Sosiaalinen pääoma koostuu luottamuksesta
Sosiaalisesta pääomasta on tullut yksi nykyajan muotikäsitteistä. Siitä toivotaan avainta toimivaan kansalaisyhteiskuntaan ja globaaleille markkinoille.
Samalla sosiaalinen pääoma on
nostettu yhdeksi ratkaisuksi tämän hetken
polttaviin ongelmiin: työttömyyteen, väestön
ikääntymiseen ja hyvinvointivaltion
kustannuskriisiin.
- Nyt pitäisi kuitenkin kysyä, mitä sosiaalinen
pääoma ylipäätään on, sosiologian professori Kaj
Ilmonen Jyväskylän yliopistosta sanoo.
Tuoreessa Sosiaalinen pääoma ja luottamus
-kirjassa hän pilkkoo sosiaalisen pääoman
käsitettä pienempiin osiin yhdessä seitsemän
muun kirjoittajan kanssa.
Kirjan johtopäätökseksi Ilmonen toteaa, että koko
sosiaalisen pääoman käsitteestä pitäisi luopua ja
korvata se mieluummin sanalla luottamus.
- Luottamuksesta siinä pohjimmiltaan on
kysymys. Luottamus on ihmisten välistä
kanssakäymistä, solidaarisuutta ja rehellisyyttä.
Sellaista vanhanajan henkeä, että toisen sanaan
voi luottaa, Ilmonen kuvailee.
Yritystasolla ja ihmisten keskinäisissä
sosiaalisissa verkostoissa luottamuksen ilmapiiriä
rakennetaan hänen mukaansa parhaiten avoimella
ja reilulla vuorovaikutuksella.
- Tällaiset sosiaaliset verkostot ovat yhteiskunnan
toiminnan edellytys. Itä-Euroopassa ja Venäjällä
valtaosa ongelmista johtuu juuri keskinäisen
luottamuksen puutteesta ja ennen kaikkea
heikosta luottamuksesta instituutiota kohtaan.
Yhteiskunta on silloin hyvin romahdusherkkä,
Ilmonen muistuttaa.
Luottamus rakentuu ryhmän identiteetille
Hän kuitenkin huomauttaa, ettei pitkälle
kehittyneissä läntisissä teollisuusmaissa
luottamus ole automaattisesti vahvempaa kuin
idässä.
Yhtä hyvin voidaan ajatella, että
luottamus on pitkälle eriytyneessä ja
yksilöllistyneessä läntisessä maailmassakin
harvinainen voimavara.
- Alkaahan luottamus vasta siitä, mihin tieto ja
ylimalkaan varmuus päättyvät. Luottamiseen
sisältyy riskejä, joten osapuolten huomio
kiinnittyy helposti petoksen mahdollisuuteen eikä
niinkään luottamuksen siunauksellisiin
seurauksiin. Jos näin on, ei luottamuksesta ole
puhettakaan, Ilmonen toteaa.
Kun Suomessa kiivas muuttoliike murentaa
maaseutua ja perinteisiä yhteisöjä, on täälläkin
Ilmosen mukaan kysyttävä, mistä
luottamukselliset verkostot jatkossa
muodostuvat.
- Työelämän myllerrys joustovaatimuksineen ei
suosi sen enempää perhe-elämää kuin uusien
yhteisöjen muodostumista asutuskeskittymiin.
Olemme kasvaneet agraariyhteiskuntaan, jossa
vieraisiinkin luotettiin. Se ei päde enää.
- Nyt samantyyliset ihmiset alkavat verkostoitua
keskenään. Syntyy uutta yhteisöllisyyttä, jossa
keskinäinen solidaarisuus perustuu
ryhmäidentiteettiin eli esimerkiksi pukeutumiseen,
sukupuoleen tai etniseen alkuperään, Ilmonen
luettelee.
Sosiaalinen pääoma myös rahoitusmalli
Ilmonen huomauttaa, ettei hänen käsityksensä
sosiaalisesta pääomasta ole ainoa oikea.
Esimerkiksi Maailmanpankki on muuttanut
sosiaalisen pääoman oikeaksi konkreettiseksi
pääomaksi.
- Maailmanpankille sosiaalinen pääoma edustaa
yhtä kehitysmaiden rahoitusmallia. Siinä köyhät
organisoituvat pääomarenkaaksi, jossa jokainen
luovuttaa vähän omaisuutensa jonkun
pääomarenkaan jäsenen yksityiskäyttöön.
- Ajatuksena on kerätä pääomapotti, jonka turvin
yksi köyhistä voi päästä taloudelliseen alkuun ja
kartuttaa yhteistä pääomaa korkojen kanssa,
Ilmonen sanoo.
Periaatteessa Suomessakin voitaisiin hänen
mukaansa jalostaa sosiaalisen pääoman käsitettä
tähän suuntaan.
- Meillä voisi olla pääomarenkaita yhtä hyvin kuin
on työosuuskuntiakin. Tällaisella sosiaalisella
pääomalla voisi olla käyttöä esimerkiksi
väestökatoa potevien alueiden ruokahuollossa ja
lastenhoidon järjestelyssä muulle kuin julkiselle
pohjalle, Ilmonen arvioi.
Ilmosen toimittama kirja on osa Suomen
Akatemian rahoittamaa Lama ja luottamus
-projektia, joka puolestaan sisältyy Akatemian
Taloudellinen kriisi -ohjelmaan.
STT-MH
17.3.2000
Kotimaa -sivulle
|