Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ilmatila Helsinki-Vantaan vahva kilpailuetu



Helsinki-Vantaan lentoaseman vahvuus pohjoisena porttina Aasiaan korostuu, kun Keski-Euroopan maissa valmistaudutaan ottamaan vanhoja sotilaskenttiä siviilikäyttöön ilmatilan ruuhkien takia. Meillä on vielä tilaa taivaalla ja lentoliikenteen täsmällisyys kovaa tasoa.


Passi saa huhtikuusta lähtien unohtua kotiin niiltä lentomatkustajilta, jotka lentävät Helsinki-Vantaan lentoasemalta ns. Schengen -maihin. Euroopan unionin Schengen -sopimus astuu voimaan maaliskuun 26. päivänä. Sopimuksen mukaan unionin kansalaiset saavat siirtyä maasta toiseen niin, ettei heidän passejaan tarkisteta rajoilla. Matkustajien on kuitenkin tarvittaessa todistettava henkilöllisyytensä.

Kaikki EU-maat eivät ole allekirjoittaneet sopimusta, joten matkustajien on syytä olla selvillä minkälaiseen maahan ovat menossa.

Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitie kertoo, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla remontoidaan parastaikaa vanhaa ulkomaanterminaalin päätyä, jonka kautta ensi keväänä ohjataan lentoja sopimuksen ulkopuolelle jääneihin maihin.

- Jos kone menee Irlantiin Tukholman kautta, on Ruotsiin matkaavalla oltava passi mukana, Talvitie muistuttaa jo nyt, sillä Irlanti ei kuulu sopimuksen piiriin.


Miljoona matkustajaa tuo tuhat työpaikkaa

Vuosi sitten valmistuneen uuden ulkomaanterminaalin matkustajakapasiteetti on 12 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Talvitien mukaan kuluvana vuonna ylitetään reippaasti kymmenen miljoonan matkustajan raja.

Lentoliikenteen vuosittaiseksi kasvuksi arvioidaan 5-6 prosenttia. Helsinki-Vantaan lentoaseman kilpailuetuna on ollut ja on vastaisuudessakin väljyys ilmatilassa.

Helsingin kautta ohjataan yhä enemmän lentoja Kaakkois-Aasiaan, sillä Suomen taivaalle vielä mahtuu toisin kuin Keski-Euroopan ruuhkaiseen ilmatilaan.

Helsinki-Vantaan ns. gate way -asema siten vain vahvistuu lähivuosina. Sen kehittymistä tukevat myös kilpailukykyiset lentokenttämaksut.

Kasvavaan kauttakulkuliikenteeseen varaudutaan myös uudisrakentamalla. Lentoaseman sisääntuloväylän varteen valmistuu toimitilat ulkomaisille lentoyhtiöille, jotka toimivat keskenään ja Finnairin kanssa tiiviissä yhteisyössä ns. allianssissa.

Kolmen vuoden kuluttua valmistuu myös kaivattu lentokenttähotelli "kiiltonahkakenkäetäisyydelle" ulkomaanterminaalista.

- Miljoona uutta lentomatkustajaa tietää tuhat uutta työpaikkaa, Talvitie kuvailee lentoaseman ja Vantaan kaupungin muodostaman lentokenttäkaupungin kehitystä.


Kolmas kiitotie käyttöön 2002

Lentoasemien palvelutason mittareita on ilmatilan ruuhkistakin johtuen lentoliikenteen täsmällisyys. Helsinki-Vantaan tavoite on, että säävarauksella Ilmailulaitoksesta johtuvia myöhästyviä lentoja olisi korkeintaan kaksi prosenttia kaikista lennoista, ja yli 15 minuuttia myöhästyviä korkeintaan yksi prosentti lennoista. Vuonna 1999 tämä tavoite onnistuttiin saavuttamaan.

Kahdeksassa prosentissa myöhästymisistä syy löytyy lennonvarmistustoimista ja näistä kuusi prosenttia johtui Suomen ulkopuolella olevan ilmatilan säätelystä.

Ennen kolmannen kiitotien käyttöönottoa vuonna 2002 lentoasemasta johtuville myöhästymisille ei voida Talvitien mukaan tehdä juuri mitään. Parisen vuotta matkustajat joutuvat siis nykyistä useammin kärsimään myöhästelevistä lennoista, koska lentoliikenne kasvaa 5-6 prosenttia vuodessa.

Helsinki-Vantaan lentokentän toimivuutta on mitattu menestyksellisesti kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n tekemissä matkustajatyytyväisyysmittauksissa. Vuonna 1998 Helsinki- Vantaa valittiin Euroopan parhaaksi ja seuraavana vuonna maailman parhaaksi. Tänä vuonna se sijoittui kireässä kilpailussa Kööpenhaminan ja Singaporen jälkeen kolmanneksi.

Helsinki-Vantaa arvioitiin maailman parhaaksi ravintoloiden, siisteyden, passintarkastuksen ja tullitarkastuksen osalta. Kööpenhaminan kentän henkilökunta osoittautui tutkimuksessa hivenen suomalaista ystävällisemmäksi.

Tutkimuksessa 60 000 lentomatkustajaa 57 lentoasemalla eri puolilla maailmaa arvioi lentoaseman 19 osa-aluetta. Helsinki-Vantaa sai matkustajilta yhdeksän lentoaseman toimivuutta ja tunnelmaa mittavaa ensimmäistä sijaa.

MARGIT HARA
17.11.2000


Talous -sivulle