Tadzhikistan, Turkmenistan ja Kirgisia
Keski-Aasian pitkä tie hyvinvointiin
Keski-Aasian valtioita vaivaa demokratian puute ja talouden surkea tila. Niillä on myös rajaongelmia keskenään ja muiden naapurimaiden kanssa. Viime viikolla tarkastelimme Kazakstania ja Uzbekistania. Tällä viikolla vuorossa ovat Tadzhikistan, Turkmenistan ja Kirgisia
Keski-Aasian itsenäistyneissä entisissä neuvostotasavalloissa talous
on kehnolla mallilla eikä tarpeellisia uudistuksia ole tehty.
Kazakstania ja Uzbekistania johdetaan autoritaarisesti, eikä tilanne
ole sen parempi alueen kolmessa muussa valtiossa.
Tadzhikistanissa ei ole saatu aikaiseksi
uudistuksia. Turkmenistanissa on tehty mahtavia suunnitelmia, joista
mikään ei ole toteutunut. Kirgisiassa puolestaan on otettu takapakkia
aiempien vuosien uudistuspyrkimyksistä.
Tadzikistanissa ei
uudistuksia
Yli 6 miljoonan asukkaan Tadzhikistania johtaa Imomali
Rahmanov, joka nousi maan johtoon 1992 ja valittiin presidentiksi
vuonna 1994. Viime vuoden marraskuussa hänet valittiin uudelleen
vaaleissa, joissa opposition ehdokkaalle ei käytännössä annettu
mitään mahdollisuuksia. Rahmanov sai 96 prosenttia äänistä.
Tänä vuonna helmikuun 27. päivänä pidettiin maassa parlamenttivaalit,
joissa Kansan demokraattinen puolue voitti kaksi kolmannesta
paikoista. Oppositiossa oleva Islamilaisen jälleensyntymisen puolue
väitti vaaleissa harjoitetun vilppiä. Asialla ei sinänsä ole
merkitystä, koska parlamentin valta on vähäinen. Hallitus on
presidentti Rahmanovin nimittämä, ja maata johdetaan presidentin
asetuksilla.
Kaksi kolmasosaa maan asukkaista on tadzikeja ja yksi neljäosa
uzbekeja. Venäläisiä on vain 3,5 prosenttia. Sunnimuslimeja on 80
prosenttia ja shiiamuslimeja 5 prosenttia. Maassa puhkesi
kansallisuuslevottomuuksia vuonna 1990.
Maan itsenäistyessä vuonna 1991 kommunistienemmistöinen
kansanedustuslaitos valitsi presidentiksi kommunisti Rahman
Nabijevin. Islamilaiset ja ns. liberaalit jäivät
oppositioon. Nabijev syrjäytettiin jo seuraavana vuonna, mutta
levottomuudet jatkuivat. Rauhansopimus saatiin aikaiseksi vasta
vuonna 1997.
Sopimusta ei ole rikottu, mutta pakolaisten ja entisten
taistelijoiden sopeuttaminen yhteiskuntaan on osoittautunut
vaikeaksi. Tadzhikistanilla on lisäksi rajakiistoja Kiinan kanssa
sekä aluekiista Kirgisian kanssa. Poliittisen epävakauden ja entisten
kommunistivirkamiesten vastaanhangoittelun takia talousuudistuksista
ei ole tullut mitään.
Maatalous ja puuvillan tuotanto hallitsevat vuoristoisen maan
taloutta, mutta maassa on myös mineraaliesiintymiä. Teollisuutta ei
ole paljon, maassa on yksi suuri alumiinitehdas. Maan sisäiset
levottomuudet ja neuvostomarkkinoiden menetys ovat heikentäneet
Tadzhikistanin taloutta pahasti, ja maa on riipuvainen Venäjältä,
Uzbekistanista ja kansainvälisiltä avustusjärjestöiltä saamastaan
tuesta.
CIA The World Factbook 1999:n mukaan maan kansantuote asukasta
kohden oli vuonna 1998 alhaisin kaikista entisistä
neuvostotasavalloista, vain 990 dollaria (Suomessa 20.100
dollaria). Inflaatio oli yli 46 prosenttia. Virallinen työttömyysaste
oli vain 5,7 prosenttia ja kansantuotteen reaalinen kasvu 5,3
prosenttia, mikä tosin kuulostaa hiukan epäilyttävältä.
