Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lehtien lukemisen lasku taittumassa



Sanoma- ja aikakauslehtien lukijamäärät laskivat edelleen viime vuonna, mutta lasku on selvästi loiventunut, Suomen Mediatarkastus Oy:n toimitusjohtaja Risto Laine arvioi.


Suomen Mediatarkastus teettää Kansallisia Mediatutkimuksia, joista tuorein ilmestyi tämän viikon alussa. Tutkimuksessa verrataan koko viime vuoden lukijamääriä syksyn 1998 ja kevään 1999 lukijamääriin.

Tutkimuksessa oli mukana 37 sanomalehteä, 2 sanomalehtipakettia, 7 sanomalehden liitettä, 94 aikakauslehteä, 1 muu lehti sekä 2 aikakauslehtipakettia.

Mediatoimistot ovat jo vuosien ajan päivittäneet levikkitiedot mainostajien käyttöön parin kolmen viikon kuluttua uuden tutkimuksen valmistumisesta. Osa lehdistä sen sijaan on tottunut päivittämään itse käyttämänsä levikkitiedot vain syksyisin.

- Seuraavan vuoden myyntityö on totuttu tekemään syksyllä, sillä alkuvuosi ei ole myynnin kannalta paras mahdollinen. Lisäksi tietojen päivittämisestä on katsottu aiheutuvan liikaa työtä ja kustannuksia, Laine sanoo.

Hän uskoo, että lukijatiedot tullaan vastaisuudessa päivittämään vähintään kahdesti vuodessa. Nopeampikin tietojen päivitys on mahdollista, jos niin halutaan. Tulevaisuus näyttää, onko nopeammin välittyvälle tiedolle tarvetta.

- Syksyllä aloitetaan uusi tutkimus, jossa näytekoko on 26 000 vuodessa nykyisen 9 000:n sijaan. Suurempi näytekoko mahdollistaa entistä pienempien ilmiöiden tutkimisen. Osatutkimuksissakin on tällöin riittävästi aineistoa.

"Näytekoko" tarkoittaa tutkimukseen osallistuvien haastateltavien määrää. Juuri julkistettu tutkimus perustuu hieman yli 9 000 puhelinhaastatteluun, joista puolet on tehty viime vuoden kevätkaudella ja puolet syyskaudella.


Iltapäivälehdillä rajua kilpailua

Niin sanoma- kuin aikakauslehdissä on niitä, joiden lukijamäärät kasvoivat viime vuonna laskevasta yleistrendistä huolimatta.

Sanomalehdistä lukijamääräänsä kasvattivat eniten Nykypäivä (14,3 pros.), Itä-Savo (8,3 pros.), Vasabladet (6,1 pros.), Kainuun Sanomat (4,6 pros.), Länsi-Suomi (4,5 pros.) ja Kouvolan Sanomat (4,0 pros.) sekä kerran viikossa ilmestyvistä jyväskyläläinen Keski-Suomen Viikko (6,7 pros.) ja noormarkkulainen Uutismarkku (3,4 pros.).

Hienoista laskua oli kärkimedialehdistä muun muassa Helsingin Sanomilla (-3,3 pros.), Aamulehdellä (-0,6 pros.), ja Turun Sanomilla (-1,9 pros.).

Helsingin Sanomia luki viime vuonna 1 203 000 lukijaa (1 244 000), Aamulehteä 313 000 (315 000) ja Turun Sanomia 259 000 (264 000) lukijaa.

Kahdesta kilpailevasta iltapäivälehdestä Ilta-Sanomilla on edelleen enemmän lukijoita kuin Iltalehdellä, mutta Iltalehti on parantanut kilpailuasemiaan.

Iltalehti on saavuttanut arki- ja viikonvaihdelevikkeihinsä 1,22 ja 3,36 prosentin nousun. Ilta-Sanomien arkilevikki oli vähentynyt 0,50 prosenttia ja viikonvaihdemyynti 3,78 prosenttia.

Arkipäivän Iltalehdellä oli viime vuonna 119 907, Ilta-Sanomilla 218 010 lukijaa. Viikonvaihteen Iltalehdellä oli 151 850 ja Ilta-Sanomilla 250 098 lukijaa.


Terveys, kunto ja puutarha kiinnostavat

Aikakauslehdistä suosiotaan ovat kasvattaneet eniten Hyvä Terveys (9,9 pros.), Avotakka (6,0 pros.), Kuriren (5,9 pros.) Kunto Plus (5,6 pros.), Viherpiha (5,5 pros.).

Aikakauslehtien ammatti- ja järjestölehdistä pärjäsivät parhaiten Käytännön Maamies sekä Rakennuslehti. Kumpikin kasvatti lukijamääräänsä yli kahdeksan prosenttia.

Asiakaslehdet olivat plussan puolella Kirkko ja kaupunki -lehteä lukuunottamatta (-8,0 pros.). Eniten petrasi Me/Ykkösbonus-lehti (14,0 pros.).

Kaikki tutkimuksessa olleet lasten ja nuorten lehdet menettivät lukijoitaan. Suurimmat putoajat olivat Me Kaks (-11,0 pros.) ja Suosikki (-9,8 pros.). Vasta puoli vuotta tutkimuksessa mukana olleesta Demistä ei ole vertailutietoja.

Ensi kertaa Kansallisessa Mediatutkimuksessa ollut City-lehti pärjäsi hyvin. Sillä oli 587 000 lukijaa. Muita ilmaisjakelulehtiä mediatutkimukseen liittyy ensi kaudella.

Syyskuussa julkistettavassa raportissa kerrotaan muun muassa Helsingin liikennevälineissä jaettavan Uutislehti 100:n lukijamäärä. Kilpaileva Metro-lehti oli sekin kiinnostunut mediatutkimukseen osallistumisesta, mutta ei Laineen mukaan ehtinyt ilmoittaa ajoissa kiinnostustaan.

STT-MH
18.2.2000


Ajassa -sivulle