Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomalaiskuluttajien hintatietoisuus melko heikko



Suomalaiskuluttajat eivät ole kovin hintatietoisia. Yli puolet suomalaisista ei tiedä juuri ostamansa päivittäistavaran tarkkaa hintaa, käy ilmi mainostoimisto EURO RSCG:n tekemästä kansainvälisestä selvityksestä.


Suomalaiset arvioivat hinnan keskimäärin 13 prosenttia pieleen. Selvityksen mukaan hintatietoisuus on heikkoa myös norjalaisten ja hollantilaisten keskuudessa, kun taas ruotsalaiset ja tanskalaiset osuvat arvioissaan lähemmäs todellisia hintoja.

EURO RSCG:n selvityksessä haastateltiin yhteensä noin tuhatta juuri ostoksia tehnyttä kuluttajaa viidessä eri maassa.

Selvityksessä tarkasteltiin kuluttajien tietoja kahvin, teen, maidon, sokerin, virvoitusjuomien, oluen, perunalastujen, riisin ja margariinin sekä muutamien kulutustavaroiden hinnoista.

Kansainvälisesti tarkastellen kuluttajien mainitsemat hinnat erosivat yli 12 prosenttia todellisista hinnoista. Noin 15 prosenttia kaikista selvitykseen haastatelluista pysyi kuitenkin kertomaan tarkan hinnan kaikille ostamilleen tuotteille.


Suomessa melko paljon myös tarkan markan väkeä

Suomessa haastateltiin selvitystä varten pääkaupunkiseudulla viime toukokuussa noin 200 kuluttajaa. Heistä lähes viidennes osasi kertoa tarkan hinnan kaikille ostamilleen tuotteille.

Kaiken kaikkiaan suomalaiskuluttajat osasivat ilmoittaa tarkan hinnan noin neljännekselle ostamistaan tuotteista. Noin 15 prosenttia ostoksista kuviteltiin jopa yli viidenneksen kalliimmiksi, kuin mitä kassakone todellisuudessa ostoksesta veloitti.

Vastaavasti 12 prosenttia ostoksista arveltiin maksaneen viidenneksen vähemmän kuin mitä hinta todellisuudessa oli.

Selvityksen mukaan halvat laatikkomyymälät erosivat Suomessa selvästi muista myymälöistä kuluttajien hintatietoisuuden suhteen. Kenties hieman yllättäen laatikkomyymälöiden asiakkaat arvioivat ostostensa hinnat pahiten pieleen.

Parhaiten maksamistaan hinnoista olivat selvillä suurten markettien asiakkaat. Erityisen hyvin kuluttajat tiesivät hinnan silloin, jos kyse oli tarjoustuotteesta.


Maidon ja margariinin hinnat menivät metsään

Kansainvälisessä vertailussa eri tuoteryhmistä kuluttajat tiesivät parhaiten kahvista, oluesta, perunalastuista ja virvoitusjuomista maksamansa hinnan. Maidon hinta-arviot sen sijaan olivat liian korkeita ja margariinin liian matalia todelliseen hintaan verrattuna.

Pelkästään Suomea koskevia tuoteryhmäkohtaisia eroja selvitys ei kerro, koska otoskoko maata kohden oli siihen liian pieni.

Selvityksen tekijät arvelevat, että rutiininomaisesti ostettavien elintarvikkeiden hintoja ei tarkkailla yhtä tiiviisti kuin harvemmin ostettavien tuotteiden. Mielenkiintoisissa tuoteryhmissä myös brandi-imagen onnistuminen lisää hintatietoisuutta.

Johtaja Markku Issakainen EURO RSCG:ltä toteaa, että kuluttajien hintatietoisuuteen näyttää vaikuttavan tuotteen brandi-image, kuluttajan mielikuva myymälän ja tuoteryhmän hintatasosta sekä itse tuotteen hinta.

- Myymälää valittaessa hintamielikuva ratkaisee enemmän kuin todellinen hinta, Issakainen päättelee.

FF-IA
18.2.2000


Talous -sivulle