Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kiinteä yhteys yli Merenkurkun ei kannata



Kiinteä yhteys yli Merenkurkun on teknisesti mahdollista toteuttaa. Taloudellisesti se ei kuitenkaan kannata, todetaan Merenkurkun neuvoston tiistaina julkistamassa selvityksessä.


Kiinteän yhteyden rakentaminen maksaisi 8-11 miljardia markkaa. Nettokustannukset nousisivat noin miljardiin markkaan vuodessa.

Ensimmäisellä sijalla Merenkurkun liikenneyhteyksien kehittämisessä on edelleen laivaliikenne, korostettiin Merenkurkun päivän liikenneseminaarissa tiistaina. Yleinen näkemys oli, että kiinteä yhteys voi toteutua noin sadan vuoden aikavälillä.

Kiinteä yhteys Vaasasta Uumajaan on puhuttanut Merenkurkun molemmin puolin jo vuosikymmeniä. Nyt valmistuneessa selvityksessä ajatusta konkretisoidaan ensimmäistä kertaa.

Selvitys esittelee neljä erilaista vaihtoehtoa yhteydeksi Raippaluodon länsirannalta Holmsundiin. Yhteyden kokonaispituus on 60 kilometriä.

Kolme vaihtoehdoista perustuu eri pituisille silta-tunneli-silta-yhdistelmille. Siirtyminen silloilta tunneliin tapahtuisi tekosaarten kautta. Neljäs vaihtoehto on rannikolta rannikolle ulottuva rautatietunneli.

Vaihtoehtoja laadittaessa on otettu huomioon Merenkurkun luonnonsuojelualueet ja Merenkurkun yleiset olot.

Selvityksen yhteydessä on tehty seismologisia luotauksia Merenkurkun pohjan muodosta ja kalliopohjan rakenteesta. Vastaavaa tutkimusta ei aiemmin ole tehty. Tietoja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myös esimerkiksi vesi-, tai sähkölinjoja rakennettaessa.

Merenkurkun kiinteän yhteyden taloudellis-teknisen selvityksen teettäminen on maksanut 750 000 markkaa. Rahoituksesta puolet tulee EU:lta. Merenkurkun neuvosto, Tielaitos ja Ruotsin Vägverket jakavat lopun kustannuksista.

STT-MH
18.2.2000


Kotimaa -sivulle