Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuntaliiton selvitys:

Jätemaksuissa uutta ekomaksut, kilpailuttaminen alentaa kuljetusmaksuja



Viime aikoina jätemaksuihin on alettu sisällyttää kiinteistö- tai talouskohtaisia ns. eko- tai palvelumaksuja. Kuntaliiton selvityksen mukaan ekomaksua peritään ainakin 82 kunnassa.


Ekomaksua peritään 63 kunnassa niiltäkin jätteentuottajilta, jotka ovat saaneet vapautuksen järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymisestä.

Perinteisesti jätemaksu on muodostunut jätteen käsittelymaksusta ja kuljetusmaksusta. Ekomaksuilla katetaan yleensä hyöty- ja ongelmajätehuolto, neuvonta ja vanhojen kaatopaikkojen sulkeminen.

Ekomaksun käyttöönotolle on ollut tarvetta erityisesti niissä kunnissa, joissa jätteet toimitetaan käsiteltäväksi toisen kunnan ylläpitämälle kaatopaikalle.

Tiedot sisältyvät Kuntaliiton raporttiin Tietoja kuntien jätehuollosta 1999, joka on juuri ilmestynyt. Kyselyyn saatiin vastaukset 308 kunnasta.

Asiakkaan jätemaksut perustuvat useimmiten kunnan taksaan, selvityksen mukaan 46 tapauksessa ne perustuvat alueellisen jätehuoltoyhtiön hinnastoon.


Jätehuolto hinnoitellaan aiempaa yksityiskohtaisemmin

Kunnat ovat ryhtyneet hinnoittelemaan jätehuoltoa aikaisempaa yksityiskohtaisemmin.

Uusien ekomaksujen sekä alueellisten keräyspisteiden käyttömaksujen lisäksi maksuja määritellään erikseen monille yksittäisille jätelajeille kuten kodinkoneille ja kylmälaitteille, asbestille, akuille, liimoille, lietteille, pieneläimille, risuille, romuajoneuvoille, tuhkille, tynnyreille, joulukuusille, öljynsuodattimille jne.

Tavoitteena on, että kunnat kattavat kaikki jätehuollon kustannuksensa jätemaksuilla aiheuttaja maksaa -periaatteella sekä jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen ja hyödyntämiseen kannustavan taksan mukaisesti.

Yhtiöiden hinnastoissa on lisäksi muistutusmaksuja, tunnisteavainmaksuja, kuorma-/käynti- tai vastaanottomaksuja, vähimmäismaksuja ja punnitusmaksuja.

Kuormakohtainen maksu on käytössä 17 tapauksessa, keskimäärin 50 mk/kuorma ja punnitusmaksu 29 tapauksessa, keskimäärin noin 32 mk/kerta. Myös keräysvälinevuokria ja pesumaksuja peritään. Käsittelymaksuissa nousua ja suuria vaihteluja

Jätteen käsittelymaksut ovat nousseet keväästä 1998 lähtien keskimäärin noin 9 prosenttia. Ne olivat keväällä 1999 arvonlisäveroineen keskimäärin 327 mk/tonni.

Alueellisten keräyspisteiden käytöstä perittiin vakituisilta asukkailta yleisesti talouskohtaisena maksuna vuosimaksua, jonka suuruus vaihteli välillä 40-1248 mk. Vapaa-ajan asuntojen osalta alueellisten keräyspisteiden käytöstä peritty maksu vaihteli välillä 30-847 mk/talous/v.

Eko- tai hyötyjätemaksujen suuruus vaihteli välillä 28-300 mk/v. Maksuihin lisätään vielä arvonlisävero.

Omakotitalon vuotuiset jätemaksut vaihtelivat välillä 227-2093 mk ja olivat keskimäärin 650 mk arvonlisäveroineen eli suunnilleen saman verran kuin edellisenäkin vuonna.


Kilpailuttaminen on alentanut kuljetusmaksuja

Jätelain mukaan kunnan velvollisuutena on järjestää kotitalousjätteen kuljetus koko kunnan alueella haja- ja loma-asutus mukaan lukien. Yleensä kunnat järjestävät kuljetuksen sopimalla siitä yksityisten kuljetusyrittäjien kanssa.

Kunnat ovat yhä enemmän kilpailuttaneet jätteenkuljetustenjärjestämistä. Kuljetusreitit onkin pystytty suunnittelemaan järkevästi ja päällekkäisiä kuljetusreittejä on voitu välttää. Kuljetusmaksun osuus jätemaksuissa on kilpailuttamisten ansiosta pienentynyt.

Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa ovat asiakkaiden maksamat keskimääräiset 240 litran astian tyhjennysmaksut noin 12 prosenttia alhaisemmat kuin sopimusperusteisessa jätteenkuljetuksessa. Edellisenä vuonna maksujen ero oli vielä suurempi.

IA
21.2.2000


Kotimaa -sivulle