Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Polttoaineveroa ei lasketa



Opposition välikysymykseen tiistaina vastannut valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) kertoi hallituksen noudattavan edelleen linjaa, jonka mukaan verojen alentaminen kohdennetaan ansiotulojen verotukseen.


Niinistö toisti myös käsityksen, että polttoaineen verotuksen keventäminen vähentäisi öljyntuottajamaiden järjestön OPECin paineita puuttua raakaöljyn hintaan.

- Saattaisi jopa käydä niin, että jonkin ajan kuluttua veron alennus olisi valunut raaka-aineen hintaan ja jälleen olisimme samassa tilanteessa kuin nyt. Mikään mahti ei valitettavasti takaa sitä, että hyödyn veron alentamisesta saa suomalainen kuluttaja, vaan hyödyn voi kerätä öljyntuottajamaa ja vieläpä suomalaisen veronmaksajan tuella. Niinistö sanoi.

Niinistö sanoi hallituksen ymmärtävän hyvin kansalaisten kiukun korkeita hintoja kohtaan.
- Mutta kuten muuallakin Euroopassa, varmaa mekanismia hinnan alentamiseksi ei omissa käsissä ole; sitä ei ole edes polttoaineiden verojen alentaminen, Niinistö sanoi.


Hintaa ei ole nostettu veroilla

Hän muistutti monen seikan olevan samalla tolalla kuin keväällä, jolloin hallitus edellisen kerran vastasi keskustan samasta asiasta tekemään välikysymykseen.

Sellainen on muun muassa raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen kohoaminen.
- Hintaa nostavia veromuutoksia ei ole tehty, Niinistö muistutti.

Valtiovarainministeri huomautti myös, että viime aikoina öljytuotteiden hinnat ovat nousseet selvästi raakaöljyn hintaa nopeammin.

Paljon puhutusta polttoaineiden korkeasta verosta Niinistö totesi, ettei Suomen polttonesteiden verotusta voi pitää poikkeuksellisena. Hän huomautti liikennepolttonesteitä verotettavan kaikkialla Euroopassa selvästi ankarammin kuin muita energiatuotteita.

- EU-maissa veron osuus bensiinin hinnasta on keskimäärin 63,2 prosenttia. Suomi mukaan lukien kymmenessä EU-maassa ylitetään keskiarvo. Suomea korkeampi verojen osuus on Tanskalla, Saksalla, Ruotsilla, Ranskalla ja Englannilla. Norjassa veron osuus hinnasta on 69,1 prosenttia, hän luetteli.


Kuljetusalalle helpotusta

Polttonesteiden korkean hinnan haitat kuljetusalalle Niinistö myönsi. Hän piti ongelmallisena viedä polttoaineiden hintojen nousua kuljetusten hintoihin pitkäaikaisista kuljetussopimuksista johtuen.

Elinkeinon ongelmien vuoksi hallitus myönsi tiistaina kuorma-autoliikenteelle vapautuksen tämän vuoden ajoneuvoveron neljännen maksuerän suorittamisesta.

- Asiaan liittyy väistämättä se havainto, että monet suuret kuljetusten käyttäjät - kuten metsäteollisuus - ovat hyötyneet alhaisesta euron arvosta. Euron arvo on taas toisaalla lisännyt kuljetusyrittäjien kustannuksia, Niinistö huomautti.

Perävaunullisten ajoneuvojen osuus vuotuisesta kuljetussuoritteesta on tavarankuljetustilaston mukaan noin 85 prosenttia. Polttoainekustannusten osuudet kokonaiskustannuksista vaihtelevat 20-40 prosentin välillä yrityskoosta ja kuljetustyypeistä riippuen.

Esimerkiksi turpeen kuljetuksessa polttoaineen osuus pienellä yrityksellä on 35-40 prosenttia. Linjaliikenteessä suurilla kuljetusliikkeillä vastaava osuus on 20-26 prosenttia.


Ansiotulojen verotusta alennetaan

Jatkoperustelut olivat myös entuudestaan tuttuja. Valtiovarainministeri sanoi Suomen olevan kiistatta kireän verotuksen maa.

- Erityisen kovaa meillä on työn verottaminen. Tämän vuoksi hallitus on asettanut painopisteekseen juuri työn verotuksen keventämisen. Työn verotuksen keventäminen on myös työllisyyden kannalta parasta veropolitiikkaa, hän sanoi kerraten ensi vuoden budjettiesitykseen sisältyvät lähes 6,5 miljardin markan tuloverokevennykset.

Niinistö kiisti öljyn hinnan syövän yleistä kilpailukykyä. Hän laskeskeli raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen kolminkertaistumisen aikana bensiinin ja dieselöljyn kuluttajahintojen kohonneen kolmanneksen ja kevyen sekä raskaan polttoöljyn hintojen lähes kaksinkertaistuneen.

Viime vuoden aikana öljytuotteiden hintojen kohoamisen välitön vaikutus kuluttajahintaindeksin nousuun oli noin yksi prosenttiyksikkö. Välilliset vaikutukset mukaan lukien öljytuotteiden hintatasoa nostava kokonaisvaikutus oli hieman suurempi.

Niinistön mukaan viime joulukuusta tämän vuoden elokuuhun öljytuotteiden välitön vaikutus kuluttajahintatason nousuun oli 0,6 prosenttiyksikköä. Lisäksi linja-automaksujen ja taksimaksujen korotus nosti hintatasoa vajaa 0, 1 prosenttiyksikköä. Tästäkin suuri osa aiheutui palkkakustannusten kohoamisesta.

- Jos öljytuotteiden hinnat pysyvät nykytasolla, niiden kuluttajahintatasoa nostava vaikutus on kuluvan vuoden aikana enintään samaa suuruusluokkaa kuin viime vuonna, hän arvioi.

IKK
19.9.2000


Politiikka -sivulle