Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tunnuksia myönnetään myös palveluyrityksille

Avainlippu-tunnus takaa tuotteen kotimaisuuden, mutta ei laatua



Suomalaisen Työn Liitossa pohditaan, miten varmistaa tuotteiden kotimaisuuden varmentavien Avainlippu-tuotteiden korkea laatu. Tutkimukset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat yhdistävät suomalaisuuden ja hyvän laadun, vaikkei laatuvaatimuksia ole erityisesti määritelty.


Tavaran laadun arvioiminen ei ole mahdotonta, mutta avainlippu-tunnuksia myönnetään nykyään myös palveluyrityksille.

Tuotepäällikkö Kirsi Saukonsaari Suomalaisen Työn Liitosta toteaa, että avainlipun käyttöoikeuden myöntämisessä tutkitaan yrityksen tuotteiden kotimaisuus monella tavalla, mutta erityisiä laatukriteerejä ei ole.

Pisteytysjärjestelmiä on pohdiskeltu, mutta laatumittareista ei ole tehty päätöksiä. Tähän saakka on vallinnut eräänlainen luottamus suomalaisuuden ja laadun symbioosiin, mutta kysyttävä on, voiko siihen tuudittautua.

Saukonsaari myöntää, että liitossa keskustellaan kovasti laatuasioista ja laatukriteereistä erityisesti nyt, kun palvelutuotteillekin myönnetään tunnuksia.

Suomalainen peruskömpelö palvelu on sentään ollut monien vitsien aihe. Sulava oli pitkään imelää tai tyrkyttävää. Vasta 1990-luvulla suomalaiset alkoivat vaatia ja edellyttää hyvää ja asiallista palvelua. Yhä edelleen monet yritykset pohdiskelevat, mitä heidän kirjaamansa arvo "asiakaslähtöisyys" oikein on.


Tunnus tuotteelle tai tuoteryhmälle

Avainlipun käyttöoikeuden voivat saada Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritykset.

Avainlipun käyttöoikeus koskee aina tuotetta tai yhtenäistä tuoteryhmää. Tunnuksen käyttöoikeutta haettaessa valmistajayritys esittää tuotteen koostumuksen ja omakustannusarvolaskelman sekä laskelman kotimaisissa kustannuksista.

Tunnuksen käyttöoikeus on voimassa hakemusvuoden sekä sitä seuraavat kolme kalenterivuotta. Voimassaolo edellyttää, ettei tuotteen valmistuksessa tai kotimaisuusasteessa tapahdu oleellisia muutoksia.

Palveluyritys, jonka konsepti on ulkomainen, ei voi tunnusta saada.


Hintaetu Emu-maiden tuotteisiin

Suomalaistuotteilla on ollut keskimäärin neljän prosentin hintaetu kotimarkkinoilla verrattuna vastaaviin EU-maiden tuontituotteisiin.

Vaikka Suomen hintataso muihin Emu-maihin verrattuna onkin osoittautunut Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan kalliiksi, suomalaistuotteiden hintaetu Suomen markkinoilla on kuitenkin ollut merkittävä.

Kotimaiset tuotteet kestävät monissa tuoteryhmissä vertailun EU-maiden hintatasoon, mutta kaikista maista, myös ns. alhaisempien tuotantokustannusten maista tuodut tuotteet, ovat keskimäärin kymmenisen prosenttia suomalaistuotteita edullisempia.

Suomalaisen Työn Liitto korostaa, että kuluttajat, yritykset ja muut ostajat tekevät joka päivä miljoonia ostopäätöksiä, jotka vaikuttavat talouteemme. Valinta tuotteiden välillä tehdään paitsi laadun, hinnan ja erilaisten tuoteominaisuuksien myös valmistusmaan perusteella.

Suomessa valmistetun tuotteen valintaa puoltavat ne kauaskantoiset heijastusvaikutukset, jotka hankinnalla on myös ostajan omaan elämään.

Mitä enemmän tuotannossa käytetään suomalaista työtä, sitä suuremmat ovat kotitalouksien saamat tulot. Kotitaloudet saavat meijerituotteiden 1000 markan ostoista keskimäärin 540 mk ja matkapuhelinostoista 240 mk.

Yritykset saavat välittömiä tuloja tuotteiden myymisestä ja välillisiä tuloja panosten valmistuksesta sekä saatujen tulojen kulutuksesta. Meijerituotteiden valmistuksessa yritykset saavat 1000 markan tuotannon lisäyksestä noin 640 markkaa tuloja. Auton osien valmistuksessa vastaava summa on noin 160 markkaa.

MARGIT HARA
17.3.2000


Talous -sivulle