Matkustajalaivayhdistys odottaa kohtalaista kesää
Rannikon ja sisävesien kymmenen keskeisen laivayhtiön Matkustajalaivayhdistys odottaa alkaneesta kesästä ainakin kohtuullista.
Edellisen kesän hyvät säät tuovat entistä
enemmän ulkomaisia matkailijoita laivaromantiikan ja puhtaiden
järvien äärelle, arvelee yhdistyksen puheenjohtaja Jouko Mustonen.
- Kotimaiset matkailijat tekevät laivamatkapäätöksensä
viimetingassa, jos aurinko paistaa. Ulkomaiset ryhmät taas
nousevat laivaan, vaikka räntää sataisi, jos risteily kerran on
varattu, 26 vuotta alalla toiminut Mustonen kertoo.
Rannikon ja sisävesien noin sadalla matkustajalaivalla lasketaan
seilaavan noin miljoona matkustajaa vuodessa.
Matkustajalaivayhdistykseen kuuluvien yhtiöiden 30 laivalla
liikkuu noin 300 000 matkustajaa joka vuosi. Määrä on
kymmenen vuoden kuluessa kasvanut noin kuudenneksella.
- Sitä suurta matkustajamäärien räjähdystä ei ole tapahtunut,
vaikka sitä on pitkään ennustettu ja odotettu, pahoittelee
jyväskyläläisen Päijänne-Risteilyjen toimitusjohtaja Eija Hildén.
Kasvua ala odottaa lähinnä yritysten ja yhteisöjen
tilausristeilyistä, tarjoushinnoittelusta ja yhteistyöstä muiden
matkailuyrittäjien ja hotellien kanssa.
Verovapaiden
Tallinnan-risteilyjen ja Ruotsin tarjousristeilyjen kanssa kilpailu
ei esimerkiksi ole mahdollista.
Höyrylaivaromantiikka tulee tyyriiksi
- Eivät nämä laivayhtiöt ole kultakaivoksia, sillä kausi on lyhyt ja
säistä riippuvainen. Polttoaineiden hinnannousu esimerkiksi on
pakko ottaa takkiin, Mustonen selvittää.
Suomen Hopealinjojen ja Runoilijan tien laivayhtiöiden
toimitusjohtaja Mustonen tähdentää kuitenkin pitkäjänteisen
toiminnan merkitystä, jotta ulkomaiset matkanjärjestäjät
uskaltavat ottaa risteilyjä ohjelmaansa.
- Hopealinjoilla ulkomaisten matkailijoiden suuri osuus, 60
prosenttia kaikista, pitää meidät pinnalla, hyvät yhteydet
muunmuassa Japaniin kehitellyt Mustonen kuvailee.
Vaikka laivaromantiikkaan uskotaankin, sisävesien
laivanvarustajat myöntävät höyrylaivat tyyriiksi. Hildénin
mukaan kustannukset ovat kolminkertaiset muihin laivoihin
verrattuna.
Päijänteellä liikennöinyt höyrylaiva Suomi ei enää
taita pitkää matkaa Lahden ja Jyväskylän välillä, vaan
viihdyttää lyhyemmillä risteilyillä Jyväskylän tuntumassa.
- Hintoja ei voi nostaa, vaikka polttoöljyn hinta on noussut 40
prosenttia viime vuodesta. Suurin kustannuserä on tietenkin
henkilöstökulut, mutta hyvällä palvelullahan tämä ala onkin
pelastettu, huomauttaa Hildén.
STT-IKK
16.6.2000
Talous -sivulle
|