Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Matkustajalaivayhdistys odottaa kohtalaista kesää



Rannikon ja sisävesien kymmenen keskeisen laivayhtiön Matkustajalaivayhdistys odottaa alkaneesta kesästä ainakin kohtuullista.


Edellisen kesän hyvät säät tuovat entistä enemmän ulkomaisia matkailijoita laivaromantiikan ja puhtaiden järvien äärelle, arvelee yhdistyksen puheenjohtaja Jouko Mustonen.

- Kotimaiset matkailijat tekevät laivamatkapäätöksensä viimetingassa, jos aurinko paistaa. Ulkomaiset ryhmät taas nousevat laivaan, vaikka räntää sataisi, jos risteily kerran on varattu, 26 vuotta alalla toiminut Mustonen kertoo.

Rannikon ja sisävesien noin sadalla matkustajalaivalla lasketaan seilaavan noin miljoona matkustajaa vuodessa.

Matkustajalaivayhdistykseen kuuluvien yhtiöiden 30 laivalla liikkuu noin 300 000 matkustajaa joka vuosi. Määrä on kymmenen vuoden kuluessa kasvanut noin kuudenneksella.

- Sitä suurta matkustajamäärien räjähdystä ei ole tapahtunut, vaikka sitä on pitkään ennustettu ja odotettu, pahoittelee jyväskyläläisen Päijänne-Risteilyjen toimitusjohtaja Eija Hildén.

Kasvua ala odottaa lähinnä yritysten ja yhteisöjen tilausristeilyistä, tarjoushinnoittelusta ja yhteistyöstä muiden matkailuyrittäjien ja hotellien kanssa.

Verovapaiden Tallinnan-risteilyjen ja Ruotsin tarjousristeilyjen kanssa kilpailu ei esimerkiksi ole mahdollista.


Höyrylaivaromantiikka tulee tyyriiksi

- Eivät nämä laivayhtiöt ole kultakaivoksia, sillä kausi on lyhyt ja säistä riippuvainen. Polttoaineiden hinnannousu esimerkiksi on pakko ottaa takkiin, Mustonen selvittää.

Suomen Hopealinjojen ja Runoilijan tien laivayhtiöiden toimitusjohtaja Mustonen tähdentää kuitenkin pitkäjänteisen toiminnan merkitystä, jotta ulkomaiset matkanjärjestäjät uskaltavat ottaa risteilyjä ohjelmaansa.

- Hopealinjoilla ulkomaisten matkailijoiden suuri osuus, 60 prosenttia kaikista, pitää meidät pinnalla, hyvät yhteydet muunmuassa Japaniin kehitellyt Mustonen kuvailee.

Vaikka laivaromantiikkaan uskotaankin, sisävesien laivanvarustajat myöntävät höyrylaivat tyyriiksi. Hildénin mukaan kustannukset ovat kolminkertaiset muihin laivoihin verrattuna.

Päijänteellä liikennöinyt höyrylaiva Suomi ei enää taita pitkää matkaa Lahden ja Jyväskylän välillä, vaan viihdyttää lyhyemmillä risteilyillä Jyväskylän tuntumassa.

- Hintoja ei voi nostaa, vaikka polttoöljyn hinta on noussut 40 prosenttia viime vuodesta. Suurin kustannuserä on tietenkin henkilöstökulut, mutta hyvällä palvelullahan tämä ala onkin pelastettu, huomauttaa Hildén.

STT-IKK
16.6.2000


Talous -sivulle