Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Paikallisten puhelinyhtiöiden GSM-operaattori aloittaa tammikuussa



Paikallisten puhelinyhtiöiden uusi valtakunnallinen GSM-operaattori 2G aloittaa toimintansa tammikuun loppuun mennessä.


Alun perin uuden matkapuhelinverkon piti aloittaa jo syksyn aikana, mutta liikenneministeriö on nyt myöntänyt liittymien myynnin aloitukseen jatkoaikaa.

2G sai toimiluvan tämän vuoden tammikuussa, mutta verkon rakentaminen päästiin aloittamaan vasta toukokuussa sen jälkeen, kun Telehallintokeskukselta saatiin uusi päätös yhtiön käyttöön tulevista taajuuksista.

- Aluksi meille oltiin antamassa sellaisia taajuuksia, joilla toimivat vain kaikkein uusimmat markkinoilla olevat päätelaitteet, 2G:n toimitusjohtaja Seppo Hänninen sanoo.

- Uudelle operaattorille olisi ollut kestämätön tilanne aloittaa toiminta tilanteessa, jossa meidän asiakkaaksi tulo olisi edellyttänyt lähes aina myös uuden laitteen hankintaa, hän jatkaa.

Nytkin 2G saa käyttöönsä syyskuun alussa vasta puolet tulevan matkapuhelinverkon taajuuksista. Loput vapautuvat vuodenvaihteessa lakkautettavasta NMT 900 -verkosta.

Myös siksi toiminta katsottiin järkeväksi aloittaa vasta tammikuussa, kun koko taajuusalue on käytössä.

- Halutaan aloittaa kunnon palvelulla ja kunnon verkkopeitolla heti alusta pitäen, uuden verkon liittymien markkinoinnista vastaavan 3P-yhtiön toimitusjohtaja Reijo Syrjäläinen sanoo.


Tavoitteena 15 prosentin markkinaosuus

Uuden GSM-verkon toiminta on jaettu kahtia niin, että 2G hoitaa verkko-operaattoritoimintaa ja erillinen 3P huolehtii palveluoperaattoripuolesta eli liittymien tuotteistuksesta ja markkinoinnista.

Molemmilla yhtiöillä on samat omistajat eli 36 maakunnallista puhelinyhtiötä.

Syrjäläisen mukaan 3P:ssä ei vielä ole tehty päätöksiä siitä, miten hyvissä ajoin uusien liittymien markkinointi aloitetaan. Kovin paljoa ei vielä paljasteta siitäkään, millä konsteilla asiakkaita aiotaan houkutella.

3P on kertonut tavoitteekseen vallata viidessä vuodessa 15 prosenttia Suomen matkapuhelinasiakkaita. Vaikka markkinat ovat kasvussa, kisasta Soneran ja Radiolinjan kanssa tulee kova.

- Kyllä meidän täytyy käyttää tietysti hyvin monenkaltaisia keinoja. Viime kädessä kyse on siitä, että asiakkaan pitää saada enemmän vastinetta rahalleen. Sen eteen teemme töitä, että meillä on paras tarjous käyttäjille, Syrjäläinen sanoo.

STT-MH
18.8.2000


Talous -sivulle