|
Lomaosakkeilla keinottelevat huijarit työllistävät kuluttajaviranomaisia. Maaliskuun alussa aloittanut Helsingin EU-kuluttajaneuvonta on ottanut toimintansa aikana vastaan kaikkiaan parisataa valitusta, joista valtaosa on liittynyt lomaosakkeisiin. Johtava EU-kuluttajaneuvoja Satu Pohjola ei ole yllättynyt lomaosakebisneksen synnyttämästä hämmennyksestä. Aiheen tiedettiin kiinnostavan kovasti jo silloin, kun EU-kuluttajaneuvontaa perustettiin: onhan kyse rajat ylittävästä toiminnasta tyypillisimmillään. - Lisäksi ihmisillä on osakkeissa usein niin paljon rahaa kiinni, että he eivät tyydy pelkästään kärsimään nahoissaan, vaan toivovat, että asialle tehdään jotain, Pohjola tietää. Kuluttajaneuvoja törmää monenlaisiin alalla esiintyviin ongelmiin. Pahimmassa tapauksessa kova kauppasumma on jo maksettu ennen kuin huomataan, että rahoille ei saadakaan katetta. Huijauksiin liittyy usein harhaanjohtavaa markkinointia: myyjä lupaa palauttaa rahat, puhuu erinomaisesta jälleenmyyntiarvosta tai mainiosta sijoituskohteesta. Joskus käytetään hyväksi sitä, että asiakkaat haluavat päästä eroon vanhoista osakkeistaan. "Vaihtokaupassa" uutta osaketta ei yllättäen kuulukaan, vaikka asiakas on maksanut välirahan ja luovuttanut vanhan osakkeen.
Huijari ei aina jää kiinni
Kuluttajan vaikeutena on rehellisen yrittäjän erottaminen
huijarista. Koska kysymys on rajat ylittävästä toiminnasta, eri maiden erilaiset käytännöt sotkevat tilannetta. Näin käy erityisesti ns. klubijäsenyyksien kohdalla. Klubijäsenyys poikkeaa lomaosakkeesta siten, että siihen ei välttämättä liity omistusoikeutta johonkin tiettyyn ajanjaksoon ja kohteeseen. Tällaisen jäsenyyden kesto saattaa olla rajattu. Siksi klubijäsenyys ei myöskään yksiselitteisesti kuulu lomaosakekauppaa sääntelevän aikaosuuslainsäädännön piiriin. Suomessa kuluttaja-asiamies on katsonut, että kuluttajansuojalakia tulisi soveltaa myös klubijäsenyyksiin. Kaikissa maissa tilanne ei ole yhtä selvä, ja se aiheuttaa ongelmia.
Liiketoiminnan kansainvälinen luonne vaikeuttaa myös
väärinkäytösten selvittämistä.
Maltti ja laki suojaavatParas keino välttää ongelmat on maltin säilyttäminen kaupantekohetkellä. Myyjän lupausten realistisuutta on syytä punnita. - Ei saa antaa puhua itseään mihinkään yhdessä tilaisuudessa. Täytyy varata mahdollisuus tutustua rauhassa kaikkiin asiakirjoihin. Mistään ei kannata maksaa etukäteen, ennen kuin tietää, mitä saa, EU-kuluttajaneuvoja Satu Pohjola opastaa. Suomen kuluttajansuojalaki ja EU:n aikaosuusdirektiivi suojelevat lomaosakkeen ostajaa hyvin - jos tämä on perillä oikeuksistaan. Kaupan voi peruuttaa kymmenen päivän harkinta-aikana syytä ilmoittamatta. Myyjä ei edes saisi ottaa käsirahaa vastaan ennen harkinta-ajan päättymistä. Myyjän on lisäksi toimitettava asiakkaalle markkinointiasiakirja, josta käyvät ilmi selvät tiedot myyjästä ja kaupan kohteesta asiakkaan omalla kielellä.
Katso myös artikkeli:
STT-IA
|