2000-luvun elämä
Elämä monimutkaistuu, epävarmuus lisääntyy,
työelämä vaatii jatkuvaa muutosta ja joustoa. Kaiken keskellä ihmiset
unohtavat historian ja tulevaisuuden, pakenevat vastuutaan
nykyhetkeen ja jatkuvan nuoruuden ihailuun. Ei ole helppoa
2000-luvulla.
Tommi Hoikkalan ja J.P. Roosin toimittama
2000-luvun elämä on
oivallinen artikkelikokoelma ajankohtaisista sosiologisista
teorioista. Tekisi mieli suosittaa sitä iltalukemiseksi
poliitikoille
- niille jotka jatkavat juupas - eipäs -keskustelua
hyvinvointivaltion säilyttämisestä tai purkamisesta.
Jos kohta teos
vaatii paneutumista avautuakseen, niin pysyvätpähän lukijat
poissa
pahanteosta senkin aikaa.
Pitkälti toistakymmentä tieteellistä artikkelia sisältävä
teos perustuu puolentoista vuoden takaiseen luentosarjaan
2000-luvun elämä. Luennoitsijoilta odotettiin tuolloin
näkemyksiä niistä eväistä, joille 2000-luvun elämä perustuu,
ei mitään futurologisia ennustuksia.
Toimittajia siteeratakseni kyseessä oli "aivan mieletön
teema." Yhtä mieletöntä on kirjan moninaisuuden
puristaminen yhden epätieteellisen esittelyn tuubiin. Onkin
lähestyttävä kokonaisuuden paria kiintoisaa osaa.
Luottamus yksilöiden suhteissa
2000-luvun elämä on puhtaasti suomalaisten tutkijoiden
kirjoittama. Useimmin esiintyvä nimi on kuitenkin Anthony
Giddens, brittisosiologi ja Tony Blairin
kolmannen tien hahmottelija.
Giddens sekä saksalainen kollegansa Ulrich Beck
nousevat kirjan teksteistä keskeisimmälle sijalle. Heidän
mukanaan katse kohdistuu vahvasti yksilöön - niihin ehtoihin
ja mahdollisuuksiin, joilla yksilöt voivat ylläpitää
identiteettejään myöhäismodernin maailman epävarmoissa
oloissa.
Keskeiseksi yksiköksi nousee "minä" aiemmassa sosiologiassa
korostuneen kollektiivisen sijaan. Me emme ole mitä olemme
vaan mitä me teemme itsestämme, toteaa Giddens ja osoittaa
näin itsereflektion merkityksen. Yksilö voi miettiä asioita
ja tätä kautta kehittää itsetuntemusta ja luottamusta
itseensä.
Mutta luottamusta tarvitaan myös suhteessa toisiin. Viime
vuosina on tutkittu muun muassa luottamuksellisten
ihmissuhteiden merkitystä kuolleisuuteen, työttömien
selviytymiseen ja työssäkäyvien terveyteen. Se ovatko
ihmisuhteet vain pelivälineitä vai luottamuksellisia
suhteita vailla etujen ja hyötyjen tavoittelua vaikuttaa
myös terveyteen.
Onko sitten yhteiskunta muuttunut itsekkääksi ja
ihmissuhteet välineellisiksi? Giddensistä kirjoittavan
Matti Kortteisen vastaus palautuu yksilöön.
Luottamus rakentuu jo varhaisessa sosialisaatiossa mutta
myös aikuisiän ongelmissa. Mitä köyhempi ja alemmin
koulutettu vastaa on, sitä selvemmin hän kokee elävänsä
kovassa, laskelmoinnin leimaavassa maailmassa.
Giddensin perustalta syntyvä sosiaalipoliittinen tulkinta on
mielenkiintoinen, sillä se sysää moraalin syrjään. Köyhyys,
työttömyys ja lapsuuden kehon kasvuolot eivät edistä
sosiaalisen luottamuksen syntyä vaan päinvastoin
luottamuksen puuttuessa johtavat yhä suurempaan
haavoittuvuuteen.
Näin voi olla täysin riippumatta älynlahjoista ja
yrittäjähengestä. Ratkaisevaa on heikot elämänpoliittiset
kyvyt.
Kepin sijaan sosiaalipolitiikassakin tarvittaisiin
pikemminkin suojaamista ja sosiaalisia verkostoja, joilla
yksilöiden identiteettiä voitaisiin vahvistaa. Näkemys
väistämättä osoittaa, että keskustelu - tai kiistely -
pelkästään rahasta ei riitä. Muutakin sisältöä tarvitaan.
Kultainen nuoruus
Jos sosiaalisissa suhteissa kaivataan luottamusta, niin
aikuisiän elämään kaivataan 2000-luvulla aikuisuutta.
Jukka Relander puhuu historiattomista ikäluokista,
jotka kilvoittelevat keskenään lähinnä siitä kenen nuoruus
on juuri oikeaa nuoruutta. "Menneisyys oli, tulevaisuutta ei
ehkä tule, elämä on nyt."
Relander sitoo tässä ja nyt -elämisen jatkuvan muutoksen
kulttuuriin. Työelämässä pitää joustaa ja eliminoida
muutosvastarinnan rippeitä paikalta, jolla aiemmin sijaitsi
oma identiteetti, miten siis kantaa enää vastuuta. Talous
edellyttää muutosta, joustoa ja yhä lyhyemmän tähtäyksen
tulevaisuutta.
Nuoruudesta onkin Relanderin mukaan tullut 90-luvulla
ihannetila, jonka ylläpito edellyttää toimitusjohtajan
tuloja, akateemista koulutusta ja ammattiurheilijan
fysiikkaa.
Tämä pintajulkisuudessa näkyvä nuoruus on joukkofantasiaa,
jossa trendikkäät viisikymppiset ajavat harrikaa
bluusinjytkeessä kohti auringonlaskua. Sitoutuminen,
omistautuminen ja vastuunotto toisista rajoittaisi
tilaisuuksia toteuttaa itseään.
Kiintoisasti Relander johdattelee artikkelinsa Tony
Blairiin, joka muiden 60-luvun kasvattien tapaan raivasi
tietä nykyiselle ikinuoruudelle. Clintonin ja Blairin
politiikkojen keskiössä on yksilö, jota pyritään
vapauttamaan kahlitsevista perhearvoista, sosiaalisista
siteistä ja yhteisön asettamista rajoituksista.
Tässä kohtaa kannattaa palata siihen, mitä Blairin
ykkösideologi Anthony Giddens oikein sanoikaan
luottamuksesta.
Ikinuoruuden viimeinen ongelma on "oikea nuoriso". Ketä
vastaan, miksi ja miten kapinoida, jos vanhemmatkin
yrittävät olla rentoja kamuja ja viileitä nuoria? Entä kehen
samaistua, jos luonnolliset samaistumiskohteet eivät ole
hekään kasvaneet aikuisiksi?
Välttämätöntä tämäkään ei toki ole. Kuitenkin, kaiketenkin
yksilön mahdollisuudet ovat 2000-luvun maailmassa
pikemminkin kasvamassa kuin supistumassa. Siitä puhuu myös
Risto Eräsaari kontingenssia käsittelevässä
artikkelissaan - pelivara lisääntyy, ennustettavuus vähenee.
2000-luvun elämä - sosiologisia teorioita vuosituhannen
vaihteesta, toimittaneet Tommi Hoikkala & J.P. Roos. 318 s.
nid. Gaudeamus, 2000.
PETE PAKARINEN
17.3.2000
Politiikka -sivulle
|