Yksityisrahoituksen laajentamista tutkitaan
Valtiovarainministeriö selvittää, pitäisikö ns. yksityisrahoitusmalli ottaa Suomessa laajempaan käyttöön julkisen sektorin rakennushankkeissa.
Mallin tulikaste oli viime syksynä avattu Lahden
moottoritie, joka oli Suomen ensimmäinen
yksityisrahoitteinen tiehanke. Nyt selvityksen alla
on, voitaisiinko esimerkiksi kouluja tai
terveyskeskuksia ryhtyä toteuttamaan vastaavaan
tapaan.
Valtiovarainministeriön työryhmä on laatinut
alustavan selvityksen, jonka mukaan suuria
esteitä yksityisrahoitteisuudelle ei näyttäisi
olevan.
Selvityksen mukaan mukaan mallilla
näyttäisi olevan kiistattomia etuja, joskin siihen
sisältyy julkisen hallinnon kannalta myös tiettyjä
riskejä.
Ensimmäinen kokeilu on jo käynnistymässä
Espoossa, missä tutkitaan, kannattaako
lähivuosina rakennettava Keski-Espoon lukio
toteuttaa perinteisen vai yksityisrahoitusmallin
mukaan.
Yhteistyö syvenee
Selvityksessä on kysymys pitkälle viedyistä
yhteistyömalleista, joissa yksityinen yhtiö saattaa
vastata niin kohteen rahoituksesta, suunnittelusta
ja rakentamisesta kuin valmiin kohteen
ylläpidosta ja palvelujen tuottamisesta.
Esimerkiksi Lahden tien rahoitti ja toteutti
hanketta varten perustettu tieyhtiö, joka vastaa
myös tien ylläpidosta vuoteen 2012 saakka. Vasta
sopimuskauden jälkeen tie siirtyy valtion
omistukseen.
Siihen asti valtio maksaa tieyhtiölle
vuotuisia käyttömaksuja, jotka määräytyvät
liikennemäärien perusteella.
Työryhmän selvitys ei vielä pidä sisällään
toimenpide-ehdotuksia. Selvitys on lähetetty
arvioitavaksi muihin ministeriöihin, joiden
lausuntoja odotetaan helmikuun loppuun
mennessä.
Etuja ja riskejä
Yksityisrahoitteisuuden edut liittyvät selvityksen
mukaan mm. elinkaariajatteluun, kannustimiin ja
pitkälle vietyyn työnjakoon.
Jo
suunnitteluvaiheessa voidaan kiinnittää aiempaa
paremmin huomiota kohteen oikeaan
mitoitukseen, tulevan käytön monipuolisuuteen ja
koko elinkaaren aikaisiin kustannuksiin.
- Kun hankkeen yksityinen toteuttaja tietää
olevansa vastuussa kohteen kunnossapidosta
vaikkapa 30 vuotta, sen intressissä on rakentaa
kohde riittävän laadukkaasti, selvityksessä
huomautetaan.
Riskinä mainitaan muun muassa se, että
monimutkaisten sopimusten taloudellisen
lopputuloksen ennakointi on vaikeaa. Tällöin
kasvaa riski päätyä julkisen hallinnon kannalta
epäedulliseen sopimukseen.
Julkinen sektori ei työryhmän mukaan voi
myöskään automaattisesti luottaa siihen, että
yksityinen hoitaa velvoitteensa hyvin. Tarvitaan
valvontaa, joka luo myös uudenlaisia
kustannuksia.
STT-MH
18.2.2000
Politiikka -sivulle
|