Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: BlasterBall



Internet-selaimissa pyörivä WildTangentin koodaama BlasterBall on toimiva Arkanoid-klooni.


Pelissä kerätään pisteitä poistamalla pallolla kentältä kaikki eriväriset palikat. Kun kenttä on tyhjennetty, siirrytään seuraavaan kenttään.

Pallo poukkoilee biljardipallon tapaan kaikista esteistä ja kentän reunoista. Palloa ei saa päästää putoamaan kentän alalaidasta, vaan sitä ohjataan alalaidassa olevalla mailalla.

Palikoita on erilaisia: osumasta poistuvia, teräspalikoita, räjähtäviä, liikkuvia sekä pelaajan mailan tuhoavia. Palikoita poistamalla saadaan myös lisätoimintoja, Power-Upseja.

Power-Upsit voivat hidastaa tai nopeuttaa pallon kulkua, antaa kolme palloa kerralla peliin, antaa lisäpalloja, pidentää tai lyhentää mailaa, mahdollistaa pallon tarraamisen mailaan niin, että pelaaja saa itse lähettää pallon taas liikkeelle.

Power-Upsit poistuvat kun pallo putoaa kentän alalaidasta tai kenttä vaihtuu. Pelaajalla on oletuksena viisi mailaa, mutta pelin aikana niiden lukumäärää voi kasvattaa.

Kenttiä pelistä löytyy yli viisikymmentä ja vaikeustasoja on kolme, joten pisteiden keruu ei ihan heti lopu. Varsinaisia asetuksia pelistä ei löydy ollenkaan, vain painikkeet 3D-moodille, äänelle, vaikeustasolle, pistetaulukolle, ohjeille ja koko näytöllä pelaamiselle.

Peli on sharewarea, eli se on täydellinen ja sitä voidaan levittää ilmaiseksi. Ainoat rajoitukset lisenssissä ovat pelin myyminen ja koodin editoiminen.

Koska peli toimii Internet-selaimen päällä, kaikki taustasovellukset on syytä lopettaa. Peli on nopeatempoinen ja mikään ei harmita enempää kuin ennätystuloksen missaaminen pelin nykimisen takia.

Pelin valikosta voidaan valita joko 3D- tai tavallinen ulkonäkö. Vanhemmissa koneissa kannattaa tyytyä tavalliseen ulkonäköön, 16-bittisiin väreihin ja 800x600-tilaan sekä pelaamiseen ikkunassa. Myös poistamalla äänet käytöstä säästetään hieman resursseja.

Jos omistaa 3D-kortin ja uudehkon mikron kokeilla pelaamista 3D-ulkönäöllä, 32-bittisillä väreillä, 1024x768 tai 1280x1024 tilassa, koko näytöllä.

Pelin tarkkuus määräytyy Windowsin omien asetusten mukaan, joten resoluution säätö tapahtuu näytön ominaisuudet-ikkunassa.

Grafiikka on värikästä ja varsinkin 3D-moodissa pikkutarkkaa. Pelin koko ulkonäkö on pelkistetyn tyylikäs ja huolella suunniteltu. Efektit, kuten palikoiden lentely osumasta tai mailan räjähdys, luovat peliin syvyyttä.

Äänet kruunaavat koko komeuden sopivilla tehosteilla. Taustamusiikki puuttuu tyystin, mutta sen olemassa olo veisi tuiki tärkeitä resursseja pelin sujuvuudelta.

Pelin ohjeissa on tarkemmin lueteltu palikoiden ja Power-upsien selitykset. Ohjeissa on selitykset myös tavallisimmille ongelmille sekä lisenssin ehdot.

Laitteisto: Pentium, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX, Microsoft Internet Explorer 4 tai Netscape Navigator 4.5-selain.

BlasterBall tekee kunniaa esi-isälleen huolella toteutetulla pelattavuudella sekä tasapainoisilla ominaisuuksilla.

MIKA KULMALA
18.8.2000


Ajassa -sivulle