Kuntaliitosprosesseista tutkimus
Kuntaliitto on tehnyt tutkimuksen kuntien yhdistymisestä ja kuntaliitoksesta Rauman, Lohjan, Porvoon ja Heinolan kuntaliitosprosessien pohjalta. Tutkimus Muutosprosessit ja johtajuus - kuinka kunnat yhdistyvät? selvittää kuntaliitosten toteuttamista muutoksen johtamisen kannalta.
Tutkimuksesta käy ilmi tehokkaan johdon merkitys kuntaliitoksen toteuttamiselle.
Vaikka kuntaliitos on kaikkia työntekijöitä ja kuntalaisia koskettava projekti, sen toteutuminen on kiinni
avainhenkilöiden eli johtavien poliitikkojen ja virkamiesten aktiivisesta toiminnasta.
Prosessissa tarvitaan sekä poliittista että ammatillista
johtajuutta
Yhdistymisprosessissa tarvitaan niin poliittista
kuin ammatillista johtajuutta.
Luottamushenkilöiden rooli korostuu muutoksen
alkuvaiheessa, aloitteen tekemisessä sekä
alkuvaiheen poliittisen tuen saamisessa hankkeen
taakse.
Oleellista on luottamushenkilöiden näkyvä
rooli muutostarpeen esilletuomisessa.
Kuntajohtajien ja muiden johtavien
viranhaltijoiden merkitys korostuu muutoksen
toteuttamisessa.
Koko kunta, asukkaat ja eri intressipiirit tulisi
pyrkiä saamaan mahdollisimman hyvin
liitoshankkeen taakse. Yhdistymisen
muutosvastarinta voi tulla niin henkilöstön,
kuntalaisten kuin muidenkin sidosryhmien taholta.
Monet alkuvaiheen ongelmat kuntaliitoksen
toteuttamisessa ovat selitettävissä tutkimuksen mukaan sillä, että
muutoksen tärkeyttä ei ole tuotu riittävästi esiin.
Kuntien johtajat ovat olleet haluttomia
nostamaan negatiivisia asioita julkisuuteen,
vaikka nämä epäilemättä olisivat edistäneet
liitoksen hyväksymistä.
- Jotta kuntalaiset tulisivat
tietämään ja tietoisiksi, että kunnalla menee
taloudellisesti huonosti, asiasta on kuitenkin
pakko tehdä julkinen, tutkimus toteaa.
Muutoksen johtamisen kannalta kuntien sisällä
toimii monia ryhmiä ja yksilöitä, joilla on omia
intressejä suhteessa kuntaliitokseen.
Näitä ovat
kuntaliitoshankkeen kuntien työntekijät ja
poliitikot, kuntalaiset, eri puolueryhmittymät,
tiedotusvälineet ja yhdistykset. Tasapainon
ylläpitäminen eri ryhmien kanssa vaatii jatkuvaa
yhteydenpitoa ja luottamuksen rakentamista.
Kunnan asukkaat ovat merkittävin ryhmä kuntia
koskevissa muutosprosesseissa. Kuntalaisilla on
erikoislaatuinen suhde omaan kuntaansa sekä
asiakkaina, veronmaksajina ja
"osakkeenomistajina" että historiallisista
tunnesyistä.
Yleiskäsitteen "kuntalaiset" sisällä
voidaan lisäksi nähdä kymmeniä erilaisia
ryhmittymiä, joilla on jokin yhteinen nimittäjä,
kuten esimerkiksi asuinpaikka, ikä, ammatti tai
ideologia, ja joiden vastustus tai hyväksyminen
määräytyy suurelta osin tämän yhteisen
nimittäjän kautta.
Avoin tiedottaminen kaikissa vaiheissa
Vastarintaa voidaan tutkimuksen mukaan vähentää muutostarpeen
huolellisella ja avoimella perustelulla, faktoilla ja
tulevaisuuden visioilla. Avoin ja laaja
tiedottamisen muutoksen merkityksestä eri
ryhmille on onnistumisen keskeinen edellytys.
Kuntien työyhteisöille kuntaliitos on haastava
kokemus. Liitoksen valmisteluvaiheessa keskeinen
ongelmia aiheuttava tekijä on epävarmuus
muutoksen vaikutuksista omaan työhön, asemaan,
palkkaan ja työyhteisöön.
