Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Joka kahdeksas ajaa riskirenkailla



Fulda Renkaiden, Rengascenterin ja Autoliiton touko- ja kesäkuun aikana tekemien selvitysten mukaan 13,9 prosenttia suomalaisista yksityisautoilijoista ajaa liian kuluneilla renkailla.


Tulos on parantunut viimevuotisesta mittauksesta, jolloin lukemaksi saatiin 18 %. Yhteensä 25 paikkakunnalla ympäri Suomea toteutetun mittauskiertueen aikana mitattiin yhteensä 9 753 ajoneuvon renkaiden urasyvyys.

Kampanjan tarkoituksena oli herättää autoilijat huomaamaan, kuinka vaarallista on ajaa kuluneilla renkailla varsinkin sadesäällä. Mittaus suoritettiin pysäköidyistä autoista markettien pysäköintialueilla.

- Tarkoituksenamme oli lisätä kuluttajien tietoisuutta liian kuluneiden, urasyvyydeltään alle kolmen millimetrin renkaiden vaikutuksesta auton hallittavuuteen, Autoliiton järjestöpäällikkö Matti Sinervä kertoo.

Tutkimusten mukaan huonokuntoiset renkaat ovat suurin ajoneuvosta johtuva syy vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa. Jopa joka kuudes Suomessa sattunut vakava onnettomuus on seurausta liian kuluneista tai vääräpaineisista renkaista.

Moni autoilija ei ole tiedostanut huonokuntoisten renkaiden riskejä: kuluneimmilla renkailla ajetaan etenkin syksyllä ennen talvirenkaisiin vaihtamista, vaikka vesiliirron mahdollisuus on tällöin suurin.

Vaikka tulokset ovat viimevuotista paremmat, ne huolestuttavat.
- Jos kesällä joka kahdeksas autoilija ajaa liian kuluneilla renkailla, niin syksyyn mennessä tilanne on jo paljon huonompi.

- Havaitsimme myös, että perheiden kakkosautot ovat usein huonommin rengastettuja. Lisäksi auton hallittavuuden kannalta takarenkaat ovat usein huolestuttavan huonossa kunnossa, kertoo Fulda Renkaiden myyntipäällikkö Jari Rahkonen.

Renkaiden kunto on syytä tarkastaa säännöllisesti esimerkiksi rengaspaineiden mittauksen yhteydessä 2-3 kertaa kesässä.
- Jo 50 km/h vauhdissa 3 millin syvyiset urat renkaissa riittävät irrottamaan auton tienpinnasta sadesäällä, muistuttaa Rahkonen.

IA
16.6.2000


Ajassa -sivulle