Turkmenistanissa upeita
suunnitelmia
Yli neljän miljoonan asukkaan Turkmenistanin johtajana on jo vuodesta
1990 ollut presidentti Saparmurat Nijazov. Vuoden 1992
presidentinvaaleissa hän sai 99,5 prosenttia äänistä, vastaehdokasta
ei ollut. Kansanäänestyksessä vuonna 94 hänen toimikauttaan
jatkettiin vuoteen 2002.
Maan uusi perustuslaki on vuodelta 92. Presidentin päätösten
kumileimasimena toimiva parlamentti kokoontuu harvoin. Presidentti on
myös hallituksen päämies.
Turkmenistan on pääasiassa aavikkoa. Maassa tuotetaan puuvillaa ja
hoidetaan lampaita, mutta alueella on rikkaita öljy- ja
maakaasulöytöjä. Itsenäistymisen alkuvuosina Turkmenistan selvisi
kohtuullisesti Neuvostoliiton markkinoiden romahduksesta nousevien
kaasun ja öljyn hintojen ansiosta.
Maassa aloitettiin "kymmenen vuoden vaurausohjelma", jonka avulla
maasta piti tulla merkittävä kaasuntuottaja. Mutta vuonna 1994 Venäjä
kieltäytyi viemästä maan kaasua eteenpäin ja entisen Neuvostoliiton
alueen pääasiakkaiden maksuvaikeudet johtivat Turkmenistanin talouden
alamäkeen.
Presidentti Nijazovin muillakin talousohjelmilla on ollut epäonnea.
Vuonna 1996, jonka piti olla "perusteelisen muutoksen vuosi", vilja-
ja puuvillasadot jäivät yhteen kolmasosaan tavoitteista. Samana
vuonna aloitettiin talouden vakautusohjelma ja budjettialijäämille
asetettiin rajoituksia, mutta yksityistämistavoitteet ovat olleet
vaatimattomia.
Vuonna 1997 aloitettiin "tuhannen päivän talousohjelma", jonka piti
nostaa bruttokansantuotetta 60 prosenttia ennen vuotta 2000 ja lisätä
kotimaista tuotantoa. Ohjelman ensimmäisenä vuonna kansantuote
kuitenkin laski lähes 17 prosenttia.
Viimeisin 11 vuoden taloussuunnitelma on yhtä paljon todellisuutta
halveksiva kuin aikaisemmatkin ohjelmat. Puuvillan ja vehnän
tuotanto aiotaan nelinkertaistaa, kaasunvienti viisinkertaistaa ja
öljynvienti seitsenkertaistaa! Vuoteen 2010 mennessä elintaso
kolmin- tai nelinkertaistuu, teitä rakennetaan, sähköä ja suolaa
jaetaan kotitalouksille ilmaiseksi.
Pääkaupunkiin Ashkabatiin on rakennettu toinen toistaan komeampia
julkisia rakennuksia. Maaseutu on kuitenkin hyvin köyhää. The
Economistin mukaan maan pohjoisosissa sekä Kaspian meren
rannikolla on ajoittain pulaa jauhoista ja leivästä.
Oppositioryhmät ovat lähteneet maasta eikä kumouksellista toimintaa
ole näköpiirissä. Valtiojohtoinen talous palkitsee runsain mitoin
presidentille uskolliset virkamiehet, ja turvallsuuspalvelu huolehtii
muista.
Turkmenistanin ongelma on kaasunvienti ulkomaille. Maa on kaasua
tuottavien kilpailijamaiden ympäröimä ja sen ainoa kaasuputki on
Venäjän valvonnassa. Vaihtoehtoisten vientireittien aikaansaaminen
Iranin tai Turkin kautta voi viedä vuosia.
Maan kansantuote henkeä kohden oli CIA The World Factbook
1999:n mukaan vuonna 1998 arviolta 1,630 dollaria, inflaatio 19,8
prosenttia ja kansantuotteen reaalikasvu 5 prosenttia.
