Viikon varrelta - ulkomaisia talousuutisia lyhyesti
Bensiinin hinta yhä katossa
Yhdysvalloissa
Bensiinin hinta ei ole laskenut Yhdysvalloissa lupauksista
huolimatta. Erityisesti Keskilännen autoilijat ovat joutuneet
maksamaan viime viikkoina ennätyskorkeita hintoja
huoltoasemilla.
Illinoisissa ja Wisconsinissa autoilijat maksavat noin 3,50
markkaa bensiinilitrasta, ja se melko paljon lähes puolta
pienempiin hintoihin tottuneelle amerikkalaisautoilijalle.
Yhdysvaltojen hallitus on jo kysellyt alueen bensiiniyhtiöiltä,
miksi hinnat ovat nousseet muutaman viikon aikana lähes 80
penniä litralta.
Öljy-yhtiöt puolustelevat korotusta keskilännessä juuri
voimaantulleilla tiukemmilla ilmansuojelumääräyksillä, mutta
hallituksen mukaan puhtaamman bensiinin pitäisi maksaa vain
15 penniä enemmän kuin aiemman laadun.
Yhdysvalloissa lupailtiin, että Öljynviejämaiden järjestön
(OPEC) keväällä lupaamat tuotannonlisäykset laskevat
bensiinin hintoja kesän aikana, mutta hinnat eivät ole
pudonneet, ja monin paikoin ne ovat nousseet edelleen.
Keskimäärin amerikkalaiset maksavat bensiinilitrasta nyt noin
2,60 markkaa; viime vuonna litra oli vain noin 1,90 markkaa.
Britanniassa maltillinen inflaatio
Britannian toukokuun inflaatio nousi vuositasolla 3,1
prosenttiin. Huhtikuusta hinnat nousivat 0,4 prosenttia. Luvut
olivat kuitenkin hieman odotettua suuremmat.
Inflaatiota pönkitti lähinnä asumiskustannusten nousu. Hinnat
nousivat myös ruoka-tarvikkeissa, liikennekuluissa ja
vapaa-ajan tavaroissa. Laskussa olivat sen sijaan
huonekalujen, elektronisten laitteiden sekä muiden
taloudenhoitotavaroiden hinnat.
Maltilliset inflaatioluvut helpottavat Britannian keskuspankin
tehtävää. Pankki on pitänyt keskeistä ohjauskorkonsa
kuudessa prosentissa jo neljä kuukautta, kun taloudesta on
löytynyt merkkejä ylikuumenemisvaaran hälvenemisestä.
Luottokorttiyhtiöt syytettyjen penkillä Yhdysvalloissa
Yhdysvaltojen suurimmat luottokorttiyhtiöt Visa ja Mastercard
joutuvat vastaamaan monopolisyytteisiin. Maanantaina
Yhdysvalloissa alkaneessa oikeudenkäynnissä maan kahta
suurinta luottokorttiyhtiötä syytetään siitä, että niiden
pankkien kanssa solmimat sopimukset rajoittavat selkeästi
vapaata kilpailua.
Visa ja Mastercard pitävät hallussaan 75:ttä prosenttia maan
luottokorttimarkknoista. Niiden kanssa kilpailevat American
Express ja Discovery ovat sanoneet, että ne eivät pääse
tarjoamaan omia tuotettaan pankkiasiakkaille, koska Visan tai
Mastercardin sopimukset kieltävät pankkeja tarjoamasta
muiden yhtiöiden luottokortteja asiakkailleen.
American
Expressin markkinaosuus on nykyisin noin 17 prosenttia.
Yhdysvaltain oikeusministeriön mukaan Visan ja Mastercardin
menettely rajoittaa kuluttajien valinnanvaraa ja hidastaa alan
teknistä kehitystä.
Syytteessä olevat luottoyhtiöt sanovat, että syyte on
perätön, koska kuluttajilla on mahdollisuus saada halutessaan
luottokortti muualtakin kuin pankistaan.
Syyte nostettiin vuonna 1998 ja oikeudenkäynnistä odotetaan
pitkää.
IBM ottaa Linuxin sylimikroihin
Tietokonevalmistaja IBM on aikeissa ryhtyä myymään
sylimikroja, joiden käyttöjärjestelmänä on suomalaisen Linus
Torvaldsin kehittämä Linux. Microsoftin
Windows-käyttöjärjestelmän kilpailijana pidetty Linux on
saatavissa IBM:n suosittuun Thinkpad-sylimikroon.
Historian valossa IBM:n päätös on mielenkiintoinen: Microsoftin
kasvu ohjelmistojättiläiseksi sai alkunsa juuri siitä, kun IBM
valitsi pc-laitteidensa käyttöjärjestelmäksi Microsoftin
kehittämän MS-DOSin vuonna 1980.
Linuxia käytetään nykyisin paljon web-palvelimissa, mutta
tavallisissa pöytäkoneissa sitä tapaa harvemmin. Erityisen
harvinainen Linux on sylimikrojen käyttöjärjestelmänä, sillä se
asettaa laitteistolle erityisvaatimuksia.
IBM kertoo suuntaavansa uudet Linux-sylimikrot erityisesti
tietokonealan ammattilaisille ja tiedemiehille. Yhtiö suunnittelee
myös joidenkin pienyrityksille tarkoitettujen sovelluksiensa
julkistamista Linuxille.
Toinen suuri tietokonevalmistaja, Dell, julkaisi oman
Linux-sylimikronsa jo helmikuussa.
Lentoliikenteen
myöhästymiset kurissa
Euroopassa
Ilmatilan ruuhkautumisesta johtuneet lentojen myöhästymiset
ovat Euroopassa keskimäärin kahden ja puolen minuutin
luokkaa, kertoo lentoturvallisuusjärjestö Eurocontrol.
Tämän vuoden ensimmäisten viiden kuukauden
tilannetta kuvaaviin lukuihin eivät sisälly muut myöhästymisten
syyt, kuten sää tai ongelmat lentokentillä.
Ruuhkien aiheuttamat myöhästymiset ovat edelleen vuoden
1998 tasolla, vaikka liikenne on kahden vuoden aikana
lisääntynyt 15 prosenttia. Viime vuonna myöhästymisten
keskiarvo tosin käväisi viidessä minuutissa Kosovon kriisin
vuoksi.
Eurocontrolin mukaan lentokoneiden määrä Euroopan ilmatilassa
kasvoi tammi-toukokuussa 7,6 prosenttia viime vuoden
vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Koonnut: IA
16.6.2000
Talous-sivulle
|