Kiinteä yhteys yli Merenkurkun ei kannata
Kiinteä yhteys yli Merenkurkun on teknisesti mahdollista toteuttaa. Taloudellisesti se ei kuitenkaan kannata, todetaan Merenkurkun neuvoston tiistaina julkistamassa selvityksessä.
Kiinteän yhteyden rakentaminen maksaisi 8-11
miljardia markkaa. Nettokustannukset nousisivat
noin miljardiin markkaan vuodessa.
Ensimmäisellä sijalla Merenkurkun
liikenneyhteyksien kehittämisessä on edelleen
laivaliikenne, korostettiin Merenkurkun päivän
liikenneseminaarissa tiistaina. Yleinen näkemys
oli, että kiinteä yhteys voi toteutua noin sadan
vuoden aikavälillä.
Kiinteä yhteys Vaasasta Uumajaan on puhuttanut
Merenkurkun molemmin puolin jo vuosikymmeniä.
Nyt valmistuneessa selvityksessä ajatusta
konkretisoidaan ensimmäistä kertaa.
Selvitys esittelee neljä erilaista vaihtoehtoa
yhteydeksi Raippaluodon länsirannalta
Holmsundiin. Yhteyden kokonaispituus on 60
kilometriä.
Kolme vaihtoehdoista perustuu eri pituisille
silta-tunneli-silta-yhdistelmille. Siirtyminen
silloilta tunneliin tapahtuisi tekosaarten kautta.
Neljäs vaihtoehto on rannikolta rannikolle ulottuva
rautatietunneli.
Vaihtoehtoja laadittaessa on otettu huomioon
Merenkurkun luonnonsuojelualueet ja Merenkurkun
yleiset olot.
Selvityksen yhteydessä on tehty seismologisia
luotauksia Merenkurkun pohjan muodosta ja
kalliopohjan rakenteesta. Vastaavaa tutkimusta ei
aiemmin ole tehty. Tietoja voidaan hyödyntää
tulevaisuudessa myös esimerkiksi vesi-, tai
sähkölinjoja rakennettaessa.
Merenkurkun kiinteän yhteyden
taloudellis-teknisen selvityksen teettäminen on
maksanut 750 000 markkaa. Rahoituksesta puolet
tulee EU:lta. Merenkurkun neuvosto, Tielaitos ja
Ruotsin Vägverket jakavat lopun kustannuksista.
STT-MH
18.2.2000
Kotimaa -sivulle
|