Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ohjelmajohtaja Silvo: Viestintäkanavat integroidaan YLE:n perinteet säilyttäen



Viestinnän murroskautta elävä YLE uudistuu firman visuaalista ilmettä myöten. YLE:n uudistunut Internet-etusivu ja uutissivu ovat startti uudelle YLE24-kanavalle, joka on digitaaliseen televisioon suunniteltu 24 tunnin uutiskanava.


Ohjelmajohtaja Ismo Silvon mukaan viestintä integroituu ja mobilisoituu, mutta YLE pitää kiinni myös perinteistään.

YLE 24:n toimittamia uutisia ja niiden taustoja voi jatkossa seurata Internetin ohella Teksti-TV:ssä, perinteisillä TV-kanavilla, digi-tv:ssä ja erilaisissa matkapuhelinpalveluissa kellon ympäri.

Verkkopalvelujen osalta YLE pyrkii selkeyteen ja käytännöllisyyteen, uudistusten tavoitteena on, että YLE koetaan luotettavaksi ja hyödylliseksi oppaaksi Internetiin.

- Halutamme näkyä verkossakin entistä enemmän. Verkkoviestinnän lisääntyessä Internet-käyttäjät löytävät verkosta peruspalvelut, kuten uutiset ja urheilun ja YLE:n muun oman tarjonnan. Uutisportaalit ovat ajantasaisimpia, Silvo kertoo.

- YLE24-palvelu integroituu YLE24-digikanavaan, jonka koelähetykset aloitetaan syyskuussa.


Alussa testausta

Tekninen valmius digitaalilähetysten aloittamiseen käytännössä YLE:ssä jo on. Digitaalivastaanottimia alkaa kuitenkin tulla vasta ensi vuoden puolella. Ismo Silvon mukaan digi-TV:t tulevat katukuvaan kuin perinteinen televisio aikoinaan, muutamiin paikkoihin tutustumista varten.

- Digitalisoituminen on iso panostus. Digitaalista tuotantotekniikkaa on kuitenkin rakennettu jo aiemminkin, ei voida puhua mistään kertarysäyksestä. Aikataulu on pitänyt hyvin, ja koelähetykset voidaan nyt aloittaa.

- Aluksi saadaan liikenteeseen muutamia näytevastaanottimia, samoin kuin televisio tuli ensimmäiseksi Stockan ikkunaan, Silvo sanoo.

- Toiminta alkaa testilähetyksillä. Samalla kun katsojat voivat tutustua digi-TV:n, saamme YLE:ssä kokemusta digitaalisuudessa käytännössä.


Avoimet standardit tärkeitä

Silvo kertoo, että YLE24 on vain yksi osa YLE:n kanavanippua, joka täydentyy ensi vuoden aikana.

- Alussa omat kanavat tulevat kulttuurille, tieteelle, dokumenteille, ruotsinkielisille ohjelmille ja lisäksi kaupalliset kanavat tarjoavat esimerkiksi urheilua ja viihdettä. Digitaalilähetysten aloituspäivämäärä on 27.elokuuta 2001.

- Pidempi tähtäin on vuodessa 2006, jolloin analogiset kanavat on tarkoitus sulkea olettaen, että tavoitteissa pysytään.

Silvon mukaan digitalisoitumisen kehitys tapahtuu Euroopan laajuisten standardien puitteissa. Standardit mahdollistavat kanavien laajemman hyödyntämisen.

- Suomi ajoi voimakkaasti näitä avoimia standardeja, joihin laitteet perustuvat. On tärkeää, että sisältötuotanto sopii jakelutiehen. On vastaanottajan etu, ettei eri tarkoituksiin tarvitse hankkia erillisiä laitteita, Silvo sanoo.

- Yksi merkittävä tavoite oli Internet-TV eli Internet-palvelut saadaan myös televisioon.


Multimedian näkyvyys lisääntyy

Uuteen tuotanto- ja jakelutekniikkaan siirtymisen ohella myös ohjelmien sisältötuotantoon on tullut ja tulee merkittäviä uudistuksia. Silvon mukaan viestinnän muutokset ovat henkilöstölle valtava haaste, mutta hän muistuttaa, että YLE:ssä uudelleenkoulutusta tapahtuu kaiken aikaa.

- Jatkossa uusmediaporukka tuottaa yhä enemmän uusmediaa TV-yhtiöille. Merkittävää on se, että voidaan lisätä multimediatarjontaa televisiossa. Tämän alan osaamista on jo Suomessa paljon, ja sisältö ratkaisee.

Silvon mukaan YLE ei aloita kokonaan uutta aikakautta siinä mielessä, että kaikesta entisestä oltaisiin luopumassa. Hänen mielestään YLE:n valtit ovat juuri perinteisessä osaamisessa.

- YLE rakentaa entiselle vahvuudelleen. Vaikka uusitaan ilmettä ja sisältöjä, meillä on vanhastaan paljon osaamista, joka on tulevaisuudessakin kysyttyä, Silvo sanoo ja viittaa mm. dokumentteihin ja asiapitoiseen ohjelmatuotantoon.

- Moneen ohjelmatyyppiin tulee jatkossa multimediaalisia elementtejä. TV-ruudussa näkyy enemmän nettiruutuja ja sen tyyppistä.

- Tässä on 5-6 vuoden siirtymäaika, voidaan sanoa, että nykyinen tarjonta integroidaan uusiin järjestelmiin, kyse ei ole kokonaan uudesta alusta, jossa luovuttaisiin vanhasta, Silvo kuvailee.


Media yhä liikkuvampaa

Silvolla on aika selkeä kuva siitä, mihin suuntaan viestintä lähivuosina kehittyy. Hänen mukaansa voidaan puhua mobiilisuudesta, jossa media kulkee jatkuvasti mukana.

- Siirrytään pieniin, liikkuviin näyttöruutuihin, siis kannetaan ruutua mukana, on tällainen liikkuva katsontatilanne.

Silvon mukaan YLE:ssä on tärkeää seurata ajan ilmiöitä, mistä esimerkkinä käy esimerkiksi Aamu-TV:n vieminen Helsingin keskustan katuvilinään.
- Ollaan ajassa. Media on mukana siellä, missä ihmiset liikkuvat

Joskus vanhakantaisenakin pidetty YLE otti hiljattain käyttöön uuden modernimman logon, joka viestii osaltaan uudenlaisesta yrityskulttuurista.

Suuri laiva kääntyy hitaasti, ja YLE:en uudistukset ovat tulleet joihinkin kaupallisiin kanaviin nähden hieman vanavedessä. Digitalisoitumiseen on YLE:ssä panostettu paljon, ja Suomen osalta YLE tuntuu olevan digiajan suunnannäyttäjä.

MIKKO LAITINEN
16.6.2000


Ajassa -sivulle