Äidinkieli on tärkeä asia vieraskielisessä opetuksessa
Vieraskielisessä opetuksessa opettajan tulisi hallita myös oppilaiden äidinkieli. Tuoreen tutkimuksen mukaan syntyperäisen kielenopettajan paremmuus ei ole itsestään selvää.
Kasvatustieteiden maisteri Aini-Kristina Hartiala
sanoo viime lauantaina Turun
yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan,
että vieraalla kielellä annettava
eli CLIL-opetus (Content and Language Integrated
Learning) on 1990-luvulla
lisääntynyt Suomessa niin kuin monissa muissakin
Euroopan maissa.
Vieraskielinen opetus alkaa yleensä jo
peruskoulun 1. luokalla, joskus jo
esikoulussa tai lastentarhassa. CLIL:ssä
asioiden oppiminen ja omaksuminen
tapahtuu joko kokonaan tai osittain vieraalla
kielellä. Vieraana kielenä on
useimmiten englanti, mutta yhä useammin myös
saksa, ranska, venäjä tai
vaikkapa espanja.
Tutkijan mukaan vieraskielisellä opetuksella
halutaan lisätä oppilaiden
kielivalikoimaa sekä kielenopetuksen määrää ja
tehokkuutta. Lisäksi turvataan
vähemmistökielten ja -kulttuurien säilyminen.
- Kyse on viime kädessä sekä kulttuurien
välisestä viestinnästä että
taloudellisten, kaupallisten ja poliittisten
intressien huomioimisesta.
Hartiala uskoo, että suomalainen CLIL-opetus
lisää oppilaiden motivaatioita ja
parantaa oppimistuloksia. Toiminta on kuitenkin
kytkettävä mielekkäästi
perinteiseen kielenopetukseen ja opettajien on
huolehdittava erikoisesti myös
oppilaiden äidinkielen taidoista.
Suomessa CLIL-opetusta antavat enimmäkseen
ei-syntyperäiset opettajat,
joilla on sekä äidinkielen että vieraan kielen
taito.
- Syntyperäisen kielenopettajan paremmuus ei
myöskään näytä olevan itsestään
selvää. Näyttäisi siltä, että oppilaiden
enemmistön kielen hallitseva ja sitä puhuva
opettaja olisi myös mitä sopivin CLIL-opettaja.
Hän ymmärtää uutta kieltä
omaksuttaessa, miten ensimmäinen kieli on
opittu, korostaa väittelijä.
Opetusministeriö on antanut viime vuonna
pätevyysvaatimukset vieraskielistä
opetusta antaville opettajille. Asetus
määrittelee kuitenkin vain opettajien
muodollisen pätevöitymisen.
Hartialan mukaan opetuksessa on myös monia
muita tekijöitä, joten opetusministeriön olisi
tarkistettava niiltä osin ohjettaan.
STT-VT
17.11.2000
Ajassa -sivulle
|