Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Joukkoliikenteen esteettömyys tutkittiin: Arjessa ratkaisevat yksityiskohdat



Uudet lentoasemat ja laivaterminaalit ovat melko esteettömiä iäkkäiden ja liikkumisesteisten kannalta. Sen sijaan vanhat rautatie- ja linja-autoasemat ovat vaikeakulkuisia. Joukkoliikenteen aikataulu- ja reittitieto vaatii myös selkeyttämistä, todetaan liikenneministeriön selvityksessä.


Liikenneministeriö on teettänyt kattavat ja yksityiskohtaiset selvitykset julkisen liikenteen asemien, kulkuvälineiden ja informaation esteettömyydestä. Samalla on tutkittu liikkumisen vaivattomuus käytännössä.

Liikkumisesteisten ryhmä teki testimatkoja eri kulkutavoilla ja iäkkäitä sekä liikkumisesteisiä haastateltiin heidän kokemuksistaan.

Esteetön joukkoliikenne on nykyisin tärkeää jo yli kolmasosalle väestöstä. Esteettömyydestä hyötyvät etenkin iäkkäät, lapsiperheet ja liikkumisesteiset henkilöt, kuten vaikeasti liikkuvat, näkövammaiset ja kuulovammaiset.

Liikkumisen esteettömyys on laaja käsite, jossa pienetkin yksityiskohdat ovat tärkeitä. Matkan jokainen osa kotiovelta määränpäähän on otettava huomioon.

Matkan sujuvuuteen tai mahdottomuuteen vaikuttavat niin ovet, portaat, katuympäristö, pysäkit, tiedon saatavuus ja näkyvyys kuin siirtyminen kulkuvälineisiin ja istuintilan riittävyys.

Erityisesti väestön ikääntyminen lisää portaattomien kulkuväylien, levähdyspaikkojen ja turvallisen katuympäristön tarvetta. Samoin tarvitaan entistä selkeämpää informaatiota.

Matkat on suunniteltava tarkasti etukäteen, jotta liikkuminen ja siirtyminen kulkuvälineestä toiseen on mahdollista. Matka voi jäädä tekemättä, jos etukäteistiedon hankinta ei onnistu.

Joukkoliikenneasemien henkilökunnan tulisikin osata neuvoa reittien esteettömyydestä. Aikataulujen paikkansapitävyys, opasteiden näkyvyys ja kuulutusten selvyys on tärkeää kaikille, mutta iäkkäille ja liikkumisesteisille se on oleellista.

Esimerkiksi vaikeasti liikkuvan henkilön matkanteko on hankalaa, jos matalalattiabussin vuorolla tuleekin tavallinen bussi. Pyörätuolia käyttävän on tällöin mahdotonta matkustaa.

Kulkuvälineiden helppokäyttöisyys on jatkossa merkittävä joukkoliikenteen laatutekijä. Nykyisin kolmasosa paikallisbusseista on matalalattiaisia ja määrä kasvaa kun kalustoa uusitaan.

Uusilla joukkoliikenteen palvelulinjoilla helppokäyttöisyys on lähtökohtana. Kaukojunissa uudet InterCity-vaunut palvelevat myös liikkumisesteisiä. Lisäksi juna-asemien laiturit on tarkoitus korottaa junan tasolle. Käyttöön on otettu myös uusia matalalattiaisia paikallisjunia ja raitiovaunuja.

Taksiliikenteessä iäkkäiden ja liikkumisesteisten henkilöiden tarpeet on otettu huomioon palvelussa ja kaluston osalta ns. invatakseissa. Myös suurissa lentokoneissa ja autolautoissa huomioidaan liikkumisesteisten tarpeet.

Matkustaja-aluksissa on erityishyttejä, hissejä ja portaattomia kulkuväyliä. Eniten kehittämistä on kaukoliikenteen bussien palvelutasossa.

IA
15.2.2000


Kotimaa -sivulle