Rikoksentekijän saama hyöty tuomitaan useammin valtiolle
Rikoksella hankittu omaisuus tuomitaan jatkossa entistä helpommin menetettäväksi valtiolle. Hallitus päätti torstaina omalta osaltaan lakiesityksestä, jolla halutaan tehostaa mahdollisuuksia puuttua erityisesti törkeään talousrikollisuuteen.
Myös todistustaakkaa käännetään uudistuksessa samaan
malliin kuin on tehty useissa muissa Euroopan maissa.
Nykyiset menettämisseuraamuksia koskevat säännökset ovat
epäyhtenäisiä, hajanaisia ja osaksi vanhentuneita. Nyt rikoslakiin
koottaisiin omaksi luvukseen säännökset rikoksen tuottaman
hyödyn, rikoksentekovälineen sekä rikoksella tuotetun tai
rikoksen kohteena olevan omaisuuden menettämisestä valtiolle.
Esitys on osa rikoslain kokonaisuudistusta. Ehdotettuja
säännöksiä noudatettaisiin sekä rikoslain että sen ulkopuolisten
rangaistussäännösten soveltamisen yhteydessä.
Rikoksen tuottama taloudellinen hyöty tuomittaisiin menetetyksi
rikoksesta hyötyneeltä tekijältä, osalliselta tai siltä, jonka puolesta
tai hyväksi rikos on tehty. Hyötyä ei tuomittaisi menetetyksi siltä
osin kuin se on suoritettu tai tuomitaan suoritettavaksi
vahingonkorvauksena.
Rikoksentekoväline ja rikoksella tuotettu tai rikoksen kohteena
ollut esine tai omaisuus olisi tuomittava menetetyksi silloin, kun se
on ominaisuuksiltaan vaarallinen tai kun sen hallussapito on
rangaistavaa.
Muissa tapauksissa tuomioistuin voisi
tapauskohtaisesti harkita, onko tarpeen tuomita
menettämisseuraamus.
Nykyisin menettämisseuraamus tuomitaan viran puolesta.
Esityksen mukaan se tuomittaisiin yleensä vain syyttäjän
vaatimuksesta. Syyttäjälle annettaisiin oikeus jättää tietyissä
tapauksissa menettämisseuraamus esittämättä.
Laajennettu hyödyn menettäminen
Taloudellisen rikollisuuden avulla saadun hyödyn tuomitseminen
menetetyksi on vaikeaa, sillä nykysäännösten mukaan syyttäjän
on näytettävä toteen rikos, siitä syntynyt hyöty ja kuka rikoksesta
on hyötynyt. On myös osoitettava, mistä yksittäisestä rikoksesta
hyöty on peräisin samoin kuin hyödyn määrä.
Nykyiset säännökset eivät aina tehoa rikollisuuteen, jossa
rikokset tehdään nimenomaan hyötymistarkoituksessa,
järjestäytyneesti tai muuten suunnitelmallisesti ja joihin liittyy
monimutkaisia yritysjärjestelyjä ja muita keinoja häivyttää ja
salata hyödyn syntytausta ja sen liittymä rikokseen.
Nyt lakiin tulisi uudenlainen säännös laajennetusta hyödyn
menettämisestä. Rikoksentekijä voitaisiin tuomita menettämään
myös muuta omaisuutta kuin mikä on osoitettu rikoksella
saaduksi, jollei hän pysty saattamaan todennäköiseksi, että
omaisuus on saatu laillisesti.
Jos olisi syytä olettaa, että omaisuus on siirretty rikoksentekijän
läheiselle tai oikeushenkilölle, jota rikoksentekijä tai hänen
läheisensä tosiasiallisesti hallinnoi, voitaisiin omaisuus tuomita
näiltä menetetyksi, jolleivät he osoita, että omaisuus on
todennäköisesti hankittu laillisesti.
Riittävää olisi, että omaisuuden laillinen alkuperä saatetaan
todennäköiseksi eli niin sanottua täyttä näyttöä ei vaadittaisi.
Muussa tapauksessa tuomioistuin voisi julistaa omaisuuden
valtiolle menetetyksi. Lähtökohta on, että syyttäjän olisi
vaatimuksessaan yksilöitävä menetettäväksi vaadittu omaisuus.
Syyttäjän vaatimus perustuisi rikoksen esitutkinnassa tehtyyn
selvitykseen siitä, mitkä omaisuuserät ovat sellaisia, että ne voivat
olla rikollisesta toiminnasta peräisin.
Uutta säännöstä sovellettaisiin vain, kun rikoksentekijän todetaan
syyllistyneen laissa määriteltyihin rikoksiin, jotka ovat luonteeltaan
sellaisia, että ne voivat tuottaa huomattavaa taloudellista hyötyä.
Tällaisia rikoksia ovat esimerkiksi huumausainerikokset, suurten
alkoholierien salakuljetus ja myynti sekä erilaiset talousrikokset
kuten velallisen rikokset, petokset ja rahanpesu.
IA
16.6.2000
Politiikka -sivulle
|