STTK:n Mäenpää: Tupopöytään on katettu uutta ja vanhaa
Euro on hyvä renki, mutta kova isäntä. Suomalainen työmarkkinamalli on jo aika hyvin sopeutunut uusiin eurooppalaisiin olosuhteisiin. Kevään liittokohtainenkin kierros asettui uusiin mittoihin varsin hyvin.
Talouden reunaehdot määrittävät pitkälle myös tulevia sopimuksia. Vakaat korot ja matala inflaatio ryydittävät myös seuraavia sopimuksia ja niiden tavoitteita.
Suomen työmarkkinajärjestelmälle on luonteenomaista korkea järjestäytyminen ja toimivat neuvottelusuhteet palkansaaja- ja työnantajapuolen välillä. Vuoropuhelu sujuu maan hallituksenkin
kanssa. Niinpä neuvottelujärjestelmässä ovat mukana kansallinen taso, liittotaso ja paikallinen neuvottelutaso.
Tulisiko ensi syksynä solmia pitkäaikainen sopimus, jolla
paalutettaisiin Suomen talouspolitiikan peruslähtökohtia, joita
ovat pitkäjännitteisyys, ennustettavuus ja entistä parempi
työllisyyskehitys?
Palkansaajajärjestöissä uskotaan, että yhteistyö poliittisen
päättäjän ja työmarkkinajärjestöjen välillä on Suomen edun
mukaista. Yhteistyötä tehdään erityisesti työelämään ja
sosiaalilainsäädäntöön liittyvien lakien ja päätösten
valmistelussa.
Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että parlamentaarisessa
järjestelmässä lakien säätäminen on viime kädessä kuitenkin
kansan valitseman eduskunnan tehtävä.
Monivuotinen tähtäimessä
Palkansaajien enemmistö on tuoreiden mielipidemittausten
mukaan kallistumassa kannattamaan tulopolitiikkaa seuraavan
ratkaisun muodoksi.
STTK on valmis monivuotiseen
tuloratkaisuun, jossa palkkojen ja verojen lisäksi otetaan
huomioon joukko työelämän laadullisia uudistuksia.
Palkansaajien ostovoiman turvaaminen tapahtuu parhaiten
yhdistämällä molempina sopimusvuosina palkankorotukset ja
verokevennykset. Työelämän laatukysymyksistä nousevat
pintaan tulospalkkauksen pelisääntöjen selkiinnyttäminen,
luottamusmiesten aseman parantaminen ja työaikajärjestelyt.
STTK on esittänyt, että jokaisena sopimusvuonna palkat ja
verot niputettaisiin yhteen. Verorakennetta on kehitettävä
työtä suosivaan suuntaan ja erityisesti keskituloisten
palkansaajien verotusta on kevennettävä.
Juuri nyt on mahdollista toteuttaa työllisyyden ja palkansaajien
ostovoiman kannalta tärkeä veronkevennys ja lisäksi turvata
julkiset palvelut. Hallituksen tulisi elokuun budjettiriihessä
osoittaa valmiutensa julkisten palvelujen, ja myös niitä
tuottavan henkilöstön aseman turvaamiseen.
Laadullisten uudistusten yhtenä keskeisenä tavoitteena on
edistää työssä jaksamista. Tarvitsemme jatkossa
työaikajärjestelyjä, jotka paremmin mahdollistavat työn,
vapaa-ajan ja perhe-elämän yhteensovittamisen.
Tuloerot kasvavat edelleen
Kevään aikana on käyty paljon keskustelua suomalaisen
hyvinvointimallin tulevaisuudesta. Tuloerot ovat kääntyneet
kasvuun ja markkinavoimien valta lisääntyy. Mikä sitten on
oikeudenmukainen tulonjako?
Tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa on pyritty kansantalouden
kasvun hedelmien jakamiseen tasaisesti kaikille. Tällä mallilla on
toteutettu suomalaista oikeudenmukaisuutta.
On kuitenkin tiedostettava se, että alakohtaisia palkkaeroja
syntyy aina, varsinkin talouden ja elinkeinorakenteiden kovassa
muutoksessa.
Palkkojen osuus kansantulosta on supistunut ja erityisesti
omaisuustulot ovat lisänneet tuloeroja. Tuloerojen kasvun tai
supistamisen keskeinen säätelykeino on verotus.
Jo keskituloisten palkansaajien tuloverotuksen korkea taso ja
kansainvälisesti vertaillen matala pääomien verottaminen
väistämättä johtavat tuloerojen kasvuun jatkossakin.
Hyvinvoinnin perustana tulisi myös jatkossa olla työ.
Palkkatyöllä on tavallisten ihmisten pystyttävä elämään ja jopa
vaurastumaan. Suuret tuloerot johtavat väistämättä
palkkakilpailun kierteeseen ja ostovoiman tasainen kehitys eri
palkansaajille jää toteutumatta.
Kun uutta vuosituhatta on eletty vasta puolisen vuotta, niin
kaivattaisiin enemmän keskustelua työmarkkinajärjestöjen,
maan hallituksen ja eri yhteiskuntavaikuttajien kesken siitä,
miten työelämää kehitetään, miten kansantalouden kasvua
jaetaan ja miten hyvinvointiyhteiskunnan keskeiset periaatteet
säilyvät.
Suomi oli lakkoilun kärkimaita 70- ja 80-luvuilla. 90-luvulla
lakkoilun määrä on merkittävästi vähentynyt.
Työmarkkinajärjestelmään ja kansalaisten perusoikeuksiin
kuuluu se, että työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia, jos
sopimuksiin ei päästä. Palkansaajajärjestöt eivät tartu
lakkoaseeseen tyhjän takia. Silti harkintaa tarvitaan aina.
Paikallinen sopiminen
Hyvä työyhteisö sijoittaa tiedonkulkuun, koulutukseen, työssä
jaksamiseen, hyviin esimies-alais-suhteisiin, mutta myös
muutosturvallisuuteen. Kyky ratkaista asioita paikallisesti on
osa onnistunutta henkilöstöpolitiikkaa.
Paikallinen sopiminen tulee voida kokea myönteisenä
mahdollisuutena eikä uhkana. Sopiminen ei voi tarkoittaa vain
säästöjä ja leikkauksia.
Paikallinen sopiminen tulee voida toteuttaa työmarkkinoiden
sopimusjärjestelmän osana. On järkevää antaa valtaa sinne,
missä työtä tehdään, mutta on myös järkevää kehittää
paikallista sopimista työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa.
Suomalainen työmarkkinamalli on yhteistyötä kaikilla tasoilla keskusliitossa, liitoissa ja työpaikoilla.
Yhteistyön politiikka on hyvä ohjenuora jatkossakin, jos Suomi halutaan pitää vakaan talouskasvun kestävällä tiellä.
MIKKO MÄENPÄÄ
16.6.2000
Kirjoittaja on Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja.
Politiikka -sivulle
|