Kuntien yhdistyttyä
moni onkin joutunut luopumaan aiemmista
työtehtävistään. Myös asema organisaatiossa voi
muuttua.
- Muutokset järkyttävät tuttua järjestystä
ja ellei muutoksen aiheuttamia ongelmia pystytä
hallitsemaan, ne voivat aiheuttaa suuriakin
vaikeuksia työskentelylle, tutkimuksessa todetaan.
Mahdollisuus osallistua muutoksen suunnitteluun
ja riittävä tiedottaminen muutoksista voivat
vähentää muutosprosessin aiheuttamaa
epävarmuutta. Muutoksen toteuttamiseen on
myös varattava riittävästi aikaa.
Mielikuvilla suuri merkitys
Faktojen rinnalla korostuu mielikuvien merkitys.
Toteutetuissa kuntajaotuksen muutoksissa tämä
näkyy mm. siinä, että yhdistymiskeskustelussa
puhutaan "jällenyhdistymisestä" tai siitä, että
"perustetaan uusi kunta".
Kuntaliitoksesta sitä
vastoin puhutaan varovasti tai ei puhuta
ollenkaan. Kumpaakaan kuntaa ei liitetä toiseen.
Tällä on pyritty tietoisesti vaikuttamaan siihen,
että ei tulisi mielikuvaa voitetuista ja häviäjistä,
vaan tasavertaisten kuntien yhdistymisestä.
Tiedostamalla mielikuvien merkitys niitä
pystytään hyödyntämään johtamisen eri
vaiheissa.
Keskustelun aktiivisuudesta huolimatta
toteutuneet kuntaliitokset ovat olleet Suomessa
1990-luvulla harvinaisia. Useammat liitoshankkeet
sen sijaan päätyivät epäonnistumiseen.
Kuntalaisten mielipidettä kuntaliitoksista on
tiedusteltu järjestämällä kansanäänestyksiä.
Vuosina 1991-99 järjestystä
kahdestakymmenestä kuntaliitosta koskevasta
kansanäänestyksestä 13 on päättynyt liitoksen
vastustajien voittoon, 7 liitoksen tukemiseen.
Äänestysten määrän perusteella on vaikea tehdä
pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kaikissa
kuntaliitoksen toteuttaneissa kunnissa kuten
Raumalla ja Heinolassa ei kansanäänestystä
järjestetty lainkaan.
Kuntaliitokset on yleensä nähty tarpeellisiksi
etenkin kaupunkiseutujen reikäleipäkunnissa ja
pienkunnissa. Kaupunkiseudun reikäleipäkuntien
voimavarojen yhteinen hyödyntäminen tai kuntien
yhdistämisen tarve onkin mitä ilmeisimmin
perusteltavissa juuri reikäleipäkunnissa.
Pienkuntien liitoksia on perusteltu liitoksen
tuomilla mittakaavaeduilla. Suurempien kuntien
on ajateltu voivan paremmin ja tehokkaammin
järjestää kuntalaisten palvelut.
- Toistaiseksi ei
kuitenkaan ole kyetty selvästi osoittamaan, että
suuret kunnat olisivat tehokkaampia ja
taloudellisempia palvelujen järjestäjiä kuin
pienet, tutkimus toteaa.
Ongelmallisuuden keskeinen selittäjä on
vaikea yleistettävyys. Kunnat ovat kaikki ainakin
jossakin määrin erilaisia ja niiden tilanteet
vaihtelevat ajan ja kehityskaaren mukaan.
Tutkimuksessa arvioidaan, että keskustelu kuntaliitosten tarpeellisuudesta
lisääntynee tulevaisuudessa.
- Näin voidaan
ennakoida silmälläpitäen niitä kehitystekijöitä,
jotka yhteiskuntaa muokkaavat.
Näitä tekijöitä
ovat etenkin muuttoliike, tieto- ja
informaatioteknologian kehitys sekä väestön
ikääntyminen. Kuntarajat menettävät osin
merkitystään myös seutuistumisen myötä.
IA
15.9.2000
Politiikka -sivulle
|