Paikallisyhdistykset edunvalvojina ja toimijoina kunnissa
Ympäristöjärjestöt ovat kunnissa toimivista yhdistyksistä aktiivisimpia edunvalvojia. Niiden keinovalikoima on laaja ja ne käyttävät muita yhdistysryhmiä enemmän myös vahvoja painostusmenetelmiä.
Eri yhdistysryhmien vertailussa keskimääräistä aktiivisempia ovat lisäksi kuntien henkilöstöjärjestöt,
elinkeinoelämän järjestöt ja
kunnan-osayhdistykset.
Noin kolmannes
paikallisyhdistyksistä pyrkii edistämään
tavoitteitaan yhteistyössä toisten järjestöjen
kanssa. Yhteistoiminta puolueosastojen kanssa
on sen sijaan harvinaista.
Kuntaliiton ja viiden yliopiston yhteiseen
KuntaSuomi 2004 -tutkimusohjelmaan kuuluvalla
kyselyllä selvitettiin kansalaisjärjestöjen
harjoittamaa edunvalvontaa kunnissa ja niiden
roolia kolmannen sektorin toimijoina.
Yhdistykset pyrkivät vaikuttamaan
päätöksentekoon ennen muuta erilaisten
yhteistyöhön perustuvien muotojen kautta. Ne
ottavat yhteyttä viranhaltijoihin tai
luottamushenkilöihin, käyvät epävirallisia
neuvotteluja tai pyrkivät nostamaan yhdistyksen
ajamia asioita julkiseen keskusteluun.
Näitä
vaikuttamistapoja käyttää noin puolet
vastanneista yhdistyksistä.
Protestihenkisempään toimintaan nimilistoineen
ja valituksineen on osallistunut noin joka kuudes
yhdistys.
Suora yhteys hallintoon
Monilla paikallisyhdistyksillä on suora
henkilöyhteys kunnan organisaatioon. Yli puolella
yhdistyksistä on johtokunnassaan yksi tai
useampi kunnallinen luottamushenkilö tai johtava
viranhaltija.
Vahvin yhteys paikallisyhdistysten
johtopaikoilta on kunnallisiin lautakuntiin. Lähes
joka toisen järjestön johtokunnassa on jonkin
lautakunnan jäsen.
Kunnanvaltuustoon on välitön
yhteys joka neljännellä yhdistyksellä ja
kunnan-hallitukseen ja johtaviin viranhaltijoihin
joka kahdeksannella.
Kunnallisessa päätöksenteossa mukana olevat
yhdistysaktiivit voivat välittää yhdistyksen
näkemyksiä ja vaatimuksia kuntaorganisaatioon.
Toisaalta toiminta yhdistyksissä saattaa olla
kunnallispoliitikolle keino ylläpitää kontakteja
äänestäjäkuntaan.
Kunnallisvaalien yhteydessä useimmat yhdistykset
kuitenkin pidättyvät vaalityöstä ja ehdokkaiden
tukemisesta.
Henkilöstö-, elinkeino- ja
eläkeläisjärjestöt erottuvat
vaalityöaktiivisuudellaan muista
yhdistysryhmistä. Niistä hieman alle puolet on
asettunut tukemaan joko tiettyjä ehdokkaita tai
kaikkia ehdokkaina olevia jäseniään.
Kuntien päättäjät arvioivat, että suurimmat
vaikutusmahdollisuudet kunnan päätöksentekoon
on henkilöstöjärjestöillä, elinkeinoelämän
järjestöillä ja liikuntaseuroilla.
Järjestöjen
edustajat arvioivat sen sijaan
henkilöstöjärjestöjen vaikutusvallan heikommaksi
kuin päättäjät, mutta elinkeinoelämän järjestöt ja
urheilujärjestöt ovat heilläkin listan kärkipäässä.
Aktiiviset ja omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa
uskovat ympäristöjärjestöt eivät ole enempää
yhdistys- kuin kuntapäättäjienkään listojen
kärkisijoilla. Yleinen piirre tuloksissa on, että
järjestöjen edustajien arvio järjestöjen
vaikutusvallasta on myönteisempi kuin kuntien
päättäjien.
Yhdistykset - apu kunnallisten palvelujen tuottamiseen?
Kansalaisjärjestöt ja yhdistykset
edustavat kolmatta sektoria, jota on esitetty
yhdeksi vaihtoehdoksi julkisen sektorin
palvelutuotannon järjestämiseen.
Neljännes
kyselyyn vastanneista yhdistyksistä saa kunnalta
toiminta-avustusta palvelujen tuottamisen
vastineeksi. Palvelujen myynti on
harvinaisempaa. Vain 13 prosenttia vastanneista ilmoitti
kunnan ostaneen yhdistyksen palveluja.
Urheiluseurat, sosiaalialan järjestöt sekä
kulttuuri- ja kunnanosajärjestöt osallistuvat
palveluiden tuottamiseen muita yhdistysryhmiä
aktiivisemmin.
Noin puolet kyselyn vastaajista hyväksyy
ajatuksen, että julkisia palveluita annetaan
yhdistysten hoidettavaksi kunnan tuella.
Yli 40 prosenttia
vastanneista yhdistyksistä on sitä mieltä, että
kunnat eivät nykyisin selviäisi palvelutehtävistään
ilman yhdistysten aktiivista panosta. Kyselyn
tulokset osoittavat, että yhdistyksissä on
valmiutta osallistua palvelutuotantoon.
Sen sijaan on ilmeistä, että kokonaisvastuuta
palvelutoiminnasta ei haluta siirtää kunnilta
järjestöille. Vastanneiden enemmistö on sitä
mieltä, että vapaaehtoistyöllä ja
järjestötoiminnalla ei voida korvata julkisia
palveluja.
Kovin moni yhdistysedustaja ei
myöskään lämpene ajatukselle, että julkisen
sektorin säästöihin pyrittäisiin siirtämällä
palvelutuotantoa järjestöjen hoidettavaksi.
Penseimmin kolmannen sektorin roolin
korostamiseen suhtautuvat kuntien
henkilöjärjestöt, joiden piirissä palvelurakenteen
muutos koetaan uhkana.
Kunta-alan
ammattijärjestöjen edustajista vain vajaa
neljännes hyväksyisi julkisten palvelujen
luovuttamisen yhdistysten hoitoon. Myös
eläkeläisjärjestöt ovat kielteisiä ajatukselle.
Yhdistykset, joilla on kokemusta
palvelutuotantoyhteistyöstä kunnan kanssa, ovat
muita valmiimpia ottamaan lisää vastuuta
palvelujen tuottajina.
Kyselyyn vastasi runsaat 2000 paikallisyhdistystä
47 kunnassa. Kysely suunnattiin yhdistyksille,
jotka ovat tavalla tai toisella vuorovaikutuksessa
kunnan kanssa. Kyselyn pohjalta valmistunut
tutkimus Kunnat ja järjestöt on julkaistu
Kuntaliiton Acta-julkaisusarjassa.
IA
18.2.2000
Politiikka -sivulle
|