Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Luottokortin käytön pelko jarruttaa Internet-shoppailua



Kuluttajien pelko luovuttaa luottokortin numeroa Internetiin on tärkein verkko-ostamisen yleistymistä jarruttava tekijä Suomessa.


Yleisimmin käytössä olevia maksujärjestelmiä tunnetaan huonosti ja melkein 60 prosenttia verkkoa käyttävistä luottokortin omistajista sanoo, ettei missään tilanteessa antaisi luottokorttinsa tietoja Internetiin, ilmenee Suomen Gallup Webin kyselystä.

Peloista huolimatta nettiostosten teko on selvästi yleistynyt. Gallup Webin lukujen mukaan Internetissä on tehnyt ostoksia jo 642 000 suomalaista. Se on 69 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, eli viime vuoden elokuun jälkeen Internet-ostosten tekoa on kokeillut ensi kertaa 263 000 kuluttajaa.

Asiasta ovat nyt innostuneet varsinkin naiset. Gallup Webin toimitusjohtajan Ismo Tenkasen mukaan se selittää myös sitä, että luottokorttitietojen luovuttamista pelkäävien määrä on kasvanut tuntuvasti, 34:stä 59 prosenttiin.

- Miehet tuntevat paremmin tietotekniikkaa ja ovat siksi paremmin selvillä myös käytössä olevista salaustekniikoista, Tenkanen perustelee.


Maksujärjestelmiä ei tunneta

Selvä enemmistö vastanneista sanoi, ettei ole koskaan kuullutkaan sen enempää SET- kuin SSL-suojauksesta, joiden avulla luottokortilla maksamista verkossa yleisimmin turvataan. Vielä harvempi tiesi, mistä niitä käyttävät verkkokaupat tunnistaa.

Esimerkiksi Luottokunnan suosimaa SET-järjestelmää käyttävälle kauppiaalle luovuttaisi kyselyn perusteella tietonsa vain 17 prosenttia Internetiä käyttävistä luotto- ja maksukortin haltijoista. Gallup Webin Tenkasen mielestä tämä osoittaa, että tietoturvajärjestelyistä ei ole tiedotettu tarpeeksi.

- Lisäksi on liikaa peloteltu ihmisiä asiaan liittyvillä riskeillä, kun käytännössä luottokorttitietojen väärinkäytöksiä ei ole varsinaisessa verkkokaupassa ollut juuri lainkaan, Tenkanen huomauttaa. Tenkasen mielestä kohtuuttomat pelot estävät ostosten tekoa varsinkin ulkomaisista nettikaupoista.

Myös Luottokunnan johtaja Petri Carpén vahvistaa, että väärinkäytösten määrä pysynyt aika kohtuullisena.

- Viimeisen vuoden-puolentoista aikana se on ollut vähenemään päin, vaikka verkko-ostamisen määrä on samaan aikaan kasvanut.

Suurin osa luottokorttihuijauksista on tapahtunut Internetin ns. aikuisviihde- eli suomeksi sanottuna pornosivuilla. Niillä kävijöiden kannattaa suhtautua varauksellisesti kyselyihin, joissa luottokortin numeroa pyydetään esimerkiksi iän tarkistamiseksi.

Carpén uskoo, että suomalaiset kortinhaltijat ovat jo varsin valveutuneita siitä, minne tietoja kannattaa luovuttaa. Sopimusehdot luetaan tarkkaan ja asioidaan ennalta tunnettujen kauppiaiden kanssa.

- Luottokunnan kotisivuilta on linkit Visan ja Mastercardin sivuille, joilta löytyy laajoja luetteloja luotettavaksi tiedetyistä kauppiaista, hän neuvoo.


Kuluttaja haluaa laskun

Gallup Webin kyselyn mukaan kuluttajat maksaisivat Internetistä tilatut tavarat mieluiten tilauksen mukana tulevalla laskulla. Kyselyn perusteella tämä maksutapa onkin yleistynyt ja sitä oli käyttänyt 38 prosenttia vastanneista.

- Useat kansainvälisetkin verkkokauppiaat ovat huomanneet, että asiakkaiksi saadaan uusia ryhmiä, jos luotetaan kuluttajaan ja pistetään lasku tuotteen mukaan, Tenkanen arvelee. Kaikillahan ei luottokortteja edes ole.

Postiennakolla Internet-ostoksensa oli maksanut lähes puolet verkko-ostoksia tehneistä ja Solo- tai muilla verkkopankkipalveluilla neljännes. Luottokortilla oli maksanut 21 prosenttia, mutta vain 9 prosenttia piti sitä parhaana tapana.

Luottokortin käyttöä kartoitettiin Gallup Webin Online-shopping -kyselyssä, johon vastasi yli 600 suomalaista internet-käyttäjää. Verkko-ostamisen yleisyyttä Gallup Web on selvittänyt vuoden 1999 alusta lähtien kuukausittain selvästi laajemmalla tutkimuksella, jota varten tehdään vuodessa yli 20 000 haastattelua.


SET ja SSL tulossa

SET on Visan ja Mastercardin kehittämä järjestelmä, jossa kuluttaja ei anna verkkoon luottokortin numeroa vaan Luottokunnan kautta saatavan digitaalisen varmenteen. Kortinhaltija voi samalla luottaa siihen, että myös kauppias on tehnyt sopimuksen korttiyhtiön kanssa.

SSL-systeemissä ostajan tietokoneen ja kauppiaan palvelimen välillä on suojattu yhteys. Sen tunnistaa siitä, että luottokorttinumeroa näpyteltäessä selaimen osoitteen http-tunnuksen perässä näkyy s-kirjain. Luottokortin tiedot menevät kauppiaan järjestelmiin, joten ostajan on oleellisen tärkeää varmistua kauppiaan luotettavuudesta.

Luottokunta on hyväksynyt kortilla maksamisen SSL-suojatun yhteyden tai salakirjoitetun sähköpostin kautta viime syksystä lähtien. Sitä ennen sille kelpasi vain SET-järjestelmän käyttö.

Toistaiseksi useimmille asiakkaille on riittänyt nettiostoissa SSL-salaus. Luottokunnassa uskotaan kuitenkin tiukemmin turvatun SETin valtaavan jatkossa asemia.

- Uskon että lähivuosina SET tulee muodostumaan toimialan standardiksi. Niin käy varsinkin sitten, kun sirukortteihin ladatut varmenteet tulevat käyttöön ja niiden lukijoita ilmaantuu tietokoneisiin, kännyköihin tai digitelevisioihin, johtaja Petri Carpén sanoo.

Turvallisesta nettiostamisesta saa tietoa mm. Luottokunnan Internet-sivuilta. Tietotekniikan kehittämiskeskus taas on äskettäin julkaissut aiheesta perusteellisen oppaan.

STT-IKK
15.9.2000


Talous -sivulle