Autotehtaat kehittävät pieniä autoja Kiinan suurille markkinoille
Maailman autotehtaat ovat iskeneet silmänsä Kiinan kehittyville markkinoille. Jo nyt varakkaimmille kiinalaisille kaupataan luksusajokkeja, mutta todellisen markkinaraon autonvalmistajat uskovat löytävänsä keskihintaisten ajoneuvojen ostajista.
Kohderyhmäksi autonvalmistajat kaavailevat Kiinan
suurkaupunkien keskiluokkaan kuuluvia nuoria ammattilaisia.
Tällä haavaa yksityiset kiinalaiset ostavat vain kolmanneksen
maassa myytävistä autoista.
Autokaupan esteitä helpottaa aikanaan myös Kiinan liittyminen
Maailman kauppajärjestön WTO:n jäseneksi. Tällöin ulkomaiset
autotehtaat voivat entistä helpommin perustaa yhteisyrityksen
Kiinaan.
Ennen kuin Kiinan-markkinat edes kunnolla ovat avautuneet,
autotehtaat ovat jo huolissaan kiihtyvästä kilpailusta ja
voittojen kaventumisesta.
Johtavat autonvalmistajat ovat jo kehitelleet keskihintaista
ajoneuvoa keskiverto-kiinalaiselle. General Motors kutsuu omaa
malliaan perheautoksi, Toyota ja Volkswagen ovat päätyneet
kuvaamaan omiaan pieniksi ja taloudellisiksi ja Fordin tuote
kulkee nimellä henkilöauto.
Kaikkien tavoitteena on kuitenkin saada osuus Kiinan
massamarkkinoilta, joille tarjotaan hintaluokaltaan 12 000-15
000 dollarin ajokkia.
Kohderyhmäksi autotehtaat ovat ajatelleet kasvavaa
keskiluokkaa, jonka tulotaso pitäisi olla turvattu Kiinan
vuotuisen seitsemän prosentin talouskasvun myötä.
General Motors myy jo nyt Kiinan markkinoille Shanghai
Automotive Industryn kanssa yhteisyrityksessä tuotettua Buick
GLX-sarjan autoa, jonka yli 40 000 dollarin hinta on liian kallis
useimmille kiinalaisille.
Volkswagen on jo suunnitellut tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteisyrityksestä valmistuneen huokean auton parin vuoden kuluttua. Auton hintahaarukka asettunee 10 000-15 000 dollarin tienoille.
STT-IA
16.6.2000
Ulkomaat -sivulle
|