan päivälehdet tarjoavat yhden keskeisen kanavan seksikaupan
edistämiselle, mistä ne hyötyvät taloudellisesti. Muita seksikaupasta
hyötyjiä ovat esimerkiksi teleoperaattorit.
Tarkastelluissa 35 lehdessä arvioidaan vuositasolla julkaistavan
yhteensä noin 180 000 yksittäistä seksipalveluilmoitusta, joiden
julkaisemisesta saatava kokonaistuotto on noin 47 miljoonaa
markkaa.
0700-seksilinjoja markkinoivat ilmoitukset ovat
päivälehtimainonnan suurin seksipalveluilmoitusryhmä.
Tutkimuksessa
tarkastelluista lehdistä 24 julkaisee
seksipalveluilmoittelua. Valitut lehdet kattavat koko maan ja ovat
markkina-alueidensa merkittävimpiä 5-7 kertaa viikossa ilmestyviä
sanomalehtiä.
Lehdistä vajaa kolmannes eli Aamulehti, Etelä-Saimaa,
Hufvudstadsbladet, Jakobstads Tidning, Kalajokilaakso,
Keskipohjanmaa, Koillissanomat, Länsi-Suomi, Salon Seudun Sanomat,
Västra Nyland ja Åland ovat kieltäytyneet julkaisemasta
seksipalveluilmoituksia. Näiden lisäksi Ilta-Sanomat on ilmoittanut poistavansa seksi-ilmoitukset lehdestä vuodenvaihteessa.
Suurin osa tarkastelluista lehdistä on
saanut seksipalveluilmoittelua vastustavaa yleisöpalautetta.
Tutkimusaineistona on käytetty tarkastelluissa 35 lehdessä viikolla
9/1999 julkaistuja 3 500 yksittäistä
seksipalveluilmoitusta.
Myös seksiteollisuuden toimintamekanismeja selvitetty
Aineiston toinen osa koostuu näiden lehtien
päätoimittajalle suunnatun kyselyn vastauksista. Kyselyyn vastattiin
kaikkiaan 33 lehdestä.
Tämän lisäksi tutkimuksen keskeisenä lähteenä
on käytetty lukuisien eri alojen edustajien henkilökohtaisia
tiedonantoja ja prostituutioon, pornografiaan sekä seksiteollisuuden
markkinointiin liittyviä viranomaisasiakirjoja.
Tutkimusraportti tarjoaa katsauksen seksiteollisuuden
toimintamekanismeihin, sen erilaisiin intressiryhmiin ja kaupassa
liikkuviin rahavirtoihin. Kysymyksessä on ensimmäinen
valtakunnallisesti kattava analyysi suomalaisissa päivälehdissä
julkaistavasta seksipalveluilmoittelusta.
Raportissa selvitetään
seksipalveluilmoittelun laajuutta, siinä käytettyjä
markkinointitapoja ja seksipalveluilmoittelusta sanomalehdille
kertyviä tuloja. Raportissa tarkastellaan myös erilaisia
seksipalvelujen markkinointia ja puhelinseksibisnestä koskevia
sääntelyjärjestelmiä.
VT
15.12.2000
Ajassa -sivulle
|