Kirgisia ottamassa
takapakkia
Kiinan rajalla sijaitseva 4,5 miljoonan asukkaan Kirgisia eli
Kirgistan on pieni, köyhä ja vuoristoinen maa. Maan väestöstä on
krigiisejä yli 52 prosenttia, venäläisiä 18 prosenttia ja uzbekeja 13
prosenttia. Kuten muuallakin Keski-Aasian valtioissa, venäläisiä on
muuttanut pois itsenäistymisen jälkeen. Muslimeja on 75 prosenttia ja
ortodokseja 20 prosenttia.
Pääelinkeinot ovat maanviljelys ja karjanhoito. Maasta kyllä löytyy
kivihiiltä, öljyä, elohopeaa ja lyijyä, mutta muista Keski-Aasian
valtiosta poiketen Kirgisiassa ei ole suuria öljy- ja
kaasuesiintymiä. Kirgisia pyrki aluksi toteuttamaan
markkinauudistuksia ja demokratiaa, mutta viime vuosina kehitys on
kääntynyt huonompaan suuntaan.
Maan presidentiksi valittiin
vuonna 1991 Askar Akajev, joka oli noussut tasavallan johtoon
jo vuotta aikaisemmin. Akajev valittiin uudelleen vuoden 95 vaaleissa
75 prosentin enemmistöllä. Vaalien pikaiset järjestelyt olivat
oppositiolle epäedulliset. Maan perustuslaki on vuodelta
1993. Vuonna 96 siihen hyväksyttiin kansanäänestyksellä presidentin
ehdottama muutos, joka laajentaa merkittävästi presidentin valtaa.
Tänä vuonna helmikuun 20. päivä pidettiin maassa parlamenttivaalit,
joissa kommunistipuolue sai äänistä 27 prosenttia ja hallitusta
kannattava Demokraattisten voimien liitto 18
prosenttia. Kansainväliset tarkkailijat eivät olleet vaaleihin täysin
tyytyväisiä.
Kolme oppositiopuoluetta suljettiin vaaleista muotoseikkoihin
vedoten. Monien mielestä todellinen syy oli se, että kahden suurimman
oppositiopuolueen johtajat Danijar Usenov ja Feliks
Kulov ovat ilmoittautuneet ensi joulukuussa pidettäviin
presidenttivaaleihin. He ovat molemmat presidentti Ajakajevin
vastustajia.
Vuosina 94-97 harjoitettu vakautuspolitiikka laski inflaation 88
prosentista 15 prosenttiin. Hallitus pyrki vähentämään
velkaantumistaan ja keräämään veroja tehokkaammin. Valtion
yritysomistuksia myytiin, ja vuonna 95 tuotanto ja vienti lähtivät
CIA The World Factbook 1999:n mukaan kasvuun. Ulkomainen apu
oli tärkeä tekijä talouden parantamisessa 96-97.
Maan kansantuote henkeä kohden oli CIA The World Factbook
1999:n mukaan vuonna 1998 arviolta 2,200 dollaria, inflaatio 18,4
prosenttia ja työttömyys 6 prosenttia. Kansantuotteen reaalikasvu oli
1,8 prosenttia. Viime vuonna bruttokansantuote kasvoi 3,6 prosenttia,
mutta Economistin mukaan teollisuustuotanto laski ja
ulkomainen velka kasvoi. Inflaatio kiihtyi 40 prosenttiin.
Ulkomaisia investointeja maahan on tehty vain vähän. Kazakstanilaiset
yritykset ja pankit ovat tosin ostelleet kirgisialaisia yrityksiä,
jopa niin, että monet kirgisialaiset ovat huolestuneet
kazakstanilaisten vaikutusvallan kasvusta. Kazakstanilaiset pitävät
Economistin mukaan Kirgisiaa taloudellisesti heikkona ja
joidenkin mielestä se on vain Kazakstanian provinssi.
Kirgisian väitetään olevan joutumassa myös poliittisesti yhä enemmän
Keski-Aasian isompien valtioiden vaikutusvaltaan. Perhesiteitäkin
johtajien välillä on: presidentti Akajevin poika on naimissa
Kazakstanin presidentin tyttären kanssa.
HEIKKI JANTUNEN
17.3.2000
Ulkomaat -sivulle
|