Koulussa muhii poikaongelma
Koulussa olisi aika panostaa poikien viihtymiseen, arvioi tohtoriksi väitellyt opetusneuvos Juhani Pirttiniemi Opetushallituksesta.
Poikien huono kouluviihtyvyys osoittautui ongelmaksi jo
Seitsemän veljeksen aikoina, mutta yhtä kaikki se on yhä
ratkaisematta, hän arvelee.
- Liian monet pojat kokevat liian
paljon kielteisiä kokemuksia kouluaikanaan.
Pirttiniemen väitöskirja Koulukokemukset ja koulutusratkaisut
tarkastettiin lauantaina Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä
tiedekunnassa. Tutkimus perustuu yli kahdelletuhannelle
yhdeksäsluokkalaiselle 1995 tehtyyn kyselyyn ja saman kevään
yhteisvalintatilastoihin.
Virkamiestutkija ehdottaa "poikapedagogiikan" avuksi
esimerkiksi käytännön aineiden lisäämistä. Lisää tarvittaisiin
myös opinto-ohjaajia, joiden pitäisi pystyä keskittymään
nykyistä enemmän juuri ongelmatapauksiin.
Esimerkiksi ilman jatko-opiskelupaikkaa jäävät nuoret jäävät
nyt myös ilman ohjausta, koska yhteys peruskoulun
opinto-ohjaajaan katkeaa koulun päättyessä. Opinto-ohjaajat
voisivat kuitenkin tehdä paljon, sillä huonostikin menestyvillä
pojilla on paremmat välit heihin kuin opettajiin.
Myös oppiainerajojen murtaminen saattaisi suunnata poikien
kiinnostusta uusiin aiheisiin, arvelee Pirttiniemi.
Viihtyvyys mittaa vaikuttavuutta
Pirttiniemen mielestä koulukammo ei suinkaan ole vain oppilaan
oma ongelma. Viihtyminen ja menestyminen ovat tiukasti
sidoksissa toisiinsa, joten viihtyminen ennakoi myös
jatko-opintoihin selviytymistä. Näin oppilaiden oma mielipide
koulusta käy itse asiassa koulutuksen paljonpuhutun
vaikuttavuuden mittariksi.
Yleensä heikko koulumotivaatio tosin periytyy jo kotoa, mutta
silti koululla on ratkaiseva vaikutus nuoren tulevaisuuteen.
- Miten koulu pystyy vastaamaan sellaisten oppilaiden
tarpeeseen, joiden kotiolot eivät ole kunnossa, joiden
koulumotivaatio on huono ja jotka pinnaavat, on kouluille
todellinen haaste, Pirttiniemi kirjoittaa.
Pojat sitä paitsi viihtyvät tyttöjä huonommin koulussa myös
silloin, kun koulu sujuu. Ongelmia tuottavat sekä opettajat että
koulukaverit. Suunnilleen yksi kymmenestä pojasta tuntee
koulussa olonsa tavalla tai toisella ahdistuneeksi, jää ilman
kavereita tai tulee kiusatuiksi.
Tutkimus viittaa siihen, että opettajien ja poikien kulttuuriero
on turhan suuri.
- Ehkä olisi syytä keskustella koulujen
arvoista, siitä mitä arvoja toisaalta oppilaat, toisaalta
opettajat pitävät koulussa tärkeinä, miettii opetusneuvos.
- Koululla ja sen opettajilla tulisi olla nykyistä enemmän
mahdollisuuksia ja uskallusta kohdata oppilaat ihmisinä eikä
vain jonkin oppiaineen tunneille osallistujina.
Pirttiniemi toteaakin, etteivät oppilaat epäile opettajien
ammattitaitoa opettajina. Ihmisinä opettajat eivät sen sijaan
kykene kovin kummoisesti tavoittamaan ainakaan "vaikeita"
nuoria.
STT-IKK
16.6.2000
Kotimaa -sivulle
|