Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ratamoottoripyöräilyn uusin tulokas hipoo jo täydellisyyttä

Viikon pelidemo: Superbike 2000



Superbike 2000 on jatko-osa Superbike World Championshipille. Molempien pelien takana on Milestone kehittäjäna ja Electronic Arts julkaisijana.


Usein kuultu väite, että jatko-osien tarkoitus on vain kerätä rahat pois pelaajilta, ei toimi Superbike 2000:nen kohdalla.

Peliin on sisällytetty oikeista esikuvista mallinnetut radat, huippukuljettajat sekä kaikki oikeissakin kilpailuissa mukana olevat pyörämerkit.

Ratoja täydellisessä pelissä on yhteensä kolmetoista. Ajamaan pääsee ainakin Monzassa, Nurburgringissa sekä Brands Hatchissa.

Ajokiksi saa valita Ducatin, Hondan, Kawasakin tai monen muun. Tunnelmaa kisaan tuo kuuluisien ajajien, kuten Carl Fogartyn ja Aaron Slightin mukana olo.

Täydellinen peli tukee kahdeksaa pelaajaa lähiverkossa tai Internetissä.

Demossa saadaan kokeilla omia taitoja Carl Fogartina. Pyöränä on Ducati ja ratana Monza. Seitsemän muuta kilpailijaa haluaa myös olla maalissa ensimmäisenä. Kierroksia ajetaan kolme, eikä määrää voida muuttaa. Myös kilpakumppaneiden lukumäärä on lukittu.

Heti alkuun on mainittava, että kilpa-ajo moottoripyörällä ei ole edes mikrolla mitään helppoa. Vaikka ajamista radalla olisi harjoiteltu realistisella autopelillä, sen tuoma kokemus ei paljoa auta vastaavassa moottoripyöräkilpailussa.

Pelaaja lähtee ensimmäisestä lähtöruudusta, mutta yksi kolari tai ulosajo romuttaa toiveet kärkisijoituksesta.

Demosta löytyy kuitenkin monipuoliset asetukset ajon vaikeustason säätämiseen. Ajokkiin ja ajajaan vaikuttavia säätöjä on vaikeustaso, kiihdytyksen ja jarrutuksen helpotus, jarrujen tehostus, ajajan liikkeiden automaattinen säätö sekä automaattivaihteet.

Realismisäätöihin demossa ei pääse käsiksi, mutta vastustajien taitotaso saadaan mukautettua pelaajan taitoihin.

Aluksi kannattaa kaikki ajamista helpottavat asetukset ottaa käyttöön ja harjoitella itse ajamista sekä opetella rata ulkoa.

Harjoitteluun saa helposti kulumaan yhden illan ja kaikki vain sen vuoksi, että pyörä pysyy radalla. Kun rata ja pyörän hallinta on hallussa, voidaan vaikeustasoa nostaa.

Automaattijarruilla ajettaessa kone hidastaa menoa turhankin aikaisin, mutta taitojen karttuessa automaattijarrut voidaan unohtaa ja näin saadaan tasoitusta ainakin vaikeimmilla tasoilla.

Pelattavuus on onnistuttu saamaan aika hyvin kohdalleen eikä vähiten grafiikan ansiosta. Grafiikka ja yksityiskohdat ovat häikäiseviä. Rata, nurmikko ja sora näyttävät aidoilta. Ympäristö, kuten puut radanvarsimainokset sekä katsojat, on mallinnettu pikkutarkasti.

Kuvakulmia on yhteensä kahdeksan. Etulokarista kuvattu kuvakulma tuntuu olevan helpoin, mutta ruutuu hyppii koko ajan radan epätasaisuuksissa. Tämä aiheuttaa silmien väsymisen jo kolmen kierroksen kilpailussa.

Kaikkia kuvakulmia kannattaa kuitenkin kokeilla ja päättää vasta sitten parhaiten itselle soveltuvan. Hyvä kompromissi on oletuskuvakulma, eli hieman ylhäältä pyörän takaa.

Huolella toteutetusta grafiikasta kielii muun muassa renkaisiin radanvarsilta tarttuva nurmi ja sora. Jos pelaaja ohjastaa ajokkinsa ulos radalta, renkaisiin tarttuu ruohoa tai soraa. Takaisin asfaltille pääsyn jälkeen lika kuluu pikku hiljaa renkaista pois.

Myös kolaritilanteissa sekä pyörän että kuljettajan liikkeenmallinnus on tähän astisista peleistä parhaiten toteutettu. Kuskin ja pyörän liukuessa pitkin rataa tai niiden pyöriessä villisti ilmassa alkaa itselläkin mahasta vääntämään. Voidaan sanoa, että kuljettajien poukkoilua on jo ilo katsella.

Valikoissa on käytetty harkiten pieniä tehosteita, kuten valikkojen liu´utusta sekä häivytystä.

Äänet tukevat hyvin peliä, pyörät murahtelevat ja katsomo kohahtelee. Kolareissa rytinä iskee takaraivoon ja vahvistaa muutenkin vahvaa ajamisen tunnetta. Myös valikoissa käytetään äänitehosteita, mutta pidemmään päälle ne alkavat hieman ärsyttämään.

Vaikka pelin grafiikasta on otettu kaikki irti, se ei ole raskas pyörittää. Peli on koodattu mallikelpoisesti ja tämän vuoksi peliä voidaankin pelata jopa tavallisella Pentiumilla. Tavallisella Pentiumilla pelattaessa kaikkia herkkuja ei tietenkään saada käyttöön.

Pentium III:lla täydellä 1280x1024 grafiikalla ja kaikki herkut käytössä peli pyörii sulavasti jopa kahdeksan pyörän sumpussa ajettaessa.

Ohjaukseen voidaan käyttää näppäimistöä, padia, joystickiä tai rattia. Parhaiten soveltuvan ohjaimen saa jokainen pelaaja päättää itse.

Laitteistovaatimukset: Minimi P233 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7, 2 Mb näytönohjain ohjelmalliselle kiihdytykselle ja 4 Mb näytönohjain laitteistokiihdytykselle, DirectX yhteensopiva äänikortti.

Suositellaan: Pentium 2, 128 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7, 8 Mb toisen sukupolven 3D-näytönohjain, 3D äänikortti, joystick.

Superbike 2000 on tämän hetken realistisin ja grafiikaltaan upein moottoripyöräpeli. Peli antaa kärsivälliselle pelaajalle sellaisen kyydin, josta voi muodostua koko peligenren esikuva ja vertailukohde.

MIKA KULMALA
17.3.2000


Ajassa -sivulle